Na prvý pohľad len ďalšia veľká dodávka. Ale keď otvoríte dvere, pochopíte, že Toyota Proace Verso hrá úplne inú ligu. Toto nie je len o priestore. Je to o komforte, technológii a o pocite, že jazdíte v limuzíne, nie v MPV.
V najvyššej výbave VIP vás čakajú masážne sedadlá, presklená strecha, digitálny kokpit a osemstupňový automat, ktorý radí tak hladko, že o ňom ani neviete. A hoci stále zvládne odviezť celú rodinu alebo tím na meeting, robí to spôsobom, ktorý vás bude baviť na každom jednom kilometri.
Možno si poviete, na čo by niekomu bola dodávka s cenou cez 50 tisíc eur, ktorá ponúkne dokonalé pohodlie a priestor pre siedmych cestujúcich? Toyota to vie a po teste novej Toyoty Proace Verso to viem aj ja. Je jedno, či ste veľká rodina, taxikár, ktorý chce dopriať svojim zákazníkom luxus, alebo jednoducho manažér, ktorý chce na cestách pracovať, Proace Verso vám bude kryť chrbát.
Toto všetko nájdete v novej faceliftovanej verzii Proace Verso. Už na prvý pohľad zaujme výraznejším dizajnovým rukopisom, ktorý zahŕňa nové predné LED svetlá, prepracovanú masku chladiča a celkovo uhladenejšiu karosériu. Spoločne tak dávajú autu reprezentatívny charakter. Už to nie je len „dodávka pre rodiny“, ale legitímne vozidlo, ktorým sa nebudete hanbiť prísť ani na firemné stretnutie.
No to najdôležitejšie sa odohráva vo vnútri. Interiér modelu Proace Verso VIP je doslova hotelom na kolesách. Toyota doň implementovala prvky, ktoré by ste čakali skôr v prémiových SUV ako vo viacmiestnom MPV, alebo dokonca dodávke. Lebo ruku na srdce, ak by ste veľmi chceli, sedadlá ľahko dáte preč a hneď máte k dispozícii priestor, ktorý nenájdete len tak v akomkoľvek aute.
Vráťme však sedadlá späť do auta, predsa len je Toyota Proace Verso o niečom inom. Sedadlá sú samostatné, ukotvené na koľajničkách, takže ich môžete posúvať podľa potreby. Vodič a spolujazdec sa bude tým cestujúcim vzadu vysmievať, lebo ich sedadlá sú vyhrievané a ponúknu aj masáž. Na druhú stranu, ale predné sedadlá neponúknu niečo, čo nájdete len vzadu.
Tie zadné totiž umožňujú jednoduchý posun v koľajničkách, otočenie proti smeru jazdy, ale aj také vychytávky, ako sú integrované lakťové opierky, či dokonca stolíky. A to nemyslím len tie bežné na prednom sedadle, ale poriadne kancelárske stolíky, na ktoré si počas cesty položíte notebook a on sa nebude klepať, ako začiatočník po prvej lekcii metódy Wim Hofa. Regulárne a smelo na nich budete vedieť pracovať aj počas jazdy.
Cestovanie v nich je navyše komfortné nielen na pár kilometrov do mesta, ale aj pri celodenných diaľničných presunoch. Vďaka rozloženiu 2+2+3 alebo 2+2+2, podľa konkrétnej verzie, máte pocit skutočnej voľnosti a priestoru. A to všetko je korunované panoramatickou presklenou strechou Skyview, ktorá nádherne presvetľuje kabínu počas dňa a večer dodáva interiéru pokojný nádych. Ten je navyše podporený decentným ambientným podsvietením okolo okien v streche.
Modernizáciou samozrejme prešiel aj prístrojový panel, ktorý smelo označím za digitálny kokpit. Pred vodičom je nový 10-palcový displej s ostrou grafikou a intuitívnym rozhraním. To si samozrejme podľa aktuálnych preferencií môžete smelo upravovať k obrazu svojmu. Je teda úplne na vás, aké údaje tam budete mať zobrazené.
Multimediálny systém sa rovnako spolieha na 10“ dotykový displej, ktorý samozrejme podporuje pripojenie smartfónov prostredníctvom technológie Apple CarPlay a Android Auto, takže navigácia, hudba či hovory sú vždy po ruke. Vynikajúcou správou je, že aj napriek faceliftu nenaskočilo Proace Verso na trend dotykových tlačidiel, ale pekne všetko ovládate prostredníctvom tlačidiel. Teda samozrejme okrem multimediálneho systému. Všetko je tam, kde má byť – jednoduché, funkčné a bez zbytočných komplikácií.
Nechýbajú dokonca ani tlačidlá na elektrické otváranie bočných dverí, ktoré je súčasťou výbavy VIP. Je jedno, či použijete tlačidlo na palubnej doske, na diaľkovom ovládaní, alebo priamo kľučku, dvere sa pekne plynulo otvoria. Je to vynikajúca vec, keď potrebujete vystúpiť v zúženom priestore a deti to budú milovať.
Vy si zamilujete zadné otváracie okno, ktoré využijete v momente, ak potrebujete niečo len tak narýchlo vložiť do batožinového priestoru a nechce sa vám otvárať tie obrovské zadné dvere. Mimochodom práve tie nie sú elektrické, čo je tak trochu škoda, lebo sú naozaj veľké a ťažké. Na druhú stranu vynikajúco poslúžia ako strieška v prípade dažďa.
Čo sa týka pohonu, Toyota stavila na osvedčený dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 180 koní. Tento motor je spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá radí hladko a nenásilne. V mestskom prostredí je reakcia príjemne plynulá, na diaľnici zas motor drží otáčky na nízkej úrovni, čo sa pozitívne podpisuje na spotrebe i akustickom komforte.
Je jasné, že Toyota Proace Verso nie je žiadny športovec, no v rámci svojho segmentu ponúka viac než len „odvezenie z bodu A do bodu B“. Pri predbiehaní či výjazdoch do kopcov nestráca dych, čo je pre vozidlo tejto veľkosti kľúčové. Naozaj som bol veľmi milo prekvapený z agility, ktorú som počas jázd cítil.
Spotreba sa pri bežnom jazdnom režime pohybuje okolo 7,5 litrov na 100 km, čo je na takto veľké a ťažké vozidlo veľmi dobrý výsledok. Môj výsledok za celkovo spolu strávených 800 kilometrov bol 8,7 litra na sto. Je to však spôsobené pomerne rýchlymi diaľničnými presunmi.
Pri bežnej jazde určite oceníte aj komfort podvozku, ktorý Toyota Proace Verso poskytuje. Aj vďaka dĺžke cez 5,3 metra a obrovskému rázvoru máte počas celej cesty pocit vysokého komfortu. Niekedy až príjemnej „húpavosti“, ktorá je v tejto kategórii áut doslova vítaná.
Na palube nechýbajú ani pokročilé asistenčné systémy. Adaptívny tempomat, čítanie dopravných značiek, udržiavanie v jazdnom pruhu, systém sledovania únavy vodiča a 360-stupňový kamerový systém robia z Proace Verso bezpečné vozidlo. Toyota ide v tomto smere tradične na istotu – radšej pridá niečo navyše, než by malo niečo chýbať.
Možno niekedy až moc. Našťastie Proace Verso nezaprie svojich súrodencov z iných automobiliek a tak je vypnutie systému štart&stop, alebo systému upozorňujúceho na prekročenie rýchlosti otázkou niekoľkých rýchlych klikov. Práve neschopnosť rýchlej deaktivácie niektorých systémov je často v nových autách otravná.
Toyota Proace Verso je auto, ktoré vo vás zanechá hlboký a silný dojem. Zvonka vyzerá reprezentatívne, zvnútra je ako kancelária veľmi úspešného manažéra na kolesách a jazdí tak, ako sa od rodinného MPV očakáva, bezpečne, plynulo a komfortne. VIP výbava len podčiarkuje fakt, že ide o voľbu pre náročných a táto kategória nie je len o tom, že odveziete osem ľudí, ale aj o tom, ako ich odveziete. A v tomto smere sa Toyota Proace Verso naozaj vytiahla.