Hyundai sa radil medzi prvé automobilky, ktoré porozumeli potenciálu elektrifikácie osobných áut a tento náskok nenecháva vyšumieť do stratena. Aj preto na trh priniesol novú generáciu plne elektrického kompaktného SUV modelu KONA Electric a športovú verziu ikonického IONIQ 5 N.
Kam Hyundai posunul hranicu možného v oblasti elektromobility, sa oplatí spoznať. Ak sa vám tieto modely zapáčia, môžete im dokonca odovzdať váš hlas v ankete TECHBOX EV ROKA 2024 powered by ejoin.
Elektrifikácia osobnej dopravy nie je pre Hyundai vedľajšou záležitosťou a rozhodne sa v nej nebojí ani experimentovať. Dobrým dôkazom toho sú práve modely Hyundai KONA Electric a Hyundai IONIQ 5 N, ktoré sú v tomto segmente unikátmi, každý z nich svojim vlastným spôsobom.
Automobilke Hyundai sa elektrická verzia modelu KONA osvedčila už pri pôvodnej generácii a hoci aj tá aktuálna je stále dostupná aj vo verziách so spaľovacími a hybridnými pohonmi, práve elektrická verzia bola celkom netradične základom pre tie ostatné, nie naopak ako to býva v automobilovom segmente zvykom. Prím tu hrá skratka budúcnosť a vidieť to už na prvý pohľad.
Namiesto tradičných svetlometov sa cez celú prednú masku modelu KONA Electric tiahne jednoliaty svetelný pás Seamless Horizon Lamp, na ktorý prostredníctvom dynamických línií v profile auta s parametrickými plochami nadväzujú aj zadné svetlomety. Futuristický dizajn je ale zároveň aj praktický tak, aby model dokázal aj pri tradične štedrých rozmeroch SUV ponúknuť čo najvyšší dojazd na jedno nabitie. Najlepším dôkazom toho sú aktívne vzduchové klapky vpredu, ktoré po zatvorení zlepšujú aerodynamiku vozidla a po otvorení pomáhajú chladiť jeho komponenty pre zlepšenie ich výkonu.
Plne elektrický model Hyundai KONA Electric je dostupný v dvoch batériových verziách, výber tej pravej bude závisieť od vašich potrieb a jazdných ambícií. V základnej verzii so 48,4 kWh batériou ponúka model dojazd 377 kilometrov a ak potrebujete dochádzať často aj ďalej, k dispozícii je aj 65,4 kWh verzia s dojazdom 514 kilometrov na jedno nabitie (WLTP).
Hneď po dojazde je pri elektromobiloch samozrejme kľúčové aj práve samotné nabíjanie. Tu dokážete do 48,4 kWh verzie so 17 “ kolesami dostať stav batérie z 10 na 80 % v priebehu 41 minút. Pri vyššej verzii za rovnakú dobu, vďaka 101 kW DC nabíjaniu, môžeme hovoriť o zisku 162 kilometrov. O energiu navyše sa dokáže KONA Electric podeliť aj s ostatnými prostredníctvom technológie Vehicle-to-Load (V2L), či už priamo z palubnej 230 V zásuvky alebo vonkajšieho portu.
Už spomínaný dizajnový futurizmus pokračuje aj v interiéri, kde vám ho dodá združený panoramatický displej s dvojicou 12,3″ obrazoviek, jednou za volantom a druhou dotykovou nad stredovým panelom. Vodič má však k dispozícii ešte jeden digitálny priestor a to head-up displej s priemetaním na čelné sklo, ktorý dokáže zobraziť rýchlosť, navigáciu či fungovanie asistenčných systémov. Tých je tu v rámci autonómneho riadenia 2. úrovne viac než dosť, vrátane systému autonómneho núdzového brzdenia, monitoru sledovania mŕtveho uhla s jeho zobrazením priamo na digitálnej prístrojovej doske či inteligentným parkovaním na diaľku pomocou diaľkového ovládača Smart Key.
Pri športových modeloch sme si už zvykli, že prím v nich hrá najmä výkon a jazdné vlastnosti, zatiaľ na technológie sa v nich myslí až dodatočne. Elektrifikácia osobnej prepravy má však aj v tomto smere svoje nečakané výhody – umožňuje od základov prepracovať, ako by malo vyzerať športové auto bez kompromisov. Výsledom toho je unikátny výkonný model Hyundai IONIQ 5 N, na ktorom je vidieť, že sa pod neho podpísali ľudia, ktorí milujú výkon, rýchlosť a dynamickú jazdu rovnako, ako milujú aj moderné technológie. To všetko navyše dokázali skĺbiť s každodennou praktickosťou.
Ako to má Hyundai už dobrým zvykom, aj model IONIQ 5 N vychádza z tradičného modelu, ktorý dostal pod kapotu „trošku“ ostrejší pohon a špeciálne ladenie pre okruhy a výnimočné zákruty . V tomto prípade môžeme hovoriť o systémovom výkone až 487 kW (650 k), pod ktorý sa podpisuje predný elektromotor s výkonom 166 kW (226 k) a zadný elektromotor s výkonom 282 kW (383 k). Maximálka tu predstavuje 260 km/h, zatiaľ čo z nuly na stovku sa v režime N Grin Boost vyšplhá za 3,4 sekundy.
Uložiť pod kapotu auta čo najvýkonnejší elektrický pohon samé o sebe nie je žiadna veda, to pravé motoristické umenie začína až pri ladení jeho jazdných vlastností. Hyundai IONIQ 5 N má v tomto smere dokonca prednosti hneď v troch diametrálne odlišných disciplínach. Vďaka vystuženej karosérii a podvozku s vyššou torznou tuhosťou je špecialistom na zákruty, so spomínaným výkonom previazaným so špičkovým tepelným manažmentom a rekuperačnému brzdeniu je majstrom na pretekárske okruhy, zatiaľ čo vám vďaka vysokokapacitnej batérii a technológiám na palube perfektne poslúži aj ako praktické športové auto na každý deň.
Ak sa teda vyberiete na okruh, spoľahnúť sa môžete na N Rozdelenie krútiaceho momentu, ktoré vám poskytne plne variabilné rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá v rámci 11 úrovní, ako aj technológiu N Drift optimizer, ktorá vám spoločne s funkciou Torque Kick Drift umožní začať šmyk a udržať sa v ňom dokonalou kontrolou nad vozidlom, akoby ste pod rukou mali manuálnu prevodovku so spaľovákom. A čo tie každodenné jazdy? Tam sa môžete vďaka 84 kWh batérii spoľahnúť na nadštandardný dojazd na úrovni až 448 kilometrov (WLTP).
Rýchlosť má Hyundai IONIQ 5 N v obvodoch aj po stránke nabíjania, kde 800 V systém dokáže na ultra rýchlej DC stanici s výkonom do 350 W batériu nabiť z 10 na 80 % už v priebehu 18 minút alebo inak povedané, do batérie už v priebehu 15 minút dodať dostatok energie na ďalších 273 kilometrov úplne tichej a komfortnej jazdy. Jeden deň bokom v zákrutách, na druhý deň na rodinnom výlete vo vedľajšej krajine. V tomto je rodina modelov N od Hyundai naozaj unikátna.
Jednoliaty digitálny panel zložený z dvojice 12,3″ displejov vám počas dynamických jázd zobrazí všetky kľúčové informácie a parametre o jazde a samotnom aute, zatiaľ čo počas bežných dní vám bez potreby prepájania káblami môže zrkadliť aplikácie prostredníctvom technológií Android Auto a Apple CarPlay. Bezdrôtové nabíjanie smartfónu či špičkové ozvučenie od BOSE je tu samozrejmosťou, rovnako ako celá zostava asistenčných systémov autonómneho riadenia 2. úrovne. Čerešničkou na torte tejto technologickej výbavy je tu digitálne vnútorné spätné zrkadlo, ktoré vám poskytne dokonalý výhľad na dianie vzadu, aj keď si IONIQ 5 N naložíte batožinou doplna.
Dlhý dojazd modelov Hyundai KONA Electric a Hyundai IONIQ 5 N by sme teda mali, rýchle nabíjanie tiež. Otázkou a častou výčitkou smerom k elektromobilite, však zostáva zložitosť a nedostupnosť samotných nabíjacích staníc. Pravda, nie každý má možnosť nabíjať svoj elektromobil doma alebo v práci a nabíjanie na verejných staniciach, ktoré patria pod rôzne siete s rôznymi registráciami a rôznymi cenníkmi, môže pôsobiť ako slušný recept na bolehlav. Hyundai však myslel aj na to a preto aj na Slovensku spustil šikovnú službu Charge myHyundai.
Prostredníctvom tejto služby môžete mať prostredníctvom jednej mobilnej aplikácie a jednej nabíjacej karty, prístup k viac ako 680 000 nabíjacím bodom v celkovo 29 európskych štátoch. S e-roamingom tak môžete vyraziť na cestu prakticky kamkoľvek a môžete si byť istí, že vaša nabíjacia karta vám bude na verejnej nabíjačke po ceste či v cieľovej destinácii fungovať. Vybrať si môžete z rozličných taríf, podľa vašich potrieb a preferencií a konečné vyúčtovanie dostanete na jednej faktúre, bez zbytočných registrácií a inštalácií ďalších nových aplikácií navyše.
Ak sa vám takáto plne elektrická budúcnosť s modelmi Hyundai páči, môžete oceniť ich výnimočnosť, podporiť ich vašim hlasom v ankete TECHBOX EV ROKA 2024 powered by ejoin, kde je práve model Hyundai KONA Electric nominovaný v kategórii KOMPAKTNÉ SUV a model Hyundai IONIQ 5 N v kategórii ŠPORTOVÉ EV. Hlasovať v tejto ankete sa určite oplatí, môžete to byť totiž práve vy, kto získa jednu z 8 skvelých cien, medzi ktorými sa nachádza aj elektromobil HYUNDAI IONIQ 5 na týždeň. Tak čo, máte už svojich favoritov?