Myšlienka jednoduchého a pohodlného nabíjania elektromobilov (EV) je dnes spájaná s bezdrôtovými technológiami na báze elektromagnetickej indukcie, alebo magnetickej rezonancie, aké vyvinula spoločnosť WiTricity.
Tieto riešenia sú síce komfortné, ale skrývajú nepríjemné „drobné“ nevýhody. Vozidlo musí byť zaparkované pomerne presne nad vysielacou elektródou a pri nabíjaní vznikajú nezanedbateľné straty energie, vyvolané prenosom a konverziou elektrickej energie na silové pole a naopak. Aj keď nejde o percentuálne veľký podiel stratenej energie, pri výkonoch, ktoré sa pri nabíjaní elektromobilov používajú, je to značne kontroverzná skutočnosť v kontexte s ekologickým statusom EV.
Výhody klasického káblového a bezdrôtového nabíjania spája riešenie, na ktorom spolupracuje Continental Engineering Services (CES) s rakúskym startupom Volterio.
Firmy vyvíjajú inteligentného nabíjacieho robota, vďaka ktorému bude doplnenie energie oveľa jednoduchšie a pohodlnejšie ako dnes, a to aj v porovnaní s bezdrôtovými systémami.
CES a Volterio oficiálne uzavreli partnerstvo, v rámci ktorého už do polovice roku 2022 vyvinú prvé produkčné systémy pre nabíjací robot. Následne CES po splnení potrebných certifikačných požiadaviek automobilového priemyslu posunie systém do výrobnej fázy a do roku 2024 by mal v Nemecku spustiť sériovú výrobu.
Ako nabíjací systém Continental/Volterio funguje?
Dizajnovo ide o podobné riešenie ako v prípade bezdrôtových nabíjacích systémov. Na podlahe garáže sa nachádza vysielacia jednotka – môže byť voľne položená, alebo priskrutkovaná – a na podvozku EV je namontovaná prijímacia časť.
Nízkoprofilový systém upúšťa od veľkých robotických prípravkov a ramien v prospech jednoduchej podlahovej dosky, ktorá vytvára fyzické spojenie s vozidlom. Pripomína tak systém bezdrôtového nabíjania, ale eliminuje jeho energetické straty.
Keď sa vozidlo priblíži k nabíjacej doske, oba komponenty nabíjačky sa navzájom detekujú prostredníctvom ultra-širokopásmovej rádiovej komunikácie (UWB) na krátku vzdialenosť a automaticky vytvoria fyzické (metalické) spojenie – zo spodnej dosky sa vysunie prepojovací prvok.
Výhodou nabíjačky je, že dokáže kompenzovať odchýlky pri parkovaní až do 30 cm a funguje bez ohľadu na uhol, pod ktorým je auto zaparkované. Vodiči tak môžu parkovať pohodlne bez toho, aby museli úplne presne zastať nad nabíjačkou. V prvej fáze má byť k dispozícii verzia na domáce požite s výkonom striedavého prúdu (AC) 22 kW.
Neskôr chcú spoločnosti Continental a Volterio vyvinúť robotickú nabíjačku elektromobilov s rýchlejším nabíjaním pre verejné parkoviská a podzemné garáže, ktorá by pracovala s jednosmerným prúdom (DC) s výkonom 50 kW a viac. Podlahová doska tejto verzie bude navrhnutá tak, aby sa v čase nečinnosti zasunula do zeme.
Nezanedbateľnou výhodou nabíjačiek Continental/Volterio je pripravenosť na automatické nabíjanie autonómnych áut, ktoré si v prípade potreby budú môcť dobiť batérie samé, tak ako dnes domáce robotické vysávače.