Reklama

Roboat – robot, čo ovládne kanály

Zdroj | AMS
Juraj Procházka
Zdroj | AMS
Zdroj | AMS

Úvahy o dopravných aj nákladných lodiach s automatickým riadením nie sú novinkou a vážne sa kalkuluje s autonómnymi tankermi. Oveľa bližšie k realite sú však menšie autonómne plavidlá.

Pozrite si

Volvo testuje autonómne kamióny aj pod zemou

Amsterdam je pretkaný sieťou vodných kanálov, po ktorých sa plaví množstvo člnov. Ich sieť dlhá viac ako 100 kilometrov by mohla už na budúci rok privítať prvé robotické člny – roboaty.  (Roboat je pojem vytvorený spojením slov robotic boat=loď, čln).

Zdroj | AMS

Amsterdamský inštitút pre pokročilé metropolitné riešenia (Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions, AMS) otvoril päťročný výskumný program na testovanie autonómnych člnov a možnosti ich využitia v osobnej, aj nákladnej doprave.

Zdroj | AMS

Na programe s názvom Roboat pracujú vedci z holandských univerzít  Delft University of Technology a Wageningen University and Research a amerického Massachusetts Institute of Technology (MIT). Program dotovaný sumou 25 miliónov € by mal priniesť na amsterdamské kanály prvý prototyp autonómneho člna v roku 2017, uvádza AMS.

Nielen lode

Vedci chcú v rámci projektu vyvíjať aj rôzne dynamické a plávajúce infraštruktúry. Mosty a pontóny, ktoré bude možné na vyžiadanie zdvihnúť, alebo rekonfigrovať „behom pár hodín“ prinesú veľké možnosti, povedal Carlo Ratti, profesor na MIT a šéf výskumu v programe Roboat.

Pozrite si

Scubajet – elektromotor na malý čln aj pre potápačov

Amsterdam je, tak ako iné holandské mestá, mimoriadne naklonený cyklistom. Jedným z výstupov programu Roboat preto môže byť aj riešenie, ako vyčistiť metropolitnú sieť kanálov od bicyklov. Ročne ich údajne skončí v tamojších vodách až 12 000.

Zdroj | AMS

Holanďania spolu s Američanmi však nevyvíjajú len autonómne člny pre Amsterdam. Roboat by sa mal stať referenčným programom využiteľným aj v iných metropolách, hoci nie všade je široko rozvinutá lodná doprava. Záujem by mohli prejaviť napríklad Benátky, aj keď gondola s autopilotom možno bude o poznanie menej romantická, ako tá klasická.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.