Úvahy o dopravných aj nákladných lodiach s automatickým riadením nie sú novinkou a vážne sa kalkuluje s autonómnymi tankermi. Oveľa bližšie k realite sú však menšie autonómne plavidlá.
Amsterdam je pretkaný sieťou vodných kanálov, po ktorých sa plaví množstvo člnov. Ich sieť dlhá viac ako 100 kilometrov by mohla už na budúci rok privítať prvé robotické člny – roboaty. (Roboat je pojem vytvorený spojením slov robotic boat=loď, čln).
Amsterdamský inštitút pre pokročilé metropolitné riešenia (Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions, AMS) otvoril päťročný výskumný program na testovanie autonómnych člnov a možnosti ich využitia v osobnej, aj nákladnej doprave.
Na programe s názvom Roboat pracujú vedci z holandských univerzít Delft University of Technology a Wageningen University and Research a amerického Massachusetts Institute of Technology (MIT). Program dotovaný sumou 25 miliónov € by mal priniesť na amsterdamské kanály prvý prototyp autonómneho člna v roku 2017, uvádza AMS.
Nielen lode
Vedci chcú v rámci projektu vyvíjať aj rôzne dynamické a plávajúce infraštruktúry. Mosty a pontóny, ktoré bude možné na vyžiadanie zdvihnúť, alebo rekonfigrovať „behom pár hodín“ prinesú veľké možnosti, povedal Carlo Ratti, profesor na MIT a šéf výskumu v programe Roboat.
Amsterdam je, tak ako iné holandské mestá, mimoriadne naklonený cyklistom. Jedným z výstupov programu Roboat preto môže byť aj riešenie, ako vyčistiť metropolitnú sieť kanálov od bicyklov. Ročne ich údajne skončí v tamojších vodách až 12 000.
Holanďania spolu s Američanmi však nevyvíjajú len autonómne člny pre Amsterdam. Roboat by sa mal stať referenčným programom využiteľným aj v iných metropolách, hoci nie všade je široko rozvinutá lodná doprava. Záujem by mohli prejaviť napríklad Benátky, aj keď gondola s autopilotom možno bude o poznanie menej romantická, ako tá klasická.