Americká automobilka Rivian, ktorá má za sebou zatiaľ iba veľmi krátku históriu, predstavila svoj tretí off-road model R2 spolu s novou platformou pre menšie modely, medzi ktoré príde aj model R3.
R2 je síce menší ako R1S, no kto nepotrebuje 7-miestneho obra je to dobrá správa. Navyše ponúka za podstatne nižšiu cenu rovnakú „zábavu“ s vysokým výkonom a celkom slušným dojazdom.
Rivian R2 je postavený na novej ľahšej a menej komplikovanej platforme, v ktorej budú na výber dve veľkosti batérií. S tou väčšou má byť novinka schopná prejsť 300 míľ, teda okolo 480 km. Na elektrický off-road s rozmermi 4 714 x 1 905 x 1 699 mm nie zlá hodnota.
Batéria sa bude schopná nabíjať výkonom 200 kW, z 10 % na 80 % kapacity sa dostanete za menej ako 30 minút.
Pohon budú mať na starosti rôzne kombinácie elektromotorov, dočkáme aj trojmotorovej verzie, s ktorou novinka vystrelí na stovku za zhruba 3 sekundy. Základná verzia bude ale iba s jediným motorom vzadu. Vyššia ponúkne dva motory – vpredu a vzadu, top verzia bude mať vzadu dva motory, jeden vpredu.
Dizajn je veľmi podobný s pôvodným modelom R1S, resp. R1T. Aj novinka má veľké oválne LED svetlá doplnené LED pásom cez celú prednú masku. Čímsi novým je možnosť stiahnutia zadného okna na piatych dverách. Čosi podobné má aj Fisker v modeli Ocean.
Rivian sa chystá s R2 modelom aj semiautonómne jazdenie. Má 11 kamier, 5 radarov a výkonný hardvér na spracovanie obrazu. Samozrejmosťou budú OTA updaty, ale aj mobilná appka. S modelm R1S má novinka toho spoločného teda viac ako dosť. Pritom je len o čosi menší.
Unikátny je interiér a aspoň ja osobne si takto predstavujem moderný interiér elektrického auta. Prečo by sme mali mať všade plasty, keď ich môžu nahradiť recyklované alebo recyklovateľné alternatívy? V Rivian R2 je tak látka, drevo či syntetická vegánska koža.
Za mňa je lahôdkou volant. Nie svojim tvarom s 4 lúčmi, ale ovládačmi – obrovskými kruhovými voličmi, ktoré bude zjavne možné aj stláčať pre potvrdenie zvolených funkcií. A keďže nemajú popisy, budú multifunkčné. Žiadne more tlačidiel, postačia dva voliče.
Rivian R2 bude mať dokonca dva „kastlíky“ pred spolujazdcom. Keby náhodou. Zároveň je v aute obrovské množstvo odkladacích priestorov. Vidieť, že dizajnéri žijú autami a chápu, že v aute sa všeličo preváža.
Zároveň sa však nechali inšpirovať asi aj českou Škodou (alebo legendárnym Rolls-Royce?). Vo dverách si našiel miesto vysúvací dáždnik. „Veľký“ Rivian R1S má v dverách LED lampu.
Unikátnosťou je tiež možnosť kompletného sklopenia všetkých sedadiel, pričom tie zadné vytvoria s podlahou v kufri úplnú rovinu. Dokonca aj predné sedadlá sú takmer v ideálnej rovine. To pre prípad, že sa s Rivianom R2 vyberiete stanovať. Mimochodom, aj R1S má špeciálny režim Camp Mode, ktorý vás nenechá v aute zamrznúť ani počas studenej noci. Pre tento prípad si budete vedieť doobjednať aj špeciálny stan na strechu ako v modeli R1S.
A to najlepšie na záver. Cena. V domácej krajine je stanovená na 45 000 dolárov, no podľa predstaviteľov Rivianu sa automobilka chystá doniesť R2 aj do Európy. Ak si pripočítame dane a clá, môže sa ale pokojne dostať na 60 – 70 tisíc eur. Nie je to málo, no vzhľadom na výbavu a unikátnosť si určite nájde svojich zákazníkov. Hlavne ide o praktický off-road, nie obyčajné elektrické SUV.
Novinka sa dostane na trh ale až v roku 2026, teda o 2 roky! Už dnes je možné si Rivian R2 rezervovať. Zatiaľ však len v USA a Kanade. Až po spustení predaja v USA bude R2-ka dostupná aj v Európe.
Okrem R2-ky Rivian predstavil aj model R3 a R3X ako vysokovýkonnú verziu. Má ísť o crossover na rovnakej platforme.
Žiaľ, nič bližšie k nim nepovedal, ide iba o ukážku toho, na čo sa môžeme tešiť. Alebo aj aby navnadili investorov. Model R3 má byť ale ešte lacnejší ako R2. Príde však neskôr. Čo to znamená nevieme.