„Dobrodružné vozidlo“ R1T od spoločnosti Rivian spôsobilo po svojom odhalení na nedávnej 2018 LA Auto Show oprávnený rozruch.
Dôvodom bolo najmä to, že tento elektrický pickup disponuje zatiaľ bezkonkurenčným dojazdom 650 km (400 míľ), za čo vďačí obrovskému energetickému zásobníku v batériovej zostave s kapacitou 180 kWh. Tým o 80% prekonáva najväčšie batérie iných elektromobilov.
Elektrické dobrodružstvo
Popularita robustných SUV automobilov, ktorá dorazila aj k nám (veď čo je viac in, ako voziť dieťa do škôlky na poriadnom „tanku“ so spotrebou aspoň 15 l/100 km?), je na západ od teritórií starých Slovanov občas nahrádzaná aj inou úchylkou.
Tou je jazda po meste s poriadnym pickupom, ktorý odvezie na korbe aj zopár vreciek cementu s kompletným náradím. Čo na tom, že väčšina SUV neopustí asfaltky a mnohé z pickupov majú nákladný priestor tiež na okrasu.
Psychoanalýzy ale nechajme psychoanalytikom s konštatovaním, že firma Rivian, tak ako iné automobilky, len reaguje na trhový dopyt. Okrem „nákladiaku“ R1T už Rivian chystá aj elektrické SUV R1S s rovnakým dojazdom, aj akceleráciou.
Urobiť však z ťažkého vozidla, akým je R1T (alebo R1S), svižný elektromobil, schopný zrýchliť z 0 na 100 km/hod za 3 sekundy a s dlhým dojazdom, nie je jednoduché. Štyri elektromotory pre pohon 4×4 na to sami o sebe nestačia. Asistovať im musí aj extrémne výkonná batéria.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=H7XqPB6-NSA
Vytvorenie najsilnejšej batérie pre elektromobily na trhu je podľa Richarda Farquahra, viceprezidenta spoločnosti Rivian pre pohony, nemalým úspechom. Ide o výsledok úsilia dvoch desiatok inžinierov, predstavujúci viac než len jednoduché kvantitatívne navýšenie počtu článkov batérie.
Úložné zdroje R1T majú údajne o 25% väčšiu objemovú hustotu energie, ako batéria v Tesle Model X. Inak povedané, pri rovnakej veľkosti dosiahnu o štvrtinu vyššiu kapacitu. Ako však vraví klasik, aj toto raz skončí. Tesla má v talóne zrejme ešte výkonnejšie batérie, ktoré chystá aj pre nový Roadster.
Pomáha špeciálna konštrukcia
Na dosiahnutie tejto energetickej hustoty vytvorili konštruktéri moduly zložené z dvoch vrstiev tesne spojených valcovitých článkov oddelených špeciálnou „chladiacou platňou“.
Moduly sú obalené v ľahkom nekovovom materiáli a bunky vo vnútri sú prepojené pomocou konštrukčných lepidiel, „takže je to silné, ale zároveň ľahké, a to práve potrebujeme,“ vysvetlil Farquahr.
Rivian bude svoje „dobrodružné“ autá vyrábať s troma verziami batérie. Verzie s kapacitou 105 a 135 kWh využívajú deväť modulov, kým najsilnejšia 180 kWh batéria ich má celkovo 12. Tento dizajn umožňuje dosiahnuť v batériách o 25 percent vyššiu (objemovú) energetickú hustotu ako hlavný rival R1T a R1S -Tesla Model X.
Aby sa predišlo prehriatiu batérií v ťažkých jazdných podmienkach, vozidlá musia mať dobré chladiace schopnosti. Každá z hliníkových chladiacich platní medzi vrstvami buniek používa rovnaký roztok vody a glykolu, aký sa nachádza aj v chladiči vozidla.
Chladenie je optimalizované tak, aby zaistilo, že maximálny teplotný rozdiel medzi najhorúcejšou a najchladnejšou bunkou v rámci modulu bude menší ako tri stupne Celzia.
Hliníkový obal batérie umožňuje dobrý odvod tepla a akumulátorový systém má vlastné vyhradené chladenie, fungujúce nezávisle od ostatných dvoch systémov chladenia pre hnaciu súpravu a kabínu pre cestujúcich.
Nezľakne sa ani mrazov
S batériami sa však môže vyskytnúť aj opačný problém. Poznáme to pri štartovaní vo väčších mrazoch. Nízke teploty môžu byť pre batérie takisto nebezpečné, ako ich prehriatie.
R1T však využíva technológiu strojového učenia na báze cloudu, ktorá umožňuje monitorovať a upravovať výkon a účinnosť vozidla počas jazdy a snímať okolitú teplotu prostredia. Keď ortuť teplomera klesne príliš nízko, systém aktivuje vyhrievacie články, aby sa zachovala vysoká kapacita buniek.
S ohrievačom a chladičom v obvode batérie môže systém udržať optimálnu teplotu bez ohľadu na to, v akých podmienkach sa momentálne nachádza. To mu umožní dosiahnuť najlepší výkon.
S takýmito vylepšeniami budú elektrické off-roady prakticky využiteľné, aj keď skeptici napriek tomu vidia riziká pri možnom vybití batérie mimo dojazdu k najbližšej nabíjačke. Čosi ako powerbanky pre elektromobily, ktoré by suplovali náhradné kanistre s palivom, zatiaľ nemáme a získanie dostatočnej energie pomocou prenosných solárnych panelov je ilúziou.
Možným riešením by mohli byť vodíkové plug-in hybridy „obrátené naruby“. Vodík vyrábajúci elektrinu v palivovom článku by tu nebol hlavným, ale len doplnkovým pohonom, pre prípad nedostupnosti nabíjačky.