Kým Tesla postavila 13 MW solárnu elektráreň so záložnou batériou o kapacite 52 MWh na Havaji (a 129 MWh záložnú batériu v Austrálii), Renault sa púšťa do menších, no nemenej zaujímavých projektov.
Bez elektriny to nepôjde
Ostrovy majú často špecifické podmienky (a problémy) so zásobovaním elektrickou energiou, aké pevnina nepozná. Pokiaľ nie sú ďaleko od pobrežia, bývajú s pevninskou rozvodnou sústavou prepojené silovými káblami, ale v prípade výpadku siete sa náhradné trasy obvykle nedajú zaistiť.
Ešte horšie sú na tom ostrovy ležiace ďaleko od pevniny, ktoré sú odkázané na vlastnú lokálnu výrobu elektriny. Často používajú tepelné elektrárne a dieselagregáty, do ktorých musia palivo dovážať lodnou dopravou a vyrobená elektrina je drahá a mimoriadne neekologická.
Aj preto je elektrina z obnoviteľných zdrojov (zabudnime však na biomasu) na ostrovoch atraktívnou voľbou.
Už vo februári Renault pomohol elektrizovať portugalský ostrov Porto Santo v súostroví Madeira. Okrem elektromobilov tam vybudoval aj batériové úložiská z použitých batérií zo svojich elektrických áut.
Ako sme uvádzali aj v minulosti, takéto batérie môžu ešte stále vykonať mnoho užitočnej práce v úložiskách. Tu, na rozdiel od elektromobilov, ich znížená kapacita nehrá až takú podstatnú úlohu.
Výsledná kapacita záložnej batérie sa dá jednoducho poskladať z potrebného počtu článkov.
Teraz sa francúzska automobilka usiluje vytvoriť prvý „inteligentný ostrov“ aj vo svojej domovskej krajine, na ostrove Belle-Île-En-Mer., ktorý leží na západe Francúzska v Biskajskom zálive.
Inteligentný (energetický) ostrov aj doma
V nasledujúcich dvoch rokoch chce Renault vyvinúť inteligentný elektrický ekosystém pre ostrov, s cieľom znížiť jeho uhlíkovú stopu a zvýšiť energetickú nezávislosť.
Program bude zahŕňať flotilu elektromobilov – sedanov Renault Zoe hatchback a dodávok Renault Kangoo ZE, ktoré pomôžu na ostrove rozbehnúť zdieľanie jázd. Autá budú nabíjané elektrinou vyrobenou fotovoltaickými panelmi na strechách budov, ktoré budú zásobovať elektrinou aj učebne v miestnej škole.
Renault tiež nainštaluje niekoľko úložísk z vyradených batérií na zálohovanie a stabilizáciu siete a ukladanie energie zo solárnych panelov na čas bez svetla.
Projekt na ostrove Belle-Île-en-Mer možno nespĺňa celkom kritériá na označenie „inteligentný ostrov“ v zmysle, ako sa používa v súvislosti s inteligentnými mestami, ale viaceré prvky sa tu objavia. Tak ako na predchádzajúcom projekte na ostrove Porto Santo.
Po skúsenostiach z ostrovných systémov by sa mohli poznatky uplatniť v širokom meradle aj na pevnine.