Musím sa vám hneď na úvod s niečím priznať. Keď som sa dozvedel, že budem mať na test nový Renault Rafale, ohrnul som trochu nosom. Nijako ma totiž do momentu, kým som ho neskúsil neoslovil. Nemohol som sa však viac mýliť.
Práve Renault Rafale je totiž jedným z tých áut, ktoré pomaly, ale isto zmývajú čiaru medzi prémiovými automobilkami a cenovo dostupnejšími modelmi. To platí nielen po stránke dizajnu, ale aj po stránke spracovania a najmä poskytnutého komfortu.
Pre mňa osobne bol Renault Rafale vždy dvojníkom Peugeotu 408, a ten, ak sa už priznám som osobne nepovažoval za až tak dizajnovo vydarené auto. Samozrejme, kto som, aby som hodnotil, čo je pekné a čo nie. Každý vodič má svoj vlastný vkus. Čo sa páči niekomu, to sa nebude páčiť inému. Inak by sa totiž nemohol nikdy predať ani jeden kus Fiatu Multipla.
Dosť však bolo srandy. Renault Rafale, ktorý som na test dostal vo veľmi zaujímavej výbave Esprit Alpine a tiež vo veľmi zaujímavej farbe. Modrá nie je tak častou farbou, ale tomuto kúsku naozaj pristane. Pri preberaní totiž bol v showroome rovnaký model v čiernej metalíze a poviem vám, v tej farbe pôsobil naozaj fádne, až bežne. Kdežto modrá mu dáva punc luxusu, výnimočnosti a neskrývanej elegancie.
Rafale je pri niektorých uhloch doslova umeleckým dielom a možno by ste ani nepredpokladali, že zdieľa svoju platformu s modelmi Espace a Austral. Čo si však určite všimnete v momente, keď ho prvýkrát uvidíte naživo sú jeho rozmery. Jednoducho pôsobí naozaj väčší ako na fotografiách.
Fakt musím dizajn pochváliť, lebo pri pohľade z akéhokoľvek uhlu máte pocit neskutočnej dynamiky. A to od naozaj vydarených predných svetiel s nezameniteľnými svetlami pre denné svietenie, ktoré sú umiestnené pod nimi v rohoch karosérie, až po pohľad zozadu, kde je jasný rozmer Renaultu Rafale. Ono to však nie je len naoko. Batožinový priestor s kapacitou 647 litrov mu bude nejeden konkurent závidieť.
Rovnaká muzika hrá aj v interiéri. Tento nadčasový priestor, ktorý vám dáva pocit, že práve pilotujete vysokoutajovaný lietajúci objekt si zamilujete. Aj napriek tomu, že ak ste niekedy sedeli v iných súčasných modeloch Renaultu, nájdete v interiéri Rafale niekoľko prvkov, ktoré sa odlišujú.
Nie, nepatrí sem obrovský displej pred vodičom, tlačidlá na volante, alebo veľmi dobre známy multimediálny systém R-Link, ktorý Renault naozaj dotiahol veľmi ďaleko. Ešte dnes si spomínam na jeho predchádzajúce verzie a to, čo dnes nájdete v modeloch Renaultu je až neuveriteľne návykové.
Malé detaily ako je posuvná opierka na stredovej konzole, alebo prešívanie, ktoré pôsobí naozaj výnimočne, sú v prípade tohto modelu doplnené ešte takými drobnosťami, ako je drobnosťami, ako je ambientné osvetlenie Renault Multi Sense. Čerešničkou na torte je logo Esprit Alpine v sedadle, ktoré samozrejme svieti a svoju farbu mení podľa nastavení. Wau. Toto sú pocity, ktoré chcete cítiť, keď si do auta sadnete a v Rafale ich naozaj zažijete.
Ako malé dieťa som sa cítil v momente, keď som prvýkrát vyskúšal panoramatickú strechu Solarbay, ktorá mení priehľadnosť podľa vašich preferencií. Jednoducho ju viete po častiach meniť. Nie je to len nejaká fičúrka na pobavenie detí na zadných sedadlách, ale je to aj funkčná vec. Buď nemáte priehľadnú strechu, alebo si ju postupne spriehľadníte.
Pri pohľade na dynamické krivky a ostré hrany, ktorých je na tomto kúsku naozaj neúrekom musím uznať, že je až škoda, že som tento kúsok dostal na test v hybridnej verzii s výkonom „len“ 200 koní. Ono to nie je málo, nebojte sa. Dynamika nie je Renaultu Rafale cudzia, ale už teraz sa neviem dočkať toho, keď sa mi do rúk dostane práve model s výkonom 300 koní. Toľko totiž poskytne plug-in hybridná verzia.
Ale aj model s označením full-hybrid, ktorý v sebe skrýva kombináciu 1,2 litrového benzínového motoru a elektromotora ponúkne pocitovo dostatok dynamiky. Jediná vec, ktorá mi neustále prekáža je jeho potreba využívania benzínového motora, ako generátora pri malých rýchlostiach. Podobne, ako v prípade pred rokom testovaného modelu Espace, aj tu som mal pri malých rýchlostiach pocit, že zbytočne drží otáčky vysoko.
Inak mu však nemám čo vytknúť. Pohon je totiž krásne odhlučnený a prechod medzi čisto elektrickým a benzínovým motorom ani nespozorujete. Spotreba síce nie je až tak zázračná, ako udáva výrobca, ale pri troche snahy si môžete k proklamovaným štyrom litrom na 100 pridať dva litríky a budete v pohode. Samozrejme sa dá s Rafale jazdiť aj ekonomickejšie, ale zas do dôchodku ešte ďaleko.
Už to je naozaj veľmi dávno, čo som prvý krát jazdil na aute so systémom 4Control od Renaultu a za tú dobu sa tento systém posunul poriadne vpred. Samozrejme nim bol vybavený aj testovaný model Rafale. V úzkych parkovacích domoch budete manévrovať ako kráľ a pri rýchlejších prejazdoch zákrut, budete mať viac istoty.
Počas jazdy na vás bude dávať pozor aj tona asistentov. Nechýbajú také štandardné vychytávky, ako je napríklad systém sledovania mŕtveho uhla, či upozornenie na premávku za vozidlom, alebo dokonca systém pre aktívne brzdenie. To však nie je všetko. Legislatíva pripravuje kadejaké zmeny a tak Rafale ponúkne napríklad aj takú novinku, akou je napríklad predprípravu na systém kontroly alkoholu v dychu.
Čo ma však v prípade asistenčných systémov v novom Renaulte Rafale potešilo najviac je jedno malé tlačidlo na ľavej strane od volantu. Pomocou neho totiž môžete prepínať medzi nastaveniami asistenčných systémov. Okrem otravného módu, kedy všetko pípa už v momente, keď prekročíte maximálku o jeden km/h si viete celý systém rýchlo prepnúť do personálneho nastavenia. A verte tomu, že v tom ostatnú všetky otravné systémy vypnuté.
Auto ma teda nebude upozorňovať na prekročenie rýchlosti, nebude mi pri prejazde okreskami a občasnom rezaní zákruty vytrhávať volant, aby som išiel presne stredom svojho pruhu a ja si budem užívať skutočne cestu tak, ako by som si prial. V tomto by sa naozaj mohli inšpirovať aj iné automobilky.
Renault Rafale je jednoducho krokom správnym smerom a ja som sa na neho pozeral cez prsty naozaj neprávom. Toto auto ponúkne všetko to, čo by ste od nadčasového SUV coupe mohli dnes čakať. Navyše po stránke dizajnu sa naozaj vydaril a to sa skutočne nepovažujem za fanúšika SUV a už vôbec nie SUV coupe. Bravó Renault!