Renault si do Ženevy pripravil svoju predstavu elektromobilu budúcnosti. Ženevský autosalón sa nekonal, no Renault svoj unikát aj tak predstavil. Renault MORPHOZ je čisté sci-fi! Má modulárnu konštrukciu, vďaka ktorej je možné do auta pridať ešte jednu väčšiu batériu a interiér ako z luxusnej obývačky!
Renault MORPHOZ je absolútny unikát. Francúzsky výrobca prekvapil azda každého na predstavení, ale aj po ňom. Asi podobne, ako Renault TREZOR. MORPHOZ je síce iba koncept, ale funkčný. Na cestách ho však žiaľ nikdy neuvidíme. Na druhej strane ale určite uvidíme časom aspoň niektoré riešenia. O čom teda hovorím?
MORPHOZ je malé mestské SUV. Vie byť ale aj väčšie SUV. Vie sa totiž zväčšiť! Konštrukcia je vytvorená tak, aby ju bolo možné natiahnuť. V základe má MORPHOZ dĺžku 4,4 m, no v rozšírenom móde, ktorý výrobca nazýva Travel mode sa zväčší o 25 + 15 cm, teda na 4,8 m. Okrem toho, že sa zväčší priestor pre pasažierov vzadu, v konštrukcii vznikne priestor pre osadenie sekundárnej batérie!
Čítate dobre, do MORPHOZu je možné použiť ďalšiu, a to dokonca ešte väčšiu batériu, ako má MORPHOZ v základe. Bavíme sa o 50 kWh navyše. V základe má koncept 40 kWh batériu. V Travel režime má zvládnuť na jedno nabitie prejsť 700 km, v režime City, bez extra batérie, prejde 400 km. Je to celkom logický krok, veď na čo by počas bežného dňa mal majiteľ so sebou voziť niekoľko stoviek kilogramov navyše?
Extra batériu je pritom možné získať zo špeciálnej stanice, v ktorej ju do vozidla vloží robot za niekoľko minút. Batéria sa nabíja bezdrôtovo z bezdrôtovej nabíjačky doma, na parkovisku alebo dokonca aj na špeciálnych indukčných cestách. Klasický nabíjací port na vozidle nikde nevidieť.
Koncept elektromobilu budúcnosti ale nekončí len pri konštrukcii. Unikátny je aj interiér, ktorý pôsobí ako z luxusného hotela či obývačky. Otvorením dverí až do 90° uhla sa ukazuje interiér pre 4 členov posádky s obrovskými kreslami. Navyše predné kreslo spolujazdca je možné otočiť, aby bol spolujazdec tvárou k posádke vzadu. Namiesto bežného horizontálneho otáčania sa ale sedadlo otočí vertikálne. Je totiž symetrické.
Viaceré prvky interiéru sú vyrobené z recyklovaných plastov, podlaha napríklad z jogurtových kelímkov. Stredová konzola je z dreva, ktoré je schopné sa tiež upravovať. Položením smartfónu na konzolu sa drevo „prepadne“ o pár centimetrov, aby mobil z konzoly neskĺzol. Pod drevom sa v Travel režime ukrýva aj dotykový displej pre ovládanie infotainmentu zo zadných sedadiel.
Pred vodičom sú obrovské displeje informujúce o tom najdôležitejšom, no celkový dizajn kokpitu pôsobí tak, že je navrhnutý, aby sa volant vedel zasunúť do vnútra a i vodič sa mohol otočiť smerom k posádke. Opak je pravdou. Zasúva sa do vnútra iba displej, volant ostáva pre vodiča. Renault MORPHOZ je plánovaný len ako čiastočne autonómne vozidlo úrovne 3.
Samozrejmosťou takéhoto vozidla budúcnosti je aj rozpoznávanie tváre pre odomknutie automobilu, zaujímavosťou sú aj gestá na otvorenie. MORPHOZ nemá totiž klasické kľučky. Nechýba ani plne presklená strecha.
Renault MORPHOZ je modulárny práve vďaka elektrickému pohonu. Niečo podobné by nebolo možné s bežným pohonom, ktorý potrebuje množstvo mechanických častí, vrátane prevodovky. Plusom modulárnej konštrukcie je ale aj fakt, že nevyžaduje toľko miesta pri parkovaní, hlavne v mestách.