Reklama

Renault má elektrický ťahač s dojazdom, ktorý už dáva zmysel

Zdroj | Renault Trucks
Stanislav Vinc
Zdroj | Renault Trucks
Zdroj | Renault Trucks

Renault Trucks predstavil vylepšenú verziu svojho plne elektrického ťahača E-Tech T, ktorého dojazd tak medziročne vzrastie o 200 kilometrov. Tento pokrok dosiahol použitím elektrickej nápravy, ktorá mu vytvorila priestor na ďalšie batériové články.

Spoločnosť však uvádza, že zákazníci by si nemali vždy za každú cenu kupovať variant s najdlhším dojazdom. Byť výrobcom elektrického ťahača s najdlhším dojazdom na jedno nabitie ani údajne nie je ich cieľom.

Elektrické kamióny Renault Trucks majú podľa spoločnosti za sebou najazdených už 30 miliónov kilometrov, ktorými ušetrili približne 29 000 ton emisií CO2. S najnovším predĺžením dojazdu modelu Renault Trucks E-Tech T by toto číslo mohlo začať ešte rapídnejšie rásť.

Obsah pokračuje pod reklamou

Elektrická náprava spočíva v zoskupení všetkých prvkov pohonného systému, elektromotorov a prevodovky, do zadnej časti vozidla, čím sa inžinierom uvolnil priestor medzi bočnicami na ďalšie batériové články. Dojazd modelu na jedno nabitie tak budúci rok stúpne z pôvodných 400 na 600 kilometrov.

Ilustračné video k modelu pre rok 2024.

Spoločnosť verí, že jej tento pokrok v kombinácii s rozvojom verejnej nabíjacej infraštruktúry umožní do roku 2026 dosiahnuť prevádzkovú paritu s dieselovými ťahačmi, ktorú zákazníci očakávajú. Zároveň však zákazníkov navádza na to, aby prispôsobili veľkosť batérií svojim skutočným potrebám a nekupovali do svojej flotily vždy variant s tým najvyšším dojazdom.

„Nechceme sa zapojiť do pretekov o maximálny dojazd na jedno nabitie,“ zdôraznil Emmanuel Duperray, Senior Vice President pre elektromobilitu v Renault Trucks. „Nadrozmerné batérie znižujú užitočné zaťaženie, zvyšujú celkové prevádzkové náklady a zväčšujú environmentálnu stopu. V podstate je elektrické nákladné vozidlo drahšie ako vozidlo so spaľovacím motorom. Musíme prehodnotiť nízkouhlíkovú logistiku, teda prehodnotiť dopravné vzorce tak, aby sme optimalizovali využitie dopravných prostriedkov a tým znížili náklady na kilometer.“

Predobjednávky na vylepšený variant budú otvorené v druhom polroku 2025. O jeho výrobu sa postará závod vo francúzskom Bourg-en-Bresse, ktorý tento rok oslávil svoje 60. výročie a práve od minulého roka hostí aj výrobu elektrických nákladných áut E-Tech T a E-Tech C (pre stavebné účely). Zaujímavosťou je, že na montáž jedného nákladného vozidla v tomto závode je potrebných približne 4,5 hodiny, pričom z linky schádza jedno vozidlo každých 8 minút. Na zostavenie jedného vozidla sa použije približne 3 kilometre hadíc a elektrických káblov a 6 500 skrutiek.

V súčasnosti sa zdá, že elektrické kamióny sú vhodnejšie pre krátke a stredné trasy, najmä v mestských oblastiach, kde je dostupná nabíjacia infraštruktúra. Na druhej strane, vodíkové kamióny môžu byť perspektívne pre dlhšie trasy, ak sa vyriešia problémy s infraštruktúrou a nákladmi. Budúci vývoj v oblasti technológií a infraštruktúry určí, ktorý z týchto pohonov sa stane dominantným v nákladnej doprave.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.