Výhody
- Dizajn v kombinácii s farbou Žltá Sirius
- Zvuk výfukového systému Akrapovič
- Neskutočný jazdný zážitok
Nevýhody
- Vyššia cena
- Podvozok je vhodný len na kvalitný asfalt
- Vysoká spotreba
Jedno pekné letné pondelkové dopoludnie som práve išiel smerom do Bratislavy, aby som vrátil auto, ktoré som mal aktuálne na test, keď mi zazvonil telefón. V ten deň som si totiž poobede mal ísť do Renaultu pre nový Koleos, na ktorého test som sa veľmi tešil.
Bohužiaľ sa niečo stalo a auto nebolo k dispozícii, namiesto neho som si teda domov zadok viezol v podstatne menšom, ale nie o toľko lacnejšom Renaulte Clio R.S. Trophy.
Moje obavy z toho, že zas to bude len jedna „vyturbovaná“ krabička, ktorá nebude mať dušu sa však rozplynuli v momente, keď som naštartoval a za autom sa ozval pán Akrapovič. Ten úsmev, ktorý mi ten zvuk vyčaroval mám na tvári hádam dodnes.
Ak teda čakáte, že v tejto recenzii budem hejtovať, aké je to drahé, zbytočné a nepraktické auto, ani nečítajte ďalej. Ja som sa totiž do tohto drobca zamiloval a tak, ako poriadny chlap, ktorý sa zamiluje, veľmi rád mu odpustím tie drobné chybičky, ktoré má.
Ak ste sa v čítaní dostali až sem, skvelé, kľudne pokračujte. Už istotne viete, že môj týždeň plný zážitkov, vône horúcich bŕzd a spáleného benzínu sprevádzalo Clio R.S. Trophy. Konkrétne to bol model 220 EDC, ale k tomu sa dostanem až potom, ako vylejem všetky svoje pocity.
Takže, ako vidíte sami, na test som dostal tohto malého drobca, ktorý síce vyzerá skoro, ako bežné Clio, detaily však prezrádzajú, že v tomto prípade to nebude len také „presúvatko“.
Už len samotná príplatková farba Žltá Sirius, ktorá stojí šialených 1 600 € okamžite upúta. Čo už, keď presne táto farba sa na to auto hodí ako uliata.
Možno by som privítal ešte väčšiu odlišnosť oproti bežnému Cliu. Napríklad výraznejší spojler, prípadne širšie blatníky. Takto totiž iba pozorné oko zbadá, že toto nie je také bežné Clio.
Predné prídavné svetlá v tvare šachovnicovej vlajky, unikátny predný spojler s nápisom trophy, alebo difúzor, či malý zadný spojler sú hlavné prvky, ktoré odlišujú túto žltú beštiu od obyčajného Clia vašej manželky.
Zato zvuk ho prezradí hneď po štarte. Dvojica výfukov s logom Akrapovič hovoria za seba. Po aktivovaní režimu R.S. sa z nich navyše pri preradzovaní ozve nádherné prasknutie a pri pustení plynu vám ešte krajšie zabublajú.
Clio R.S. sedí poriadne nízko a gumy, ktorá vás oddeľuje od cesty na 18“ diskoch nie je prehnane veľa. Pri ostrej jazde je to vražedná kombinácia, vďaka ktorej budete mať presnú odozvu o tom, čo sa pod autom deje a kam má namierené.
Pri bežnom jazdení je však tento podvozok až prehnane tvrdý, budete cítiť každú nerovnosť a každý kamienok. Ale na druhú stranu, práve o tom sú podobné autá, nie?
Pochvalu si však Clio R.S. určite zaslúži aj za predné svetlá. Okrem tých prídavných vám totiž spoločnosť budú v noci robiť už osvedčené Full LED svetlá Renault Pure Vision, ktoré svietia vynikajúco.
V momente keď otvoríte dvere, ocitnete sa takmer v interiéri bežného Clia. Rozvrhnutie interiéru ako aj použité materiály, alebo napríklad panel klimatizácie prezrádzajú, že toto auto bolo pôvodne navrhnuté do mesta na nákupy, nie na okruh.
No na všetky tieto drobnosti zabudnete v tej chvíli, keď si sadnete do sedadiel. Takto nádherne vás objímu sedadlá v máloktorom aute. Sú stavané na to, aby vás skutočne v prípade potreby podržali.
Hneď potom si začnete všímať malé detaily, ako je napríklad červené prešívanie na sedadlách, ručnej brzde, alebo na volante. Na ňom dokonca nechýba ani jasne vyznačená stredná poloha.
Toto sú tie drobnosti, ktoré dávajú ešte pred stlačením tlačidla štart vedieť, že toto nebude také úplne obyčajné Clio. Za volantom nájdete veľké pádla pre manuálne radenie a v strede pod ručnou brzdou malé tlačidlo s nápisom R.S., ktoré prebudí beštiu.
Celkovo tak interiér pôsobí presne ako v lepšie vybavenom Renaulte Clio, ale drobnosti sú tým správnym korením, aby ste vždy vedeli, že toto auto, má na viac, ako len presúvanie do roboty a späť.
Dokonca na podobné využitie by som ho ani neodporučil. Ako som už povedal, podvozok nie je až tak pohodlný a navyše by to bola škoda, aj keď zažívať tu radosť a nával emócií každý deň, môže byť pomerne dobrý ranný rituál.
Takže ako je na tom tentoraz drobec motoricky? Vpredu pod kapotou si vie potichu priasť, ale aj nahlas revať benzínová „jedna šestka“ dopovaná poriadnym turbom. Táto dvojica posiela na prednú nápravu kombináciu 162 kW, teda 220 koní.
Poviem vám, je to poriadny zážitok. Ten pravý však začne až v momente, keď na stredovej konzole stlačíte spomínané tlačidlo R.S.. Nie, nezmení sa podsvietenie, nezníži sa auto, ani sa nevysunie dodatočný prítlačný spojler, jediné, čo sa zmení, je všetko!
Áno, auto začne reagovať ešte prudšie, automatická prevodovka dovolí aj v automatickom systéme radenia vytočiť motor až do červeného políčka a to nehovorím o tom, keď si prepnete radenie do manuálneho.
V tom momente začnete auto ovládať dvojicou poriadnych pádiel pod volantom a vtedy začne tá pravá sranda. Auto krásne začne strieľať do výfuku pri preraďovaní smerom hore a pri podraďovaní nezabudne na medziplyn.
Navyše je tento úžasný zvukový efekt, o ktorý sa stará už spomínaný pán Akrapovič doplnený aj dynamikou, ktorú by ste od podobného auta možno ani nečakali. Veď si sami predstavte 220 koní v aute, ktorého prevádzková hmotnosť nedosahuje ani 1 300 kilogramov. Šialené.
Ak chcete poriadne nahnevať svokru, posaďte ju na sedadlo spolujazdca, ľavou nohou zatlačte v režime R.S. brzdu, pridržte obe pádla pri sebe a počkajte na rozsvietenie kontrolky systému Launch Control.
V tomto momente už postačí poriadne stlačiť plyn, počkať si na krásny zvuk strieľania do výfuku a pustiť brzdu. Auto kontrolovaným štartom vyrazí vpred a garantujem vám, že už nikdy nebudete počuť otázku od svokry, „Zoberieš ma do mesta?“
Pre ľudí, ktorým však v krvi okrem bielych a červených krviniek koluje aj nejaký ten benzín je však tento štart doslova orgazmom. Energia akou sa Clio bude valiť dopredu vám nezdvihne žalúdok, ale roztiahne kútiky úst do spokojného úsmevu.
Clio R.S. Trophy práve pre svoju rýchlu automatickú prevodovku, vynikajúci podvozok, ktorý ani náhodou nepripomína komfortnú jazdu a zvuk produkovaný dvojicou výfukov doslova patrí na kľukaté cesty.
Tu si s ním užijete tú pravú zábavu a počas toho, ako budete spoznávať jeho možnosti vás určite ani nenapadne skúšať, ako hrá audiosystém Bose. Teda aspoň ja som to neskúšal.
Samozrejme takto veľká dávka nespútanej zábavy má svoju cenu, tým však nemyslím nákupnú cenu auta. Moja prvá zastávka na benzinke bola už po 350 absolvovaných kilometroch.
Nádrž s kapacitou 45 litrov sa teda v tomto prípade míňa až prekvapivo rýchlo. Áno, zašantil som si poriadne, ale aj tak mi príde spotreba na úrovni desiatich litrov na sto a viac vysoká. Navyše si Clio R.S. vypýta 98 oktánový benzín.
Samozrejme sa dá s takýmto autom ísť aj kľudne, ale nechcite vedieť akú dávku sebazaprenia budete potrebovať. Ak sa však chcete obetovať, tak môžete počítať s tým, že budete oscilovať okolo hranice 8 litrov na sto.
Ak sa teda podújmete na túto strastiplnú cestu, pustite si aspoň multimediálny systém R-Link 2, ktorý ponúkne všetky známe funkcie z iných modelov výrobcu.
Navyše už konečne zvládne aj pripojenie smartfónu prostredníctvom Android Auto. Ovládanie smartfónu je tak ešte jednoduchšie.
V momente keď budete chcieť opäť vypustiť beštiu a prstom nahmatáte to magické tlačidlo v stredovej konzole, nezabudnite ani na ikonu zástavy na multimediálnom systéme.
Renault Clio R.S. Trophy totiž ponúkne aj vstavanú telemetriu. Vďaka nej môžete priamo za jazdy, alebo po nej sledovať množstvo údajov.
Nechýbajú tu technické údaje o teplote kvapaliny, oleja, bŕzd, natočenie kolies, preťaženie, meranie výkonu, točivého momentu a iné skutočne zaujímavé údaje.
Samozrejme môžete vstavanú telemetriu využiť aj na meranie časov, ktoré dosahujete na okruhu, pričom si ich môžete doslova nahrávať.
Nechýba ani meranie pružného zrýchlenia, či šprintu na 400, alebo 1 000 metrov. Informácie, ktoré vďaka integrácii tejto funkcionality získate sú naozaj bohaté a smelo vám pomôžu zlepšiť si vaše jazdné skúsenosti na trati.
Ako som povedal na začiatku, v tomto texte nebolo mojim cieľom „hejtovať“ nové Clio R.S. Trophy. Na toto auto sa totiž musíte pozerať inak, ako na ostatné autá. Toto auto je na to, aby ste zažili nával emócií, aký vám doposiaľ nesprostredkovalo nič. A presne to do poslednej bodky plní.