Výhody
- Výborný pocit z tichej jazdy
- Kvalitný Bose zvuk
- Režim B
Nevýhody
- Spomalený Easy Link infotainment
- Nepraktické otváranie kufra
- Spotreba ako pri bežnom Cliu
Po Renault ZOE sa nám pod ruky dostalo ďalšie z radu elektrifikovaných vozidiel od tohto francúzskeho výrobcu, tentokrát mestské Renault Clio E-TECH Hybrid.
Kde je pripojenie na elektrinu?
Pri preberaní nového Renaultu Clio som vedel, že ide o klasický hybrid, nie o plug-in hybrid. Napriek tomu som ostal prekvapený z jazdy, ktorá bola rovnako svižná a tichá ako pri jazde na elektromobile či plug-in hybride. Prekvapilo ma to až natoľko, že som musel zastaviť a pozrieť sa na predné logo a následne do kufra či náhodou nemám k autu aj nejaké nabíjacie káble.
Clio pri jazde mestom ani nepočujete a vďaka kokpitu, ktorý súčasne zobrazuje stav benzínovej nádrže aj batérie sa niekedy skutočne cítite ako v plug-in hybride.
Nesúď knihu podľa obalu
Keď som známym povedal, že zrovna testujem Clio, väčšina sa cez ich rúška pousmiala. Po Audi A6 či novej Škode Octavii nejde zrovna o auto, s ktorým sa veľa ľudí pochváli. Mňa si však získalo od prvého sadnutia za volant. Nebolo to exteriérom, ktorý sa po dizajnovej stránke oproti bežnému Cliu nezmenil, ale interiérom, ktorý kombináciou bielych mäkkých plastov a modrých línií okamžite navodil pocit čistoty a ekologickej jazdy, ktorá ma čaká.
Jediné, čo mi pokazilo dojem bol multimediálny systém Easy Link, ktorý som si pamätal ešte z testu Renaultu Zoe a ktorý si ma nezískal ani vtedy. K tomu sa však ešte dostanem.
Čo sa týka pohodlia, v prednej časti som si šoférovanie skutočne užil a aj spolujazdec vpredu si mohol vychutnať príjemné sedadlá a vydarený interiér. To sa však nedá porovnať s pasažiermi vzadu, ktorí sa sťažovali na nedostatok priestoru a diskomfort. Clio je výborné vozidlo do mesta, no pre rodinu s deťmi, prípadne na dlhšie trasy na dovolenku by som radšej išiel do niečoho väčšieho.
Keď už spomínam tú praktickosť, šikovný kufor ponúka objem 301 litrov, čo je približne o 60 litrov menej ako bežná verzia Renaultu Clio bez hybridného motora, no kým som si zvykol na otváranie, pár dní to trvalo. Tlačidlo na otvorenie kufra sa nachádza nižšie než je samotná hrana kufra, tým pádom sa mi zo začiatku stávalo, že som sa snažil nahmatať otváranie tam, kde nebolo.
Easy Link stále spomalený
Niektoré infotainment systémy sú skutočne vydarené a iné nie. V prípade Ranaultu platí skôr to druhé a v spomalenosti môže konkurovať možno ešte systému v autách Suzuki. Renault Easy Link infotainment ponúka základné funkcie ako navigáciu a možnosť prepojenia so smartfónom. Pokiaľ však čakáte nejaké nové funkcie ako napríklad bezdrôtový Apple CarPlay, budete sklamaný. Našťastie nájdeme v Renaulte aspoň podporu pre káblový Apple CarPlay.
Hlavným nedostatkom je sekanie a spomalenosť systému a taktiež dotykové ovládanie, ktoré nie je responzívne. 9,3″ displej budete taktiež musieť neustále čistiť, keďže odtlačky prstov na ňom ostávajú jedna radosť.
V infotainmente Easy Link nájdeme tiež navigáciu, ktorá je podporovaná cez Google, takže tu nájdete relatívne presné dáta o aktuálnej premávke a Google vás dokonca v slovenčine hlasovo upozorní o aktuálnych prácach či obmedzeniach na ceste. Tiež tu nájdete informácie o cenách benzínu na okolitých pumpách, tie sa však vždy líšia oproti skutočným aktuálnym cenám.
Keď sa pohráte v nastaveniach, viete si cez infotainment nastaviť aj ďalšie užitočné funkcie, ako napríklad efektívne podsvietenie, to si však užijú len pasažieri v prednej časti vozidla, keďže zadná časť nedisponuje žiadnymi technologickými vychytávkami.
Keď už spomínam tú technologickú výbavu, v prednej časti ma veľmi potešila bezdrôtová nabíjačka pre smartfóny, ktorá ma doslova zachránila v momentoch, keď som si zabudol nabíjačku na iPhone doma. Na druhej strane, aj táto nabíjačka mala svoje muchy a niekedy som musel smartfón na trikrát umiestniť inak, aby bezdrôtové nabíjanie fungovalo správne.
Čo sa týka ovládania klimatizácie, Renault aj tu integroval obľúbené mechanické kolieska s výraznými symbolmi, ktoré považujem za jedno z najpraktickejších ovládaní na súčasných vozidlách.
Užitočný režim B
Základom všetkých E-TECH modelov je benzínový štvorvalec a elektrický motor, ktorého kombinovaný výkon je 140 kW (hybrid). Hybridná technológia využíva batériu s kapacitou 1,2 kWh.
Keď sa pozriete na riadiacu páku automatickej prevodovky nového Renaultu Clio, všimnete si, že okrem obligátnych písmen P, N, D a R, tu nájdeme aj režim B. Ten sa hodí najmä počas jazdy v meste a umožňuje vám efektívnejšie využiť zabudovaný elektromotor. V tomto režime vozidlo po pustení plynu okamžite prechádza do režimu brzdenia, čím rekuperuje energiu. Tú následne môžete využiť na kombinovanú jazdu, prípadne dokonca aj na čisto elektrickú jazdu. Dojazd v takomto režime je však iba pár kilometrov.
Pokiaľ však jazdíte po meste konštantnou rýchlosťou a nejazdíte zrovna do kopca, častokrát sa vám stane, že aktuálna spotreba sa dostanete na úroveň 0 litrov na kilometer. Priemerná spotreba sa však pohybuje väčšinou okolo 5-5,5 litra na 100 kilometrov.
Pri spotrebe však zažijete častokrát aj nezmyselné chvíle, najmä keď prevodovka zvláštne radí a púšťa otáčky do vysokých čísel, tým sa zvýši aktuálna spotreba aj na 15 litrov a jediné, čo vám ostáva je, aby ste pustili plyn, motor si preradil na vyšší stupeň a vám sa tak opäť znížila spotreba. Toto sa mi dialo na oboch režimoch jazdy – Sport aj Eco.
Bezpečnosť a technológie
V tejto kategórii ide o slušný štandard a Clio ma potešilo senzormi držania v jazdnom pruhu či parkovacou kamerou, ktorá ponúka aj obľúbený pohľad zhora. Jedna z kamier sa nachádza v zadnom logu Renaultu, ktoré sa veľmi rýchlo a ľahko zašpiní, čiže po týždni testovania bola zadná kamera prakticky nepoužiteľná a musel som ju pravidelne čistiť.
Nájdete tu tiež tempomat, ale iba klasický, nie adaptívny a tiež užitočnú funkciu, ktorá zobrazuje vzdialenosť od pred vami idúceho vozidla v sekundách.
Za zmienku rozhodne stojí aj aplikácia My Renault, ktorá vám po registrácii a nadiktovaní VIN čísla umožní sledovať údaje o dojazde, servisoch či dokonca aktuálnu polohu vozidla. Práve posledná menovaná funkcia mi pomohla nájsť vozidlo, keď som zabudol, na ktorej strane ulice som ho zaparkoval.
Milovníkov zvuku určite najviac potešia Bose reproduktory, ktoré dodajú zážitku z jazdy perfektnú atmosféru, najmä keď si pridáte hlasitosť na basových skladbách.
Verdikt
Renault Clio som si napriek predsudkom voči malým mestským autám užil. Nielenže ponúka výborný zážitok z ekologickej jazdy, ale aj slušnú technologickú výbavu a vydarený interiér. Hlavnou devízou je určite B mód, ktorý je v meste na nezaplatenie.
Odradiť vás môže spotreba, ktorá nie je o toľko nižšia ako možno čakáte v porovnaní s bežnými malými mestskými vozidlami a tiež drobné nedotiahnuté chyby ako nelogicky správajúca sa prevodovka, zlé umiestnenie zadnej kamery, nepraktické otváranie kufra či spomalený Easy Link.
Čo sa týka dojazdu, pri preberaní vozidla mi ukazovalo 650 kilometrov pri plnej nádrži. S Renaultom Clio som prešiel za týždeň po meste určite o pár desiatok kilometrov menej a aj tak som musel tankovať. Proklamovaná spotreba 4,3 litra na 100 kilometrov žiaľ nie je reálna ani keď si kúpite toto inak vydarené elektrifikované Clio.
Pokiaľ vás Renault Clio E-TECH Hybrid zaujal, základná cena vás možno nepríjemne prekvapí, keďže toto Clio je o cca 10 000 € drahšie než bežné Renault Clio. E-TECH začína na 18 900 €.