Výhody
- elegantný a moderný dizajn prednej časti
- Full LED svetlomety Renault Pure Vision
- komfortný podvozok
Nevýhody
- málo zmien v interiéri oproti Nissanu
- pomerne hlučný motor
- starší multimediálny systém
Keď som videl prvé fotografie nového Renaultu Alaskan, bol som nadšený. Mám totiž rád podobné autá pre poriadnych chlapov, ktoré kombinujú dostatok miesta pre posádku a neskutočnú praktickosť, reprezentovanú veľkou korbou. Práve na ňu môžete umiestniť náklad, ale aj všetky potreby na poriadne dlhú dovolenku.
Kým donedávna bol pick-up pre väčšinu ľudí len pracovným nástrojom, boom vozidiel typu SUV urobil aj z týchto pracantov autá na každý deň. A presne taký je aj Alaskan. Pomôže, keď je treba, ale na druhú stranu s ním môžete bez obáv vyraziť aj na večeru, či voziť svoje ratolesti do školy. Pod drsným kabátom sa totiž skrýva elegancia a vcelku veľké pohodlie.
Aj napriek tomu, že minimálne na našom trhu je Alaskan novým hráčom, ktorý musí obstáť v pomerne zabehnutej konkurencii Toyoty Hilux, či už spomínaného Nissanu Navara, nemusíte mať pred ním obavy. Práve z druhého menovaného totiž Alaskan vychádza.
Renault a Nissan už hodnú dobu tvoria alianciu, z ktorej vzišlo už nemálo zaujímavých kúskov. Spomeňme napríklad obľúbené modely ako Kadjar, či nový Renault Koleos. Doposiaľ si však Renault bral len časti, ktoré následne upravil na nepoznanie. Alaskan je ale iný.
V jeho prípade sa Renault rozhodol použiť kompletne celú, rokmi preverenú Navaru a upraviť ju len minimálne. Je to však krok dobrým smerom. Namiesto skúmania a bádania použil Renault základ, ktorý má za sebou už nemalé skúsenosti a dlhé roky vývoja, pričom ho zabalil do krajšieho kabátu.
Ja viem, dizajn je vždy osobnou otázkou, ale minimálne za seba môžem povedať, že Alaskan pôsobí elegantnejšie, ako Navara. Teda minimálne v prednej časti, ktorá je najvýraznejším odlišovacím prvkom oboch modelov.
Alaskan totiž podobne, ako iné modely francúzskeho výrobcu ponúka výraznú prednú masku, v ktorej strede nájdete doslova nadrozmerné logo automobilky. Na prednej maske teda neostal kameň na kameni.
To je však dobre, keďže to ako sa Renault s touto neľahkou úlohou popasoval si zaslúži pochvalu. Celá predná maska, ktorá skrýva aj vynikajúce Full LED svetlomety, Renaultom označované, ako Pure Vision, totiž dáva autu podstatnú dávku elegancie.
Pri pohľade z boku je zmien minimum, alebo lepšie povedané žiadne. Rovnaká je situácia v zadnej časti, kde došlo oproti známej Navare len k drobným úpravám v prípade zadných svetiel. Načo však meniť niečo, čo je funkčné a navyše rokmi vyskúšané.
Na zadnej časti však nemôže chýbať veľké logo automobilky a samozrejme rovnako rozmerný a jasne čitateľný nápis Alaskan. Kým prvý mnou testovaný kúsok nebol vybavený krytom korby, tzv. hardtop, ale mal korbu otvorenú, tento druhý kúsok ju mal zakrytú. Agresívnejšie a chlapskejšie mi však prišla verzia s otvoreným nákladným priestorom.
Samozrejme chápem zmysel prekrytovania, kedy nie je vidieť, čo na ložnej ploche máte a navyše je váš náklad chránený aj pred vplyvmi počasia. Renault Alaskan má vydarené riešenie, ktoré ponúka nielen centrálne zamykanie, či samostatne otvárateľné zadné okno, ale dokonca aj samostatne otvárateľné bočné okná.
Pre rybára, či poľovníka je toto doslova autom snov. Pochvalu si však Renault zaslúži aj za použitie plynových vzpier na každom okne. Pri otvorení tak v hornej polohe držia veľmi dobre. Osobne by som však na ložnú plochu umiestnil plastovú ochrannú vaňu, ktorá priestor ochráni pred škrabancami. Tiež by som skôr zvolil roletu, ktorú nájdete v ponuke príslušenstva a cenovo je podstatne príjemnejšie nastavená.
Po nadšení z Alaskanu pri pohľade zvonka, prišlo mierne sklamanie. V interiéri totiž okrem zmeneného loga na volante nenájdete oproti Navare žiadne zmeny. Chápem ekonomický prístup automobilky, no aj napriek tomu, by som aspoň niekoľko drobných zmien prijal.
Napríklad by som určite privítal multimediálny systém R-Link 2, ktorým sú vybavené ostatné modely výrobcu. Predsa len ponúka podstatne modernejšie funkcie a prívetivejšie prostredie, ako starší systém od Nissanu. Ten si nerozumie ani s technológiami, ako Apple Car Play, či Android Auto.
Na druhú stranu však ponúka všetko potrebné, ako je napríklad integrovaná navigácia, podpora prehrávania z USB, alebo pripojenie smartfónu prostredníctvom Bluetooth. Tiež poteší jednoduché vyhľadávanie kontaktov a rýchle odozvy.
Keď si však odmyslím „lenivosť“ Renaultu niečo v interiéri zmeniť, zisťujem, že to nie je vôbec zlé. Interiér pôsobí vzdušne a tiež nechýba veľmi dobré spracovanie. Za samozrejmosť je v tomto prípade možné považovať hojnejšie využitie tvrdých plastov. Jednoducho v hĺbke duše je to stále pracant.
Ale inak sa nemám na čo stažovať. Volant ponúkne pohodlné uchopenie a aj napriek tomu, že mu chýba pozdĺžne nastavenie, vďaka pohodlným sedadlám si polohu za ním nájdete okamžite.
Priamo na ňom nájdete ovládacie prvky multimediálneho systému, ako aj tempomatu. Tie sú tak veľké, že ich nebudete mať problém ovládať ani v rukaviciach. To však nie je nevýhoda, naozaj sa veľmi dobre ovládajú a navyše majú príjemnú odozvu.
Celkovo tak interiér síce neponúkne luxus prémiových SUV, no na druhú stranu vás nesklame pri každodennom používaní. Jednoducho všetko funguje tak, ako má a to aj napriek tomu, že niektoré prvky sme videli už v modeloch pre niekoľkými rokmi.
Osobne ma však v podobne veľkom aute potešila nielen cúvacia kamera, ale priamo 360 stupňový pohľad na okolie auta s možnosťou prepínania jednotlivých pohľadov. Darmo, aj skúseného vodiča vie auto podobných rozmerov pri parkovaní v podzemných garážach potrápiť.
Tiež ma prekvapil palubný počítač, ktorý okrem dlhodobých hodnôt nemá problém s dennými hodnotami. Priemernú spotrebu, alebo vzdialenosť tak môžete sledovať nielen od vymazania údajov, ale aj pri jednotlivých cestách.
Ak sa niekto zaujíma u vozidlá pick-up, akým je aj testovaný Alaskan, určite počas jazdy nečaká komfort luxusnej prémiovej limuzíny. Renault však ukazuje, že aj napriek pracovnej náture môže tento typ auta ponúknuť dostatočné pohodlie.
V jeho prípade má na tom veľkú zásluhu najmä viac prvková zadná náprava. Tá síce neponúkne nosnosť, ktorú majú pick-upy s listovými pružinami, ale pohodlie, ktoré si budete užívať za to stojí.
Aj napriek mohutným rozmerom a našim často rozbitím cestám sa dá s Alaskanom jazdiť doslova, ako s osobným autom. Hravo filtruje nerovnosti a jazda s ním bola pre mňa doslova potešením.
Alaskan v tomto prípade za to vďačí aj automatickej prevodovke, ktorá mi pri prvom testovanom Alaskane chýbala najviac. Svoje využitie si nájde nielen v teréne, ale aj pri bežnej jazde. Je to jednoducho pohodlnejšie vozenie. Navyše prevodovka radí veľmi dobre a plynulo.
Testovaný Renault Alaskan bol vybavený výkonnejším štvorvalcom s objemom 2,3 litra a výkonom 140 kW / 190 k. Je síce o niečo hlučnejší, ako iné podobné naftové motory, na druhú stranu však z neho doslova sičí jeho sila. Vďaka krútiacemu momentu 450 nM nie je pre neho problémom zrýchlenie pri predbiehaní ani terén.
Tam navyše využijete aj kombináciu pohonu všetkých kolies, či dokonca regulovaného prevodu a uzávierky zadného diferenciálu, ktorým bol testovaný kúsok vybavený. Počas tohto testu síce nebolo počasie, kedy by som si mohol užiť trochu zábavy, ale pri prvom Alaskane som si bahenný kúpeľ neodpustil, pričom nástrahy zvládal tento borec bez zaváhania.
Veľkým prekvapením pre mňa však bol apetít Alaskanu. Aj napriek rozmerom a nemalej hmotnosti sa moja priemerná spotreba zastavila na úrovni 7,7 l/100km a to je na toto auto doslova úžasná hodnota. Ak sa budete pohybovať najmä po vidieku a využívať budete primárne len zadnú nápravu, bude vaša spotreba ešte o niečo nižšia.
Samozrejme najviac si zoberie Alaskan v teréne, kde nemá problém dosiahnuť dvojciferné číslo. Aj pri maximálnej snahe však len málokedy prekročíte hranicu 11 litrov a to dokonca aj v prípade, ak sa budete pohybovať v meste.
Renault Alaskan je síce základom Navara, avšak ponúka vlastný štýl a eleganciu, ktorá z tohto niekedy čisto pracovného auta robí partnera na každý deň. Ostáva len dúfať, že neostane pri jednom pokuse, ale v budúcnosti sa dočkáme ďalšej verzie, ktorá ponesie ešte viac génov francúzskej automobilky.