Záujem o vozidlá s čisto elektrickým pohonom neustále rastie po celom svete, takže nie je prekvapením, že na Slovensku je trend podobný. Zatiaľ čo v roku 2019 sa na Slovensku predalo iba 165 elektromobilov, v roku 2021 sa na naše cesty dostalo viac ako 1100 nových elektromobilov.
V článku pracujeme s dátami od ZAP, teda ide iba o čísla automobilov, ktoré boli predané na Slovensku oficiálnym zastúpením. Z tohto dôvodu sa v zozname nenachádza napríklad Tesla.
Dopyt po elektromobiloch prirodzene rastie najmä vďaka oveľa širšej ponuke od viacerých automobiliek, mnohí sa začínajú o elektromobily aj skutočne zaujímať, teda majú osobné skúsenosti s takýmto typom pohonu. Takáto skúsenosť dokáže zodpovedať množstvo otázok a zároveň môže zbúrať predsudky. V neposlednom rade môže za väčší záujem aj priaznivejšia cena v pomere ponúkaných parametrov.
Súčasné elektromobily dokážu ponúknuť reálny a komfortný dojazd cez 300 kilometrov, často sa tiež stretávame s rýchlosťou nabíjania hlboko pod hranicou pol hodiny. S vyššou cenou napokon majitelia získavajú aj rôzne prémiové výbavy, komfortnejšie a moderné spracovanie nielen interiéru, ale aj exteriéru.
V roku 2020 sa na Slovensku predalo 918 elektromobilov a mohli sme vidieť obrovský medziročný nárast. Za tento skok mohli dotácie Ministerstva Hospodárstva, kedy sa pár stoviek najrýchlejších dostali k dotácií vo výške 8 000 eur. Navyše, spolu s dotáciou sa na trh dostala nová generácia mestských elektromobilov Škoda Citigo-e iV a Volkswagen e-Up!, vďaka čomu sa dal kúpiť nový mestský elektromobil za približne 10 000 eur.
Parádna ponuka na trhu a dotácie jednoducho priniesli želaný výsledok. Vlna dotácie však čiastočne zasiahla predaje aj v tomto roku, nakoľko úspešní žiadatelia mali na uplatnenie získaných prostriedok celých 12 mesiacov. Vplyv na predaje tu už ale rozhodne nie je taký veľký, no aj napriek tomu sa na Slovensku v roku 2021 predalo zatiaľ najviac elektromobilov.
Ak by ste plánovali kúpu elektromobilu v roku 2020, mohli ste si vybrať z osemnástich automobiliek. Minulý rok sa u nás zaregistrovali elektromobily od ďalších šiestich automobiliek. Ide o Citroën s modelom e-C4, čínsky DongFeng a ich Seres 3, Fiat 500e, Volvo XC40 ale aj Dacia Spring Electric či najnovšie aj Cupra el-Born.
Prvé tri miesta sa oproti roku 2020 zmenili len mierne. Drží sa tu Škoda a Volkswagen, pričom z tretieho miesta bola vytlačená Kia prémiovým Mercedes-Benz. Skokan roka v predaji elektromobilov je práve Mercedes-Benz, ktorý medziročne zvýšil predaje až o 70 vozidiel. Tento rok sa ich ponuka áut sľubne rozrástla. Stabilné EQC doplnilo kompaktné EQA, ale aj elektrická rodinná dodávka EQV.
V celkových predajoch vyhrala Škoda, ktorá si zapisuje až 203 vozidiel. Automobilka výrazne tlačí model Škoda Enyaq iV, ktorý by sa čoskoro mohol dočkať aj novej Coupé verzie. Volkswagen má v ponuke hneď dva elektromobily, a to hatchback ID.3 a SUV model ID.4. Štvrté miesto teda obsadila Kia, ktorá má v ponuke modely e-Niro a najnovšie sa pridáva aj EV6. Naopak, najviac si pohoršil Renault, ktorý drží v ponuke ZOE a čaká na príchod plne elektrického Megane E-Tech Electric.
Značka BEV | 2020 | 2021 | Rozdiel |
Audi | 19 | 49 | +30 |
BMW | 23 | 48 | +25 |
Citroen | 0 | 31 | +31 |
Cupra | 0 | 1 | +1 |
Dacia | 0 | 56 | +56 |
DFSK | 0 | 3 | +3 |
DS | 2 | 1 | -1 |
Fiat | 0 | 30 | +30 |
Honda | 10 | 4 | -6 |
Hyundai | 89 | 68 | -21 |
Jaguar | 14 | 3 | -11 |
Kia | 121 | 94 | -27 |
Mazda | 34 | 12 | -22 |
Mercedes-Benz | 40 | 110 | +70 |
Mini | 8 | 9 | +1 |
Nissan | 25 | 25 | 0 |
Opel | 12 | 52 | +40 |
Peugeot | 23 | 62 | +39 |
Porsche | 33 | 27 | -6 |
Renault | 80 | 45 | -35 |
Škoda | 165 | 203 | +38 |
Smart | 35 | 6 | -29 |
Volkswagen | 185 | 163 | -22 |
Volvo | 0 | 2 | +2 |
Celkovo | 918 | 1104 | +186 |
Čísla predajov plug-in hybridov často kopírujú predaje elektromobilov. Prvá trojica značiek s najlepšími predajmi sa medziročne nezmenila a patrí tu BMW, Mercedes-Benz a Škoda. Prvenstvo patrí s výrazným náskokom práve Mercedes-Benz, ktoré predalo až 239 plug-in hybridov, čo je o 107 áut viac ako v roku 2020. Druhé miesto patrí BMW, ktoré taktiež zvýšilo predaje o 32 áut na celkovo 138.
Bohužiaľ, Škoda si naopak pohoršila o 69 áut a v roku 2021 predali 117 plug-in hybridov. Je to pomerne nečakané, nakoľko začiatkom roka ponuku rozšírili aj o Octaviu iV spolu s výkonnejšou verziou RS. Na druhú stranu, príchod plne elektrickej Škoda Enyaq iV záujem o plug-in hybrid mohol vytlačiť. Škoda si tak paradoxne pripisuje aj najväčší medziročný prepad. Naopak, veľmi dobre si polepšila aj Toyota, ktorá vďaka RAV 4 zaznamenala medziročný skok o 39 áut. Podobne je na tom aj Citroen, ktorý poskočil až o 38 plug-in hybridov.
Značka PHEV | 2020 | 2021 | Rozdiel |
Audi | 10 | 31 | +21 |
BMW | 106 | 138 | +32 |
Citroen | 8 | 46 | +38 |
Cupra | 0 | 1 | +1 |
DS | 13 | 12 | -1 |
Ford | 8 | 28 | +20 |
Hyundai | 11 | 90 | +79 |
Jaguar | 0 | 3 | +3 |
Jeep | 21 | 30 | +9 |
Kia | 39 | 63 | +24 |
Land Rover | 35 | 16 | -19 |
Mercedes-Benz | 132 | 239 | +107 |
Mini | 12 | 14 | +2 |
Mitsubishi | 36 | 26 | -10 |
Opel | 13 | 29 | +16 |
Peugeot | 30 | 47 | +17 |
Porsche | 50 | 33 | -17 |
Renault | 23 | 24 | +1 |
Seat | 1 | 8 | +7 |
Škoda | 186 | 117 | -69 |
Suzuki | 7 | 4 | -3 |
Toyota | 10 | 49 | +39 |
Volkswagen | 62 | 67 | +5 |
Volvo | 50 | 52 | +2 |
Celkovo | 863 | 1167 | +304 |