Výhody
- Dizajnovo vymakané svetlá
- Pohon všetkých kolies
- Audiosystém
Nevýhody
- Vyššia cena
- Precitlivelé asistenčné systémy
R-Design XC40 charakterizuje čierna lesklá. Takúto povrchovú úpravu získala strecha s integrovaným strešnými nosičmi, karoséria je už tradične dvojfarebná, kryty spätných zrkadiel, alebo prekvapivo masívne pôsobiaci predný gril, teda maska chladiča. Masívnejší je tiež predný nárazník.
Ak by ste si pri prvom pohľade predsa len neboli istí, či skutočne ide o športovú úpravu, vygravírované logo R-Desing na C stĺpiku vás uistí. Takýchto drobných detailov, ktoré objavíte poctivým skúmaním, je XC40 plná.
Pri opise exteriéru nemôžem vynechať 19-palcové kolesá s piatimi dvojitými lúčmi, ktoré šikovne balansujú na hrane prívlastkov športové a elegantné. Zafarbenie Matt Black Diamond Cut pôsobí prémiovo. V ponuke sú disky do veľkosti 21-palcov. Osobne by som skôr volil čo najväčšie, čisto z estetických dôvodov.
Príjemne ma potešilo, že v testovanej konfigurácii som exteriérové pochrómovanie našiel len na koncovkách výfuku a na logách. Proti pochrómovaniu nemám nič, no je všade. Keď niekto naberie odvahu a nepoužije ho, je to niečo iné a to ma baví.
Volvo XC40 vašej pozornosti zrejme neuniklo, keďže kompaktné SUV je v tomto závode novinkou a spôsobilo poriadny rozruch. Pre tých, čo ho nemajú ešte úplne napozerané by som chcel dať do pozornosti najmä svetlá. Ako predné tak zadné.
Predné LED svetlomety majú tvar Thorovho kladiva, často používané prirovnanie je trefné, majú príjemne funkčnú svietivosť a najmä vyzerajú naozaj perfektne. Zadné svietenie je elegantne vytiahnuté pozdĺž dverí batožinového priestoru takmer po strechu. Tvar, vrstvenie svetla, štruktúra, jednoducho absolútny dizajnérsky zásah do čierneho.
Chrómovanými prvkami už dizajnéri nešetrili v interiéri. A vôbec to nevadí. Hliníkový dekor vo dverách aj na palubovke, lemovanie výduchov vetrania, zvýraznenie troj-ramenného športového volantu, či riadiacej páky chrómovaním dodáva dynamický šmrnc a umocňuje prívlastok športový. Rovnako sú ladené aj pedále.
Volvo má svoj osobitý dizajn. Všetko je natiahnuté vertikálne, do akýchsi hranatejších oválov. V porovnaní s konkurenciou veľmi príjemná zmena. Pre mňa originálne riešenie dizajnu, ktoré je časovo neutrálne, a aj keď sa stále zaháňa prívlastkom športové, udržuje primeranú mieru elegancie.
Stredovému panelu dominuje 12,3-palcový dotykový displej. Pod neho sú vysunuté, do samostatného panelu, hardvérové tlačidlá na ovládanie hudby a vyhrievania okien. Možno by som sem umiestnil skôr ovládanie klimatizácie. Miesto si tu našlo aj samostatné tlačidlo na zmenu jazdných režimov. Očakával by som ho skôr pri riadiacej páke. Ale, prečo nie?
Keď už som pri jazdných režimoch. V ponuke je comfort, idividual, dynamic, eco a off road. Posledný spomínaný je možné aktivovať do rýchlosti 30 km/h. A v kontraste s množstvom bezpečnostných systémov je tak trochu do očí bijúci. Jazdné vlastnosti XC40 upraví veľmi dobre, až som bol prekvapený. O to pokoj. Keď však pred jazdou v tomto režime nevypnete všetky bezpečnostné zvukové upozornenia vydržíte v aute sedieť tak päť minút. Bezpečnostné senzory chytajú doslova steblá trávy a teda jazdiť, napríklad, po lúke je ako sadnúť si v lunaparku pod reproduktor.
Že si Volvo stále ide svojou cestou dokazuje kobercovanie textíliou Nubuck, ktoré je vytiahnuté aj ako interiérová úprava dverí a bočných stien stredového panela. Za mňa ok, aj keď na dotyk tento materiál nie je úplne najpríjemnejší. Možno by som zvolil niečo jemnejšie.
Tradičnejšie pôsobia športové sedadlá, ktoré sú čalúnené perforovanou kožou Agnes doplnenou o biele prešívanie. Tá je tiež na volante, riadiacej páke, či stredovej opierke.
V interiéri nájdete odkladacie priestory, kam vám spadne zrak. Spod vodičovho sedadla sa dá vytiahnuť malá zásuvka, stredový panel je na odkladanie veľmi štedrý, samozrejme vo dverách je kopec miesta. Úložný priestor pred spolujazdcom má perfektne vyriešenie miesto pre všetko, čo normálne v tejto skrinke prekáža. Skrinka je uzamykateľná.
Odkladací priestor nájdete aj v druhom rade sedenia dolu pri nohách, potešia tiež nenápadné háčiky na zavesenie kabátov. Ukončenie stredového panelu je však bez odkladacieho priestoru, tu sú len výduchy klimatizácie, ovládanie vyhrievania zadných sedadiel a port na nabíjanie. Absenciu odkladacieho priestoru nám vynahradí sklopná opierka, v prípade, že v zadnom rade sedia dvaja cestujúci.
Tu sa nepriamo dostávame k priestoru. Volvo sa drží tradície, že svoje autá stavia okolo vodiča, respektíve cestujúcich. A darí sa im to aj v prípade kompaktného SUV. Pri mojej výške 180 cm som nemal pocit stiesnenia nikde, kde som si do auta sadol.
O zvuk sa stará audiosystém Harman Kardon Premium Sound s výkonom 600W a aj keby som chcel nie je mu čo vytknúť. Snáď len môj evergreen, menší počet USB portov, než bolo v dnešnej dobe komfortné. Mimochodom, v tejto triede má XC40 najlepší audiosystém.
Automatické otváranie dverí batožinového priestoru nohou už dnes nie je ničím výnimočným, skôr začína byť nutnosťou. Samotný odkladací priestor má 460 litrov a dvojité dno.
Testovaná XC40 mala charakteristiku T4 AWD, teda 4-valcový benzín s kubatúrou motora 1 969 cm3 a pohonom všetkých kolies. Výkon 190 koní s krútiacim momentom 300 Nm krotila 8-stupňová automatická prevodovka Geartonic. Prívlastok športový získal aj podvozok, ktorý má tuhšie nastavené tlmiče než bežné XC40tky.
Výrobca uvádza, priemernú spotrebu podľa WLTP 8,1l/100km, mne kombinovanú po týždňovom jazdení ukazovalo 8,9l. Tabuľkové zrýchlenie z 0 na 100 za 8,5 sekundy.
Poďme však z tabuľkových údajov na pocity z jazdy. A tie sú veľmi subjektívne. Aj napriek tomu, že R Dizajn je športové prevedenie, kompaktné SUV tak nejak prirodzene mieri na mladých ľudí a je tu spomínaný tuhší podvozok, či pohon všetkých kolies, potrebu jazdiť divoko či zliezť z cesty s týmto autom rozhodne nebudte mať.
XC40 si náramne užijete v meste, kde vám dopraje obrovskú porciu pohodlia. Ako spoluprácou automatu s motorom, radenie je príjemne plynulé, tak interiérom, množstvom asistenčných systémov, či podareným parkovacím asistentom.
Z miesta nevystrelíte ako raketa, ale pekne plynulo prejdete na žiadanú rýchlosť. Motor má dobrý ťah, no jeho správanie by som skôr charakterizoval ako s mierne pomalším nástupom. A ono je to všetko úplne v poriadku, pretože v tomto kompaktnom SUV jednoducho budeme mať skôr potrebu príjemného relaxu, ako nejakého naháňania sa.
Testované Volvo XC40 T4 AWD R-Design bolo v cene 51 780€. Za konkurenciu by sa teda dalo považovať, napríklad, prémiové BMW X2, možno Audi Q2.