Výhody
- LED predné i zadné svetlá už v základe
- infotainment a konektivita
- výborné jazdné vlastnosti a spotreba
Nevýhody
- ťažšie vystupovanie pri športových sedadlách
- pre niekoho potrebná redukcia USB-C vs. USB-A
Myslím si, že sa naplní prvá z dvojice v úvode uvedených možností. A hoci je dizajn záležitosť veľmi subjektívna a každý z nás má naň odlišný názor, nová ŠKODA SCALA sa výrobcovi v tomto smere vydarila. Dôkazom toho bolo aj to, že kde som sa s ňou objavil, všade pútala pozornosť. Ľudia sa za ňou obzerali za jazdy a keď bola odstavená, tak ma oslovovali a pýtali sa na ňu.
Nové línie prednej strany s vynovenou výraznou maskou a jednoliatymi šípovitými svetlometmi, ktoré už v základe majú LED denné i stretávacie svietenie, pôsobia elegantne a dynamicky zároveň. Taktiež zadná časť automobilu je prepracovaná. Voliteľné predĺžené sklo piatych dverí, ktoré sme mali na testovanom vozidle, má po novom nie logo výrobcu, ale rovno nápis ŠKODA.
Všimnite si aj vynovené zadné združené svetlomety. Tie môžu byť vo Full LED vyhotovení aj s dynamickými smerovými svetlami. Keďže raz vidieť je lepšie ako trikrát čítať, pozrite si, ako smerovky na novej ŠKODA SCALA fungujú.
https://youtu.be/XCqtKjwU3LU
ŠKODA SCALA, ktorú sme mali na test, bola vybavená naftovým motorom 1.6 TDI s výkonom 85 kW a 6-st. manuálnou prevodovkou. V ponuke sú aj známe benzínové motory 1.0 TSI a 1.5 TSI, pričom každý z trojice motorov môže byť aj v kombinácii so 7-st. DSG prevodovkou.
„Naša“ SCALA bola vo výbavovom stupni Ambition s paketmi Ambition Plus a Sport Paket Ambition. Tie (aj s vkladanými tkanými kobercami) pridali k základnej cene modelu 18 930 € navyše 1 541 €. Cena testovaného modelu teda bola 20 471 €.
Podrobné špecifikácie aj s kompletným cenníkom automobilu SCALA sú dostupné na stránke výrobcu. Z toho, čo spomenuté pakety zahŕňajú, spomeniem aspoň svetelný a dažďový senzor, systém bezkľúčového odomykania/zamykania KESSY, vyhrievaný kožený multifunkčný volant, ale aj športové sedačky, adaptívny LOW podvozok či nové aerodynamické 17” disky z ľahkej zliatiny PROPUS AERO.
Pritom už v základnej konfigurácii je SCALA vybavená pestrou ponukou asistenčných systémov. Samozrejmosťou je stabilizačný systém ESP, doplnený napríklad systémami ABS, EBV či ASR. A nechýba ani FRONT a LINE ASSIST. Čo sa týka asistenta udržiavania jazdných pruhov, ten spoľahlivo udržiaval auto nie len na suchej ceste za denného svetla (aj na D1 BA-TT kde sú oranžové stredové čiary), ale aj za tmy a dokonca aj v daždi. A ak by vám bežný tempomat nepostačoval, priplatiť si môžete za adaptívny.
ŠKODA SCALA má vynovený aj interiér. Asi najväčšou novinkou v ňom je centrálny displej infotainmentu, v našom prípade tvorený rádiom BOLERO s 8” dotykovým displejom. Za príplatok cca 1 200 € môžete mať navigačný systém Amundsen s 9,2” displejom (spolu aj s virtuálnym kokpitom). Infotainment je teraz na prístrojovej doske akoby samostatne stojaci. Našťastie, nad prístrojovú dosku nevytŕča tak, ako v niektorých iných autách a nekazí elegantný a štýlový vzhľad interiéru.
Kruhové ovládače infotainmentu slúžia na jeho zapnutie/vypnutie s reguláciou hlasitosti a pohyb po položkách s potvrdením. Ostatné ovládanie všetkých funkcií, ktoré poskytuje, je dotykové. Takže si so sebou nezabudnite voziť handričku na čistenie displeja od otlačkov.
Pri zmienke infotainmentu treba spomenúť aj konektivitu novej ŠKODY SCALA. Tak napríklad smartfón môžete prepojiť bezdrôtovo prostredníctvom Bluetooth, alebo pomocou USB kábla. Na to sú k dispozícii USB-C porty. V našom prípade boli až štyri. Dva predné, dátové s nabíjaním a dva pred zadnými sedadlami, slúžiace na nabíjanie. Ak ale máte ešte klasický dátový/nabíjací kábel s USB-A koncovkou, budete v potrebovať redukciu, ako to vidieť na obrázku.
Ak teda chcete smartfón pripojiť cez USB kábel, k dispozícii sú dôverne známe funkcie Android Auto, Apple CarPlay a MirrorLink. Ja som počas testu niekoľkokrát, najmä pri dlhšej jazde, využil prvú z nich. S jej fungovaním môžem vyjadriť plnú spokojnosť. Rovnako aj s Bluetooth pripojením a ovládaním médií či hovorov. To sa mi, naopak, osvedčilo pri kratších trasách s častými zastávkami.
Automobily ŠKODA sú povestné veľkorysým vnútorným priestorom. Verte mi, v SCALE som sa vôbec necítil stiesnene, a to ani na zadných sedadlách. Vpredu, či už vodič alebo spolujazdec majú dostatok priestoru a najmä pohodlia. To umocnili aj použité športové predné sedadlá.
Bez nutnej prestávky sa v nich dala zniesť aj viac ako dvojhodinová cesta. Zvýšené bočné vedenie na sedacej i v bedrovej časti telo dobre pridŕžalo aj pri razantnejšom prejazde zákrut. Akurát, že pri vystupovaní z auta práve tieto zvýšené „bočnice“ trochu prekážajú. To je ale daň za pohodlné sedenie počas jazdy.
Rovnako je na tom aj batožinový priestor. Ten v základnom rozložení ponúka 467 litrov. Po sklopení sedadiel sa dostanete na hodnotu 1 410 litrov. Overenie v praxi počas víkendového výjazdu ukázalo, že batožina, ktorá by napríklad vo FABII zaplnila aj zadné sedadlá, sa v SCALE bez problémov „schovala“. V tomto ŠKODA opäť boduje.
Predpokladám, že ste zvedaví aj na skúsenosť z jazdy a spotrebu mladoboleslavskej novinky. Úprimne? Wau… Aerodynamika i celková koncepcia vozidla spravila svoje. Auto bolo stabilné aj pri maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici. Rovnako výborne „sedelo“ na ceste aj pri prejazde zákrut, pričom som v kabíne vôbec nemal pocit, že by sa nakláňalo do strán.
Stabilite a spotrebe paliva určite prospeli aj dva úplne nové prvky. Vzduchové clony Air Curtain po stranách predného nárazníka a už spomenuté aerodynamické kolesá z ľahkej zliatiny PROPUS AERO. Presnú hodnotu úspory paliva, teda rozdiel medzi bežnými a aerodynamickými kolesami momentálne nevieme vyčísliť, keďže sme aktuálne nemali k dispozícii dve sady kolies.
V každom prípade však spotreba nafty, ktorú počas jázd 1.6 TDI motor konzumoval, bola výborná a dosahovala hodnoty udávané výrobcom. Pritom často sa pri testovaní áut stretávame s tým, že tieto výrobné hodnoty zaostávajú za reálnou spotrebou. Mimochodom, s týmto motorom (a rovnako aj 6-st. manuálnou prevodovkou) som minulú jeseň jazdil na aute ŠKODA KAROQ. Menšia a ľahšia SCALA je s ním tak trochu „trhačom asfaltu“.
Pre reálnejší obraz dosahovanej spotreby uvediem niekoľko príkladov:
1. Bratislava – (takmer) Nováky: BA-TT D1: 110 km/h, tempomat; TT-NR R1:130 km/h, tempomat; NR-Nováky 593+64: max. 90 km/h, 95% tempomat. Na tejto trase dlhej 153 km zobrazil palubný počítač spotrebu 4,4 l/100 km.
2. V opačnom smere som išiel okresnými cestami 64-514-61 (Topoľčany, Veľké Ripňany, Trnava, Blatné) a až od križovatky Blatné po Bratislavu diaľnicou D1. Celých týchto 149 km som šiel manuálne, teda bez tempomatu (!) a podľa priemernej rýchlosti na tejto trase vidieť, že som nešiel „víkendovým“ tempom, ale riadne dynamicky. Samozrejme, pri dodržaní rýchlostných limitov. Nie som hazardér… No spotreba bola iba 3,9 l/100 km. Bez komentára…
Nasledujúce dva obrázky ukazujú parametre cesty od Novák do Nitry a naspäť po cestách 64 a 593 (ľudovo prezývaná „pod horou“): Partizánske – Kovarce – Nitra-Dražovce – Nitra centrum.
Osobne som z nového automobilu ŠKODA SCALA nadšený. Modernému a nadčasovému dizajnu exteriéru aj interiéru sekunduje veľkorysý vnútorný i batožinový priestor, pohodlie ako na predných, tak aj na zadných sedadlách, spoľahlivé asistenčné systémy a nový infotainment. Čerešničkou sú výborné jazdné vlastnosti a spotreba nafty v prípade motora 1.6 TDI. Od našej redakcie si právom zaslúži ocenenie TIP REDAKCIE.