- #Autá
- 7 min.
- 10.12.2021
Nová Kia Ceed GT-Line - mestská štýlovka prešpikovaná najnovšími technológiami
Kia Ceed sa dlhodobo radí do prvej desiatky najpredávanejších áut na Slovensku, boli sme preto veľmi zvedaví, ako dopadne jej najnovší facelift. Na rozdiel od našich zvyčajných testov sa tentokrát pozrieme na klasický spaľovák, ktorý dokáže svojimi technológiami schovať „do vačku“ aj niektoré futuristické elektromobily.
Pohľad na niektoré facelifty je dobrou variáciou hry „nájdi 5 rozdielov“, ktorú takmer nie je možné vyhrať. Kia však ukazuje, že toto naozaj nie je jej štýl. Jej nový Ceed je prakticky úplne nová generácia, čo nám dokázali aj mnohé zvedavé pohľady náhodných okoloidúcich. Už na prvý pohľad pôsobí oveľa modernejšie a v nami testovanej verzii GT-Line aj výrazne dravšie. Aj napriek tomu si ale zachováva nezameniteľné črty, ktoré máme všetci vryté do pamäti.
Namiesto očakávaného milého mestského a trochu aj rodinného hatchbacku sme si tak na test prebrali malé oranžové žihadlo, teda minimálne na pohľad. Nami testovaná verzia mala pod kapotou 4-valec 1,5 TGDi spojený so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorý sa nebojí rozohniť. Vôbec by sme sa však nehnevali, ak by ho Kia okorenila menším elektormotorom.
Ceed je už od nátury živým autom, s ktorým si užijete zábavnú a dynamickú jazdu v jeho naturálnom habitate – v meste. Pri prudších štartoch nezaváha a nesklame ani pri predbiehaní, hoci v niektorých prípadoch budete musieť lenivšiu prevodovku dostať pod kontrolu manuálnym ovládaním za volantom.
Po presadnutí do Ceedu z ešte živších a šetrnejších hybridov som mal ale pocit, že som urobil krok späť. Skrátka, na dobré sa dobre zvyká a Ceedu by rozsiahlejšia elektrifikácia v podobe plug-in hybridu sekla. Aj napriek tomu ale nesklamal spotrebou, ktorá sa zastavila na priemerných 6,2 l/100 km.
Kde nová Kia Ceed mnohé elektrifikované modely predbieha, je jej technologická výbava. Tu sa najviac ukazuje koncernové príbuzenstvo s Hyundaiom, ktorého technológie síce nie sú perfektné, no patria medzi to najlepšie vo svojej triede.
Kým Hyundai zaobaľuje tieto technológie do prostredia akoby ladeného pre rodiny, zo Ceedu som mal pocit, že jeho cieľovkou sú skôr mladší vodiči. Vidieť to najmä na používateľskom prostredí infotainment systému, ktorý mi trošku pripomenul Cyberpunk 2077.
Stredový infotainment systém ponúka od výbavy Gold s príplatkom Navi pack a vo výbavách Platinum a GT-Line už v základe 10,25“ LCD displej prepojený s jedným USB-A portom (USB-C tu žiaľ chýba) a šesticou reproduktorov. Displej je výrazne širokouhlý, ostrý a na dosah ruky. Musím povedať, že jeho vzhľad som si okamžite obľúbil a potešilo ma aj rozloženie jednotlivých prvkov a funkcií, vďaka čomu som už po pár minútach za volantom presne vedel, kde-čo hľadať.
Áno, systém je trošku pomalší a na dotyky reaguje s omeškaním 1-2 sekúnd, čo je žiaľ v automobilovom svete ešte stále štandard. Na druhej strane však väčšinu funkcií auta obslúžite aj bez dotknutia sa displeja. Na ovládanie hlasitosti a prepínanie staníc/skladieb tu okrem tlačidiel na volante máte aj kolieska a kapacitné tlačidlá pod displejom. Čo je najlepšie, klimatizácia tu dostala samostatný panel s fyzickými tlačidlami. To poteší rovnako, ako 3,5-mm jack na novom smartfóne.
V prostredí infotainment systému nájdete okrem očakávaných funkcií aj zopár drobností, ktoré vás milo prekvapia. Okrem diktafónu je to napr. aj režim valet (režim parkovacej služby), ktorý vám v prípade poskytnutia auta druhej osobe umožní vozidlo sledovať na diaľku prostredníctvom aplikácie Kia Connect. Milým detailom je aj tzv. tichý režim, po ktorého aktivácii sa rádio/médium prehráva iba vpredu a hlasitosť reproduktorov je obmedzená na úroveň 25. To ocenia najmä rodičia, ktorí tak rádiom neprebudia sladko spiacu posádku vzadu.
Systém poteší aj bohatými nastaveniami, v ktorých si viete nastaviť všetko od správania samotného vozidla cez fungovanie asistenčných systémov až po funkcie spojené s pohodlím počas jazdy. V rukách tak máte aj drobné detaily týkajúce sa fungovania asistenčných systémov, pri ktorých si dokonca viete nastaviť aj intenzitu ich fungovania či fungovanie zvukových upozornení (napr. na vozidlo nachádzajúce sa v mŕtvom uhle).
Samozrejmosťou je už dnes aj podpora platforiem Apple CarPlay a Android Auto, ktoré však žiaľ fungujú iba prostredníctvom káblového pripojenia. Keď už sa v stredovej konzole nachádza bezdrôtová nabíjačka, potešil by aj bezdrôtový CarPlay. Takto bezdrôtovú nabíjačku prakticky nevyužijete. Na kratších trasách sa vám na nej smartfón nestihne nabiť a na dlhších si verím väčšina z vás radšej pre využitie Android Auto/Apple CarPlay už radšej telefón k autu pripojí káblom.
Hoci je výbava GT-Line v ponuke Ceedu postavená najvyššie, v jej výbave nájdete namiesto 12,3“ digitálneho palubného počítača dostupného vo výbave Platinum iba 4,2“ LCD „Supervision“. Je to škoda, plne digitálny kokpit by tomuto technológiám naklonenému interiéru určite svedčal, no keďže ide o športovo ladenú verziu, prítomnosť analógových budíkov sa dá pochopiť.
Silnou stránkou nového Ceedu sú aj asistenčné systémy, z ktorých mnohé nájdete už aj v základnej výbave (napr. asistent predchádzania čelným zrážkam, systém sledovania pozornosti vodiča či asistent udržiavania v strede jazdného pruhu). Doplatkový Safety pack vám ho obohatí napr. o systém monitorovania mŕtveho uhla, asistenta jazdy na diaľnici či adaptívny tempomat s obmedzovačom rýchlosti a funkciou Stop&Go.
Za volantom nového Ceedu sa tak môžete už aj v základnej výbave cítiť bezpečne a počas dlhších jázd naozaj komfortne. Pochváliť musím najmä schopnosť Ceedu sledovať si pruh a odstup od vozidiel pred vami aj s perfektne fungujúcim zastavením a opätovným rozbehom na križovatkách (Stop&Go).
Žiaden systém však nie je neomylný a aj tu sa mi stalo, že Ceed z ničoho nič začal brzdiť, aj keď pred nami celkom zjavne žiadna prekážka nebola. Ako vo väčšine áut, aj tu treba dávať za volantom pozor aj v prípade, že ste riadenie prenechali asistentom.
Na záver som si zámerne nechal spomínanú aplikáciu Kia Connect, ktorú sa mi žiaľ ako prvú a jedinú spomedzi všetkých doteraz testovaných automobilových aplikácií nepodarilo spojazdniť. Aplikácia sa aj po rozpoznaní vozidla neustále točila v overovacom a autentifikačnom kruhu, čomu navyše predchádzalo nezmyselne veľa krokov, ktoré ostatné automobilky pri aktivácii aplikácie nevyžadujú. Takto by to skrátka vyzerať nemalo.
Je to škoda, no pri spaľováku vám mobilná aplikácia až tak chýbať nebude. Technológiami dokáže nová Kia Ceed prekvapiť aj bez nej a aj napriek tomu, že v našej redakcii už hrajú prím hybridy a elektromobily, ma Kia svojim najnovším počinom naozaj milo prekvapila. Verím, že aj tento Ceed sa bude opäť predávať „ako teplé rožky“.