Reklama

Mazda3 sedan Skyactiv-G122 je elegantný samuraj

Juraj Recký
96 %
Je možno trochu škoda, že pri Mazda3 zostal sedan trochu v úzadí. hatchback je nádherný, no predĺžená karoséria dáva autu úplne iný rozmer. Sedan je elegantnejší, tajomnejší a čo je hlavné naozaj dôsledne sedí na ceste.

Výhody

  • dizajn
  • head-up displej
  • sedenie v druhom rade
  • tuhosť podvozku

Nevýhody

  • staro pôsobiaci infotainment
  • kolízny systém je priveľmi pedantný
  • neulahodí, ak milujete veľký priestor

Mazda3 hatchback je všade. Niet sa čo čudovať. Automobilke sa podarilo so štvrtou generáciou modelu s opäť vylepšeným Kodo dizajnom spôsobiť poriadny búm. Kde sa Mazda3 hatchback objavila, tam bolo počuť takmer chvály. Ibaže je tu ešte jedna Mazda3. Sedan.

Bohužiaľ, hatchback sa mi neušiel, čo je zrejme aj škoda, porovnanie by bolo istotne zaujímavé. Na druhej strane, karoséria sedan robí z Mazdy3 iné auto. Aspoň podľa mňa. Zatiaľ čo hatchback má taký ten uličnícky šmrnc, sedan z vás spraví, síce mladého, no ambiciózneho elegána, ktorý je predurčený na úspech. Trošku úlet, viem.

Tabuľkové porovnanie Mazda3 hatchback a sedan hovorí, že elegantnejšia karoséria je o 200 milimetrov dlhšia, teda má dĺžku 4 660 milimetrov, a o 5 milimetrov vyššia, pri meraní by ste sa tak zastavili na 1 440 milimetroch. Šírka a rázvor sú totožné v oboch karosériách, teda 1 795 a 2 725 milimetrov. A, samozrejme, objem batožinového priestoru je väčší o 120 litrov, teda má príjemných 450 litrov.

Rozprávať vám o prednej maske, ktorá má zdravý šmrnc agresivity, parádne pretiahnutej kapote alebo predných LED svetlometoch už asi nemá priveľmi zmysel. Ako som už spomenul, hatchback je všade a s najväčšou pravdepodobnosťou ste si ho napozerali, možno, aj u vás na parkovisku.

Čo po dizajnovej stránke určite stojí za pozornosť, je riešenie C-stĺpika. Samozrejme, iná karoséria, iné riešenie. Má zmysel ich porovnávať, keď sa voči sebe nemôžu brániť? Ak by išlo len o vzhľad, nie. Ibaže, v hatchbacku je sedenie v zadu tak trochu skrývanie sa pred svetom. Pohodlne sa opriete a uvedomíte si, že miesto toho, aby ste pozerali na ubiehajúcu krajinu, pozeráte do konštrukcie. Sedan má zadné okno pekne potiahnuté dozadu a sediaci v zadnej rade sa vyhne pocitu, že je niekde zatvorený.

S 18-palcovými diskami, ktoré som mal na testovanom vozidle, s prémiovým sivým lakom Machine Gray a rovnako prémiovým Style packetom (ten zahŕňa adaptívne LED svetlomety, denné svietenie s LED diódami, zadné bočné zatmavené sklá, či lesklé stĺpiky B a C ) pôsobí Mazda3 sedan akoby prišla z výrazne vyššej triedy. Naozaj, jediné prečo zo seba nevysypete, že ide o peknú prémiovku, sú rozmery vozidla.

Keď skúsim ešte rýchle porovnanie siluety s predošlou generáciou, tak musím pochváliť, že kapota má menej výrazné zaoblenie smerom nahor, ktoré podľa mňa spôsobovalo nepekný sek vrámci celkovej línie auta tesne pod predným sklom. Tiež je plynulejší prechod zadného skla na kufor. Pre mňa všetko pozitívne zmeny.

Určite ste zachytili, že cieľom pri upravovaní dizajnu pre najnovšiu generáciu bolo, aby bola silueta jedna súvislá línia. To sa bezpochyby podarilo. A uvedomíte si to, aj keď nasadnete. Iná automobilka sa chváli tým, že buduje priestor okolo vodiča,  dizajnéri v Mazda navrhovali priestor pre vodiča do hotového dizajnu.

Čo to znamená? V Mazda3 sa jednoducho budete musieť naučiť pozerať okolo seba, aby ste videli. Samozrejme, všetky bezpečnostné normy sú dodržané, no ak ste navyknutí jazdiť s pocitom panoramatického výhľadu, tu pri kontrole okolia sem-tam zahliadnete stĺpik, či budete musieť zastať pred semaforom o čosi skôr.

Tiež som si po posledných testovania navykol hovoriť, že po posadení sa za volant som bol obdarovaný štedrou porciou priestoru. Mazda3 sedan ju neponúka. Interiér je skôr útulný. Je to výčitka? Skôr nie. Ide o iný typ riešenia, ktoré mi nevadí a čo je asi dobrá správa, počas týždňa jazdenia som si prirodzene zvykol.

Čo ma, ale po dizajnovej stránke v interiéri nadchlo, bolo kožené čalúnenie palubnej dosky, ktoré je vrámci Luxury paketu. Takto to môže vyznieť trochu ako návrat do deväťdesiatych rokov, no z tejto úpravy som bol doslova nadšený.

Tiež sa mi extrémne páči ako je riešený 8,8-palcový displej. Je prirodzene a pekne zapracovaný do priestoru, dizajnéri spravili poriadny kus dobrej roboty s oblúkovým obrezom. Prečo toľko nadšenia? Stále si neviem navyknúť na displeje od viacerých konkurenčných značiek, ktoré na mňa pôsobia ako prvé generácie tabletov zavesené v autodržiaku.

Rovnako členený stredový panel, jednoduché ovládanie, dostatok úložného priestoru, ovládacie koliesko infotainmentu, za všetko dávam plný počet bodov, neuveriteľne ma Mazda interiér baví.

Šofér má k dispozícií digitálny prístrojový štít a head-up displej. Samotné digitálne budíky si viete prispôsobiť k spokojnosti, páčia sa mi drobné grafické vychytávky, ako červený lem na ciferníku tachometra, keď prekračujete rýchlosť, rýchle čítanie značiek a spracovanie informácie automobilom. Drobný postreh, občas ma „trojka“ v meste presviedčala, že môžem ísť 100 až 130 kilometrov za hodinu.

Head-up displej môže byť zámerne ignorovaný prvok, na ktorý však odporúčam si navyknúť. Budete výrazne pozornejší. V prípade Mazda3 je head-up naozaj dobre vyriešený. V automobilke zbytočne nešpekulovali so žiadnym vysúvaním, projektor umiestnili tak, že informácie uvidíte či ste si pod zadok dávate vankúš alebo pre svoju výšku túžite po kabriolete. Naviac, informácie sa na displeji dajú nastaviť podľa potrieb a pohodlne prepínať počas jazdy.

S čím som sa však nezžil je prostredie infotainmentu, ktoré Mazda ponúka. Samozrejme, všetky dôležité informácie máte k dispozícií, technické údaje sú prehľadne zoradené, navigácia funguje dobre, dokonca vodné plochy zobrazuje akoby v prepracovanom 3D, a takmer každý deň som počas testovania postrehol nejakú viac či menej podstatnú vychytávku, no ako celok mi používateľské prostredie akosi nesedí. Našťastie je k dispozícii Apple Car alebo Android Auto. Inak smartfón s Mazda3 sedan spojíte aj vďaka systému MZD Connect.

Prepínanie jazdných režimov je aktuálne populárne a nájdeme ho naozaj všade. Či ich niekto aj reálne používa a či ich vie používať je vec druhá. Mazda tento trend vyriešila fyzickou páčkou a dala nekompromisne na výber normálny a športový režim. Úprimne? Podľa mňa je rozdiel v jazdných vlastnostiach minimálny, skôr ide o akési splnenie nutností doby.

Mám 181 centimetrov, sedím v zadnej rade Mazda3 sedan na novo dizajnovaných sedadlách a hovorím si, že by mi nevadilo mať šoféra, ktorý by ma vozil na stredne dlhé trasy. Sedí sa mi totiž pohodlne, mám príjemný životný priestor a nič mi neprekáža. Ak by sme sedeli dvaja? Stále je miesta dostatok, tretieho spolujazdca by so už nekompromisne vymenil za stredovú sklápaciu opierku.

Ako som už prezradil batožinový priestor má objem 450 litrov čo je príjemné, na druhej strane hlbšie položené dno môže byť trochu otravné. Páčia sa mi však páčky na sklopenie zadných sedadiel umiestnené priamo v kufri.

Testovaná Mazda3 sedan Skyactiv-G122 AT Plus s 2-litrovým motorom mala výkon 90 kW, teda 122 koní, maximálny krútiaci moment 213 Nm a 6-stupňový automat. Benzínový štvorvalec hnal výkon do jednej nápravy, vďaka čomu je pri hmotnosti 1 902 kilogramov, maximálna tabuľková rýchlosť 202 kilometrov za hodinu. Na stovku sa podľa výrobcu dostanete za 10,8 sekundy. Pri 18-palcových diskoch by ste podľa výrobcu mali mať spotrebu mimo mesta 5,6 litra, v meste 7,1. Mne sa po týždni jazdenia, 90% času v meste, mimo mesto skôr krátke presuny medzi rakúskymi dedinkami, zastavila spotreba na 7,8 litra na 100 km. Treba však povedať, že auto malo pri preberaní najazdených pár sto kilometrov.

Čo to všetko znamená v praxi? Motor je príjemne tichý, práca automatickej prevodovky s otáčkami by sa dala nazvať rozumnou, nepúšťa ich zbytočne vysoko. Popustí ich až keď je to skutočne treba, napríklad, ak sa s Mazda3 sedan driapete do kopca. Celkovo som mal pocit, že je motor ladený skôr pre pokojnejších šoférov, ktorí nemajú priveľmi naponáhlo. Keď sa však rozbehnú, chcú ísť na istotu. Motor využíval deaktiváciu 2 valcov pri nízkom zaťažení, o čom vás však auto neinformuje a popravde zmenu ani nepostrehnete. Použitý mild-hybrid systém rekuperuje energiu a používa ju na spúšťanie motoru v rámci systému štart-stop.

Príjemne ma prekvapilo nastavenie tuhosti podvozku, nerovnosti absorbuje nad očakávania. Môj celkový pocit z jazdy bol ten, že mám auto plne pod kontrolou, nemusím sa obávať zákrut, v ktorých sedan pracuje na pochvalu.

Samozrejme, ani tu nechýba celá plejáda bezpečnostných systémov od asistenta rozjazdu do kopcca, cez systém prevencie nárazu v meste a detekcie chodcov až po sledovanie únavy vodiča a ďalšie ako systém udržania v jazdnom pruhu, spomínané rozoznávanie dopravných značiek, či parkovacie senzory. Raz sa mi počas testovania stalo, že ma predkolízny systém upozornil na blížiacu sa nehodu, aj keď potenciálne prekážka bola mimo jazdného pruhu.

Cena? Testovaného modelu Skyactiv-G122 AT Plus s prémiovým lakom, Stlye, Luxury, Sound, Plus a Safety Paketom sa zastavila na 23 690 €. Ak by ste ste sedan trochu oholili a uspokojili sa 6-stupňový manuálom, no s rovnakým výkonom a krútiacim momentom ako testovaný model, viete sa dostať na základnú cenu 19 990 €.

Objektívne zhodnotiť Mazda3 sedan Skyactiv-G122 AT Plus je ťažký oriešok. Aj keď je cena vzhľadom na triedu a konkurenciu vyššia, toto auto je skutočne o emóciách. Aj keď som mal zopár výčitiek, dlho sa mi nestalo, že by som sa s nejakým testovaným autom, tak ťažko lúčil. Dizajnovo krásna Mazda3 sedan je iná, optimálne výkonná, máte z nej príjemný pocit. Ak vám na prvú sadne.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.