- #Autá
- 13 min.
- 24.9.2021
Hyundai KONA Electric - elektromobil, ktorý dáva zmysel aj s menšou batériou
Výhody
- Dobrá spotreba vďaka vysokej efektivite
- Dojazd aj viac ako 300 kilometrov na jedno nabitie
- Dobrý vnútorný priestor vzhľadom na veľkosť auta
Nevýhody
- Infotainment by si zaslúžil prepracovať
Druhý faktor, prečo sa k nám dostala práve takáto konfigurácia je celková cena. Na trhu je medzi elektromobilmi stále väčšia konkurencia, čo pochopiteľne má aj priamy dopad na znižovanie cien. Veľmi slušný elektromobil sa dá kúpiť už za približne 30 tisíc eur, čo je síce stále dosť, no zároveň je to výrazne menej ako v minulosti. Najmä pri pohľade na špecifikácie. Za tri desiatky tisíc eur si v súčasnosti viete kúpiť dobre vybavený elektromobil s dojazdom okolo 300 až 400 kilometrov.
Práve do tejto kategórie spadá napríklad Volkswagen ID.3, ale aj Hyundai KONA Electric s 39,2 kWh batériou. Už takto na úvod musím povedať, že dobrá povesť Hyundai z pohľadu spotreby nie je iba rozprávka, ale realita. Síce mám osobné skúsenosti s modelom s väčšou batériou, efektivita tejto verzie ma dokázala ešte viac prekvapiť. Stále ide o predokolku, teda motor s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 395 Nm je umiestnený vpredu. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 155 km/h.
Argumentov, prečo by ste si mali kúpiť Hyundai KONA Electric s menšou alebo väčšou batériou môže byť viac. V prospech verzie s väčšou batériou určite hrá aj rýchlosť nabíjania. Hyundai KONA Electric so 64 kWh batériou je možné nabíjať výkonom 75 kW, pričom verzia s menšou batériou dokáže prijať maximálne 50 kW. To sú papierové hodnoty a tie skutočné sme vyskúšali niekoľkokrát v praxi.
Väčšinu nabíjaní som absolvoval cez palubnú nabíjačku, ktorá bola v nami testovanej verzii príplatková. Teda trojfázová s výkonom 11 kW, štandardom je 7,4 kW. Vďaka tomu sa batéria dokáže nabiť z 0 na 100 percent za menej ako štyri hodiny. Dva alebo trikrát som navštívil aj rýchlu DC nabíjačku a raz som zmeral krivku nabíjania na ABB stojane v Trnave. Pár percent som dobil na nabíjacej stanici ejoin v Žiline a zvyšné DC nabíjania som absolvoval v Trnave na Rybníkovej.
Pred meraním som batériu vybil na 6 percent a pripravil som sa na nabíjanie do 80 percent. Prakticky hneď po pripojení sa výkon vyšplhal na 40 kW a do 55 percent postupne rástol na 43 kW. Do tejto chvíle si totiž auto držalo stabilný nabíjací prúd 125 A. Následne sa prepadol na 100 A, čo zároveň znamená nabíjací výkon už iba 35 kW. Pri batérii s využiteľnou kapacitou 39 kWh to síce stále nie je zlé, no pri porovnaní s konkurenciou pribúdajú percentá citeľne pomalšie.
Na druhú stranu, treba spomenúť, že KONA bola v tomto prípade aj mierne obmedzená parametrami 50 kW nabíjačky. Tento typ je totiž obmedzený na 125 A, no auto si vie zobrať viac. Overil som si to pri nabíjaní v Žiline na nabíjačke ejoin, kde sa prúd dostal aj na 136 A. To v kombinácii s napätím batérie znamenalo nabíjací výkon 46 kW.
No späť do Trnavy. Z 10 na 79 percent sa batéria nabila za 47 minút a z 20 na 79 percent to trvalo presne 41 minút. Samozrejme, tieto čísla nemusia vyzerať na prvý pohľad dobre, avšak veľmi dôležitou premennou je spotreba a dojazd, ktorý nabíjaním získate. To čo KONA niekde stráca, inde dokáže dobehnúť. Približne 200 kilometrov dojazdu dokážete nabiť za približne 35 minút, čo je stále viac ako súčasný štandard, ale je to použiteľné.
Nová Hyundai KONA Electric si prešla celkom veľkou zmenou dizajnu. Všetky podstatné zmeny sa pritom odohrali vpredu a doslova bijú do očí. Musím povedať, že nie každému sa táto zmena páči. Stretol som sa s názormi, že predná časť by si zaslúžila skôr klasický vzhľad, teda niečo podobné, ako sme mohli vidieť pri Kone ešte minulý rok. Mne osobne sa ale tento rázny, možno až kontroverzný prístup páči. Nová maska je kompletne celá zaslepená a bez akéhokoľvek vzorovania.
Predok je teda maximálne čistý a žiadnym spôsobom nevyčnieva. Avšak, povedal by som, že práve nevídaný dôraz na hladký povrch púta veľkú pozornosť okolia. Jediné narušenie jednotvárnosti má na svedomí kryt nabíjania, ktorá je umiestnená štandardne vpredu. Bez zmien zostali aj klasické svetlá, ktoré v kontraste na seba ešte viac upozorňujú. Čistá predná maska pravdepodobne nie je iba dizajnovým prvkom, ale aj funkčným. Lepšia aerodynamika je pri elektromobiloch dôležitá, aj keď je pravdou, že aspoň papierovo sú medzigeneračné hodnoty aerodynamického odporu identické.
Koeficient odporu teda stále zostáva na hodnote 0,29 cd. Spotrebu vylepšujú aj zaslepené disky kolies, čo je jeden z kľúčových identifikačných znakov pre verziu s elektrickým pohonom. Bočná aj zadná strana teda zostáva bez zásadných zmien a osobne si myslím, že ani nie sú potrebné. Rozmermi sa KONA zaraďuje niekde na začiatok kategórie kompaktných SUV. Na dĺžku nemá ani 4,2 metra a na šírku zase presne 1,8 metra. Aj napriek tomu ale ide o šikovný crossover, ktorý komfortne odvezie štyroch pasažierov a v núdzových prípadoch zvládne aj piatich.
O kompaktných rozmeroch svedčí aj objem kufra, ktorý je v základe 332 litrov a pri sklopení zadných sedadiel sa rozšíri na 1114 litrov. Pre porovnanie, elektrický hatchback ID.3 je o 8 centimetrov dlhší a ponúka objem kufra od 385 litrov do 1267 litrov. Priestor na zadných sedadlách je pre priemerne vysokých ľudí postačujúci. Samozrejme, ak sa za volant posadí niekto s výškou 1,95 metra a podobne vysoký človek si bude chcieť sadnúť dozadu, komfortné to už veľmi nebude.
To ale samozrejme nie je chyba Hyundai, nakoľko KONA je, ako každé auto, vytvárané pre určitú skupinu ľudí. Ani Fiat 500e si nekúpi päťčlenná rodina ako hlavné vozidlo do rodiny. Vždy je potrebné pozerať sa na kategórie a v tej svojej KONA Electric exceluje. V interiéri je taktiež všetko po starom a ani tu mi to nevadí. Na Konu som si už zvykol a klasický štýl mi viac-menej sedí. Samozrejme, našiel by som si tu pár vecí, ktoré by boli dobré zmeniť.
Napríklad stredový panel by mohol byť užší. Naopak, klasické ovládanie klímy cez tlačidlá mi sedí. Interiér je pohodlný a nemal som problém sedieť za volantom ani dve hodiny bez prestávky. Sedadlá sú štandardne čalúnené, ale je možné priplatiť si za polokožené. Nastavovať sa dajú elektronicky, spolu s bedrovou opierkou, a predné sú spolu s volantom vyhrievané. Ak chcete, môžete si priplatiť za vyhrievanie aj zadných sedadiel. Čo som ale v cenníku nenašiel je odvetrávanie.
Infotainment zostal taktiež bez zmien a auto je vybavené 10,25 palcovým displejom s podporou Android Auto a Apple CarPlay. Prítomné je tiež už povinné rádio DAB, kvalitný audio systém KRELL, zadná parkovacia kamera a kopec asistenčných systémov. V základe je auto vybavené všetkými prvkami, od systému na sledovanie únavy vodiča, systému na automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu, cez čítanie dopravných značiek, autonómne núdzové brzdenie pri detekcii chodcov alebo cyklistov až po adaptívny tempomat, asistenta jazdy na diaľnici alebo head-up displej.
Hyundai KONA Electric aj napriek svojmu veku stále v interiéri pôsobí ako moderné auto. Vek je bohužiaľ cítiť pri pohľade do infotainmentu. Myslím si, že ten už má to najlepšie za sebou a tu by určite bolo dobré pristúpiť k zásadnému prepracovaniu vzhľadu a funkcií. Ako som spomínal, podpora pre spojenie s mobilným telefónom tu je, takže štandardný systém auta môžete používať iba minimálne, no napríklad navigácia si doslova pýta adaptáciu na elektrickú budúcnosť. Tá síce funguje online, obsahuje nabíjačky v okolí a dá sa medzi nimi vyhľadávať, no pri plánovaní trasy už nedokáže pracovať s dostupnými údajmi.
Konkurencia postupne zvláda plánovanie dlhých trás bez vášho zásahu, čo považujem za veľmi podstatné. Najmä pre nováčikov v e-mobilite je dôležité, aby im auto ponúkalo istotu na cestách, aj tých dlhých. Ideálne by preto bolo, aby po zadaní cieľa niekde v Chorvátsku, navigácia sama naplánovala zastávky na nabíjanie, a to spolu s informáciou, na ako dlho sa budete musieť na danom mieste zastaviť. Takýto detail dokážu oceniť aj skúsení elektromobilisti, takže o to viac pomôže tým, ktorí sa s elektromobilom iba zoznamujú.
Oficiálne udávaný dojazd Hyundai KONA Electric s 39 kWh batériou je na základe našich testov skutočne realistický. Konkrétne čísla dojazdu sa podľa normy WLTP dokonca líšia. V dokumente k nami testovanému autu je uvedený údaj 305 kilometrov, no v technických detailoch na webe je hodnota 289 kilometrov.
Vozidlo sme testovali ešte za vysokých letných teplôt, takže sme klimatizáciu využívali naplno. Je to ale stále menej energeticky náročné ako v tuhej zime. Avšak, dobrou správou do blížiacich sa zimných mesiacov je, že úsporné tepelné čerpadlo na vykurovanie je už v štandarde, nemusíte si ho priplácať.
S Hyundai KONA Electric som si naplánoval viacero testovacích jázd. Ako už býva zvykom, spotrebu som testoval na diaľnici, ale aj na okresných cestách či v meste. Už po prvých kilometroch mi bolo jasné, že KONA naozaj vie jazdiť úsporne a to sa ani nemusíte snažiť. Ak nebudete mať ťažkú nohu na plyne a na križovatke nebudete mať potrebu ukazovať krútiaci moment elektrického motora, na displeji sa Vám budú zobrazovať skutočne zaujímavé čísla.
Hneď pri prvej jazde som ale Konu preveril v ostrom teste na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou. Na tempomate som nastavil maximálnu povolenú rýchlosť v čase do siedmej hodiny večer a nechal som sa viesť. V cieli kúsok za Trnavou mi na displeji svietila hodnota 15,2 kWh / 100 km po prejdení 58 kilometrov. To vôbec nie je zlé. Pri takejto jazde by sa dojazd pohyboval niekde okolo 250 kilometrov.
Po tejto krátkej zahrievacej trase som Konu neplánoval šetriť, práve naopak. Batériu som nabil na 99 percent a vydal som sa na cestu po diaľnici do Žiliny. Vonku bolo 27 stupňov a auto mi ukazovalo dojazd 318 kilometrov, respektíve 327 kilometrov bez klimatizácie. Samozrejme, ja som sa v komfortne neobmedzoval a klimatizáciu som mal po celý čas zapnutú.
Cesta do Žiliny ubehla rýchlo. Na tachometri som nastavil maximálnu povolenú rýchlosť 130 km/h. Testy som zvykol robiť pri 140 km/h, nakoľko to je rýchlosť, ktorú „odporcovia“ vyťahujú najčastejšie. V praxi je ale jazda pri rýchlosti 140 km/h zbytočne energeticky náročná, keďže časový benefit je zanedbateľný a spotrebovaná energia výrazne vyššia.
Moja zastávka v Žiline bola už spomínaná DC nabíjačka ejoin na Kragujevskej. Na palubnom počítači mi svietila spotreba 17,6 kWh / 100 km po prejdení 142,9 kilometrov a zostávajúci dojazd bol 105 kilometrov. Z pôvodných 99 percent mi v batérii zostalo 36 percent. Takýmto štýlom jazdy by bol dojazd Hyundai KONA Electric s menšou batériou približne 221 kilometrov, čo je stále veľmi slušné.
Už tu je vidieť, že KONA vie jazdiť skutočne úsporne. Oveľa viac sa ale efektivita elektrického pohonu od Hyundai ukazuje v meste alebo na okresných cestách. Vydal som sa na približne 130 kilometrov dlhý okruh cez Oravu. Vyštartoval som z Dolného Kubína smerom na Terchovú, následne som odbočil na Starú Bystricu a vracal som sa naspäť cez Námestovo. Na prvej zastávke v Starej Bystrici bola priemerná spotreba iba 9,6 kWh / 100 km.
Po príchode do Námestova sa mierne zvýšila, a to na 10,7 kWh / 100 km. Táto spotreba sa udržala až do príchodu naspäť do Dolného Kubína. Ide o veľmi dobrú spotrebu, ktorá bola navyše dosiahnutá na kopcovitom teréne so štyrmi dospelými osobami v aute. S takouto spotrebou by auto dokázalo prejsť až 364 kilometrov. Na inom okruhu v dĺžke 20 kilometrov ma auto dokázalo prekvapiť spotrebou dokonca iba 8,4 kWh / 100 km, čo by znamenalo dojazd až 464 kilometrov.
Nová Hyundai KONA Electric je naozaj veľmi dobrý elektromobil aj v prípade, že ide o verziu s menšou batériou. Kompaktné SUV dokáže prejsť na jedno nabitie aj viac než 3 stovky kilometrov, čo je až neobvykle dobré na ponúkanú veľkosť batérie. Tu Hyundai naozaj ukazuje veľkú silu a ide o takmer ideálne auto do mesta a blízkeho okolia. Na dlhých trasách vás už môže obmedzovať pomalšie nabíjanie.
Za celý test som s autom absolvoval 720 kilometrov so spotrebou 14,3 kWh / 100 km, pričom viac ako polovicu som absolvoval po diaľnici pri plnej rýchlosti. Pri pohľade na ponúkanú výbavu tu nie je dôležité hnať sa za detailmi a to dôležité je už v základe. Jediné, za čo by som si priplatil, je 11 kW palubná nabíjačka.