Chceli by ste zažiť cestu k slovenskému moru na luxusnom BMW? My sme takú šancu dostali a poriadne sme si ju užili. Možno vás inšpirujeme nielen výkonným sedanom, ale aj trasou, ktorú sme si na ceste do Chorvátska vybrali.
Tisícky Slovákov každý rok cestujú na dovolenku do Chorvátska. Ja k nim patrím tiež a už takmer tradične trávim dovolenku so svojimi známymi na ostrove Vir, ktorý je vzdialený od Zadaru asi tak, ako Martin od Žiliny. Teraz som sa však na Chorvátsko tešil viac. Nie preto, že som starší, múdrejší a cestu poznám v podstate naspamäť. Ani nie preto, že nebudem riešiť pracovné e-maily, ale len ležať na pláži alebo hrať GTA San Andreas vo svojom smartfóne…ale preto, že som dostal možnosť vycestovať s BMW radu 5, a to s najvyššou možnou motorizáciou.
BMW M550d xDrive som si prevzal pár dní skôr pred nedeľnou cestou. No nevyzerá nádherne?
Farba predávaná pod kódovým označením „416 Carbonschwarz metallic“ vás prekvapí, pretože nejde o obyčajnú čiernu. V závislosti od uhla dopadajúceho svetla vidíte často tmavomodrý nádych farby karosérie, čo je veľmi atraktívne.
BMW M550d xDrive vás obklopí luxusným interiérom. Aby nie, cenovka testovaného modelu sa vyšplhala na 102 690 €. Príplatková výbava však vyšla „len“ na 19 290 €, model M550d xDrive totiž stojí už v základe 83 400 €. Tých 381 koní a M-ková výbava sa jednoducho musela do ceny premietnuť.
Ak si myslíte, že sa na dovolenku do sedanu nepobalíte, pri M550d sa toho vôbec nemusíte obávať. Kufor má totiž kapacitu až 520 litrov a bezproblémov tu zmestíte aj väčší detský kočík.
Zo Senca, odkiaľ som štartoval, na ostrov Vir je to necelých 700 kilometrov. Vyrazili sme o pol desiatej dopoludnia trasou cez Maďarsko. Tá totiž nie je nudná a navyše je najkratšia. Navigačný systém Professional majiteľom BMW odporúčam. Je prehľadný a vďaka iDrive sa pohodlne ovláda. Najviac sa mi páči, že si pokyny navigácie môžete nechať zobraziť aj na veľkom multifunkčnom prístrojovom paneli či na čelnom skle vďaka Head-up displeju.
Počas jazdy som si nevedel vynachváliť multifunkčný prístrojový panel. Tvorí ho totiž 10,2-palcový displej, ktorého grafika a obsah sa mení po zvolení jazdného režimu ECO PRO, Comfort a Sport. Samozrejme k testovanej motorizácii najviac sadol režim Sport, ale po maďarských okreskách som často využíval aj úsporný režim ECO PRO, vďaka ktorému priamo vidíte, o koľko kilometrov sa zvýši váš dojazd ekonomickou jazdou. Škoda len, že informácie palubného počítača sa zobrazujú v jednom riadku. Priestoru je tu na rozdávanie a rád by som videl množstvo údajov z palubného počítača na jednej obrazovke. To však umožňuje len hlavný displej navigačného systému, paradoxne nie ten pred vami.
Najviac som si počas cesty užíval príplatkový BMW Head-Up displej. Rozhodne by som ako majiteľ BMW z vrecka rád vytiahol 1 416 € za túto tech vychytávku, pretože na čelnom skle neustále môžete vidieť najdôležitejšie informácie a v podstate sa stačí len pozerať pred auto. Výborné je, že na Head-Up displeji vidíte nielen rýchlosť, nastavený tachometer, ale aj pokyny navigácie a obmedzenia rýchlosti. Dokonca vďaka multifunkčnému volantu prepínate rádiá či audio súbory taktiež priamo cez farebný Head-Up displej! Cesta na dovolenku je nielen výrazne pohodlnejšie, ale aj bezpečnejšia. A nechcem uraziť majiteľov nových Peugeotov, ale príďte sa pozrieť do BMW, ako má vyzerať Head-Up displej.
V Maďarsku sa mi páči, že sú veľmi často viditeľné čísla ciest, ktoré nájdete aj na každej križovatke! Ak viete, že máte ísť 86-tkou, v podstate navigáciu ani nepotrebujete.
Ak sa rozhodnete vyhnúť diaľnici, ktorá by v prípade cesty z Bratislavy tvorila zbytočnú trasu naviac a navyše za poplatok, musíte prežiť pomerne časté obmedzenia rýchlosti iba na 30 km/h. Ani vám nemusím hovoriť, že v pre BMW M550d boli tieto úseky veľkým utrpením…
Približne 50 km pred hranicami so Slovinskom nás však čakalo nemilé prekvapenie. Niekoľko kilometrový úsek cesty totiž prechádzal rozsiahlou rekonštrukciou, a tak nás pár semafórov poriadne zdržalo.
Ak cestujete do Chorvátska cez Maďarsko, nedajte sa odradiť malou zachádzkou do Slovinska. Nemusíte ani tu kupovať diaľničnú známku, stačí ak z maďarského Rédicsu prejdete hranicami smer Lendava a následne Chorvátsky Čakovec. Stačí len správne odbočiť na dvoch kruhových objazdoch. Touto skratkou ušetríte v porovnaní s prejazdom cez Letenye viac ako 20 kilometrov. Navyše si užijete Slovinské hranice a colníkov, ktorých v podstate nezaujíma nič iné, len pôvod vášho auta. A keďže sme M550-ku neukradli, prechod bol rýchly. Chorváti, tí vás už vôbec nezastavujú 😉
Aj na tejto fotografii vidieť praktický Head-Up displej, ktorý vám presne ukáže, kde máte odbočiť.
A sme v Chorvátsku. Čaká nás prvý vstup na diaľnicu. Za nami je menšia polovica cesty, ale tej najzdĺhavejšej. Kvôli obmedzeniam na maďarských cestách sme hranicami prešli okolo druhej popoludní. A to aj napriek tomu, že pod kapotou sme mali vždy pripravených 381 koní. S týmto autom môžete predbehnúť čokoľvek a kedykoľvek. Aj sa tak stalo. Akcelerácia je dych berúca, na stovke ste za menej ako 5 sekúnd. A ak si chcete jazdu ešte viac užiť, môžete využiť aj ovládanie automatickej prevodovky pod volantom alebo zobrazenie doplnkových športových displejov na hlavnom displeji navigácie. Priemerná spotreba za celý test sa vyšplhala na 8,5 l/100 km.
V Chorvátsku neexistujú diaľničné známky, platí sa za prejdené úseky. V našom prípade to boli dva úseky, jeden končiaci v hlavnom meste Chorvátka – Záhrebe, za ktorý sme zaplatili 4,57 €. Druhý začal na konci bezplatného obchvatu mesta a končil až pri Zadare. Tu bola suma už vyššia, a to 15,49 €. Výhodou je, že môžete platiť aj eurom, nemusíte mať miestnu menu. Vydáva sa však už v chorvátskych kunách. V prepočte za jedno euro dostanete cca. 7 chorvátskych kún.
Celkovo je mýtny systém zbytočným zdržaním za vytúženou dovolenkou. Našťastie, ak si vyberiete deň ako my, t.j. nedeľa alebo ak cestujete cez týždeň, nezdržíte sa na mýtniciach dlho. Sobotu neodporúčame. Ak však cestujete naspäť, rozhodne si zvoľte pri vstupe do Záhrebu platbu mýta kartou. Totiž ak sa rozhodnete platiť hotovosťou, kľudne stvrdnete aj pol hodinu v niekoľkokilometrovej kolóne, ktorú tvoria ľudia platiaci hotovosťou!
Na Chorvátskych diaľniciach sa jazdí veľmi rýchlo. V podstate ak idete predpísaných 130, tak vás kľudne obehne aj upravený Trabant. Chorvátski policajti vraj tolerujú prekročenie limitu o 20 kilometrov, no bežne na diaľnici každý jazdil 160 i viac. Pre naše BMW M550d boli Chorvátske diaľnice veľkým zážitkom! V tuneloch však rýchlosť dodržiavajte. Je ich na ceste do Zadaru až 13!!!
Najdlhším tunelom na našej trase bol Tunel SVETI ROK. Nie je však výnimočný len svojou dĺžkou až 5 681 metrov. Totiž za tunelom začína iný svet, dovolenkový. Ak na ceste pred tunelom prší, zaručene po jeho prejdení prídete do krásneho slnečného počasia. Už cítiť chorvátske more…
Rozhodne sa pokochajte pohľadom na Chorvátsko z výšky. Až tu si uvedomíte, aké náročné muselo byť budovanie diaľníc. Po prejdení 13-tunelov za zamyslíte aj nad tým, prečo tunel Strečno ešte nie je dokončený. Cestu smerom dole si naozaj užijete, takéto výhľady na Slovensku nezažijete.
Už sme skoro na mieste, 40 km do cieľa, pol ôsmej večer a navigácia nám oznamuje zjazd z diaľnice. Samozrejme nechýba označenie pruhov, kde treba odbočiť.
A sme tu 😉 Oddýchnutí a pripravení vykúpať sa v mori. Cesta s BMW M550d xDrive bola mimoriadne pohodlná. Síce je 103 000 € za auto veľký peniaz, ale kto na to má, nielenže si užíva pohodlnú a športovú jazdu zároveň (áno, s M550d to ide dokopy), ale získa aj obdiv a pohľady okolia. Na Vire si našu 5-ku všímali.
Skoro by som zabudol, musím ešte pochváliť audio sústavu. V štandarde dostanete zvuk, za ktorý by sa nemusel hanbiť žiadny z prestížnych audio výrobcov. Najmä basy sú neskutočné, pritom nikde nič nerezonuje ani pri najvyššej hlasitosti. Ale aby som len nechválil, počas cesty ma hnevalo zobrazovanie rýchlostných obmedzení. Boli často neaktuálne a kľudne vás systém na obmedzenú 60-ku upozorňoval aj dva kilometre po jej skončení 🙁 Tu som si zaspomínal na nový Nissan Qashqai, ktorý práve dopravné značky počas celého nášho redakčného testu zvládol s maximálnou presnosťou.
Testovaný model však ponúkol aj služby BMW ConnectedDrive, a tak sme si mohli s pripojeným smartfónom užívať vybrané aplikácie ako kalendár či čítanie RSS správ. V roamingu samozrejme s mierou. Škoda len, že pri OS Android je počet aplikácií menší ako pri iOS. Samozrejmosťouj je však zobrazenie údajov z palubného počítača priamo v aplikácii.
Rád by som poďakoval BMW za skvelý zážitok. Ak na takéto auto nemáte, radšej ho ani nechcite vyskúšať, lebo keď späť presadnete do vášho miláčika, budete si myslieť, že sedíte v traktore.