Výhody
- Mohutne pôsobiaci exteriér
- Kultivovaný a dobre odhlučnený motor
- Veľmi dobrý výhľad z vozidla
Nevýhody
- Chýbajúce prvky výbavy
- Jednoduchý palubný počítač
- Vyčnievajúce prahy
Dacii Duster sme sa už raz venovali. V roku 2014 som však mal na test naftovú verziu, ktorá ponúkla prekvapivé jazdné vlastnosti v teréne a spotrebu, ktorú by jej mohli závidieť aj podstatne menšie autá. Čo však, ak váš ročný kilometrový nábeh nie je tak veľký, aby sa vám hodilo naftové SUV, alebo ak vám jednoducho nafta nevonia? Odpoveďou môže byť malý benzínový turbo motor. Práve ten som si aj ja vyskúšal.
Aj niekoľko rokov po jej predstavení si dovolím tvrdiť, že po dizajnovej stránke sa Duster skutočne vydaril. Hneď na prvý pohľad totiž zaujme svojím mohutným vzhľadom. Vypuklé blatníky, hranaté tvary a celkovo dizajn auta jasne dávajú najavo, že toto auto nie je na parádu, ale na prácu.
Dacia si je svojho unikátneho dizajnu vedomá, a preto sa Duster za posledné roky nijako výrazne nezmenil. Facelift, ktorým prešiel model v roku 2014 pridal niekoľko drobností, ale žiadnych výrazných zmien sme sa aj tak nedočkali. Drobnosti ako sú pozmenené svetlá, či umiestnenie ovládania okien na dvere však určite potešia.
Vzhľadom na cenovú kategóriu mu však ako budúci majiteľ budete musieť prepáčiť niekoľko neduhov. Nenájdete na ňom napríklad ani jednu LED diódu. Pravdou však je, že na čo aj. Halogénové svetlá Dustera svietia tak dobre, že aj niektoré autá s LED technológiou by sa mohli priučiť. Na druhú stranu Duster sa ešte stále nenaučil zotrieť okno iba raz. Pre utretie okna tak budete musieť zapnúť stierače.
Samotná benzínová pohonná jednotka je prekvapivo živá a k Dusteru sa hodí rovnako dobre, ako naftový súrodenec. Aj keď som bol pri prvej jazde s Dusterom v roku 2014 prekvapený z krátkych prevodov prvého a druhého stupňa, v tomto prípade som si na ne, ako aj na presné radenie zvykol veľmi rýchlo.
Samozrejme Duster sa v spotrebe benzínovej verzie nemôže porovnávať s tou naftovou. V jej prípade mi na palubnom počítači po takmer tisícke absolvovaných kilometrov svietila hodnota 5 l/100km. V prípade „jednadvojky“ s turbom sa reálna hodnota bude pohybovať na úrovni 8 l/100 km. Na časté krátke trasy a občasné presuny po diaľniciach je však 1,2 TCe určite lepšou voľbou, ako nafta.
Aj interiér Dustera dáva vedieť, že toto ani zďaleka nie je prémiovka. Nevadí, tvrdé plasty určite vydržia dlhšie, ako nablýskané napodobeniny iných materiálov. Všetko je tak podriadené jednoduchosti a funkčnosti. Presne tak, ako to budúci majiteľ takéhoto auta očakáva.
Do Dustera sa nebudete báť naložiť stavebný materiál, či vaše pracovné náčinie, alebo do neho nastúpiť v zablatených topánkach. Stále však tvrdím, že v najvyššej výbave by som privítal automatickú klimatizáciu. Tiež čakám, kedy sa vylepšenia dočká aj displej palubného počítača.
Miesta na zobrazenie informácií je tam neúrekom, tak prečo je potrebné sa k jednotlivým údajom preklikávať cez celé menu? Ak však budete nad Dusterom uvažovať, namiesto kožených a vskutku pohodlných sedadiel radšej investujte do multimediálneho systému MEDIA NAV.
Ten ponúkne na 7“ displeji veľké množstvo informácií, ako aj možností prehrávania hudby z niekoľkých zdrojov, vrátane vášho smartfónu. Samozrejmosťou je integrovaná navigácia či Bluetooth pripojenie pre telefonovanie. Navyše v poslednej verzii získal multimediálny systém novú grafiku, ktorá pôsobí moderne a sviežo.
Negatívny sklon systému, ktorý som už pri prvom teste kritizoval má svoje plusy aj mínusy. Mínusom je to, že je úplne mimo zorné pole vodiča, čo mierne stažuje jeho ovládanie. Naopak výhodou tohto umiestnenia je to, že sa vám na displeji takmer nikdy nebudú odrážať slnečné lúče.
Duster je skutočne vyvážené auto, ktoré sa na nič nehrá a dovolí vám bezpečne sa pohybovať aj mimo spevnenej cesty. Pri svojom prvom výlete idúc po zablatenej ceste zabudnete na to, že váš známy má v naleštenej prémiovke drevený obklad, hudbu B&O, alebo xenóny. Vy jednoducho viete, že prejdete kdekoľvek, a navyše za podstatne nižšiu cenu.