Som študent strednej školy. Akákoľvek elektronika ma fascinuje, a tak neodmietam ponuku spolužiaka, aby sme sa zašli po škole pozrieť na Hviezdoslavovo námestie do predajne špičkovej dánskej firmy Bang & Olufsen.
Vraj keď tam zotrváme len chvíľku, bude na to ten správny moment a zvalíme to na školu, tak nám možno dajú katalóg. V týchto rokoch má totiž katalóg zahraničnej elektroniky cenu zlata. Dá sa do neho zírať bez toho divného pocitu, že už sme v obchode dlho.
Doma mám rôznorodé katalógy a letáky získané z obchodov, ale tento je iný, je to poklad. Prší, skrývam ho pod vetrovku, aby nezmokol. Je vo formáte A3 na kvalitnom papieri, fotografie sú špičkové, produkty nádherné, nadčasové. To bude čítanie, to bude snívanie.
Pokračovanie je jednoduché, raz ročne vyprosím katalóg, neskôr zažívam pár stretnutí s produktmi na výstavách. Postupne sa úspešne liečim z ošiaľu menom Bang & Olufsen. Až raz, už ako dospelák, narážam na objekt dnešnej retrorecenzie. Čas hrá proti mne. Padla jasná otázka – berieš, či nie? Beriem!
Predstavujem vám receiver Beomaster 1400 z roku 1978 a reproduktory Beovox CX 100 z roku 1984. Oboje navrhol talentovaný dizajnér Jacob Jensen. Receiver je zaujímavou kombináciou hliníku a dreveného kabinetu v prevedení rosewood.
Na prvý pohľad ma púta viacnásobne zalomený mohutný čelný panel. Nachádzam na ňom viacero neopozeraných prvkov, napríklad priehľadné okienka posuvných ovládačov, ako aj levitujúcu stupnicu hlasitosti a ladenia rádia.
Dizajn je veľmi upokojujúci, ovládacie prvky sú rozmiestnené logicky a súmerne. Neladí mi tu len jeden detail, a tým je konektor slúchadiel až na spodnom zalomení panelu, kde ma ruší, lebo nie je centrálne umiestnený.
Uznávam však, že tento nutne kruhový detail by sa na inak hranatý panel nehodil. Chválim hravo zvolený farebný akcent v podobe krikľavo oranžových rysiek a kolíčkov FM predvolieb.
Samotný zosilňovač má vstupy na gramofón a magnetofón, vie obsluhovať až dva páry reproduktorov, ktorých kombináciu si volím samostatnými prepínačmi.
Voľba vstupov pracuje s jednoduchým, ale účinným vyhadzovaním predchádzajúcej funkcie, ktoré je sprevádzané cvaknutím a povyskočením predchádzajúceho tlačidla. Hlasitosť dopĺňajú klasické korekcie basov a výšok a vyváženie ľavo-pravej reprodukcie.
Tunerová časť sa venuje iba rozsahu FM, všetky ostatné vlnové rozsahy taktne ignoruje a naznačuje mi, ktorý rozsah má jasnú budúcnosť. Okrem hlavnej stupnice si môžem navoliť ešte štyri ďalšie predvoľby, ktorých prevedenie mi trochu pripomína ladenie na televízoroch.
Toto dizajnové riešenie sa často ukrýva pod dvierka, tu je však hrdo začlenené priamo do čelného panelu. K dokonalému vyladeniu stanice mi napomáha rad diód, ako aj indikácia stereo príjmu.
Maloobjemové uzatvorené regálové reproduktory majú hliníkové telo a hmotnosť spolu až 10 kíl. Vnútorný objem má len približne 4 litre. V jednom reproduktore sú osadené dva 10 cm stredobasové meniče a jedna výšková tkaná kalota s priemerom 2,5 cm.
Meniče kryjú elegantné rámčeky potiahnuté čiernou priezvučnou tkaninou. Od takto malých reproduktorov s tak malým objemom a tak malými meničmi moc neočakávam.
Prichádza ten moment, kedy sa dozviem, ako vlastne hrá moja nová aparatúra s tak zvučným menom, krásnym dizajnom a s toľko diskutovaným pomerom výkon / cena. Poviem vám, že to stojí za všetky tie peniaze. Zvuk je naozaj krásny, basy sú hutné a presné, výšky príjemné a čisté.
Zosilňovač má veľkú výkonovú rezervu, ktorú ani nedokážem využiť. Naplno by sa zrejme predviedol pri väčších reproduktoroch, ale do pracovne či obývačky postačuje aj táto kombinácia.
Myslel som si, že jeden receiver Bang & Olufsen mi bude stačiť. Hm, novšie už poznám, ale ako asi hrá ešte starší receiver? Na odpoveď som nečakal dlho, mánia menom Bang & Olufsen ma naplno pohltila a ja som opäť stál pred otázkou – berieš, či nie? Beriem!