Výhody
- špičková kvalita interiéru
- 150 kW nabíjanie
- nízke prevádzkové náklady
- cena v porovnaní s konvenčnou motorizáciou
- jazdné vlastnosti a výkon
Nevýhody
- dotykové displeje je potrebné často čistiť od odtlačkov prstov
- 22 kW nabíjanie len cez 2 konektor
- reálny dojazd v porovnaní s WLTP
Audi e-tron som mal možnosť vyskúšať v piesočných dunách okolia Abú Dhabí ešte začiatkom roka 2019. Už vtedy som si povedal, že toto je mimoriadne vydarený elektromobil, ktorý vás ohuruje luxusom ruka v ruke s jazdnými vlastnosťami a modernými technológiami. E-tron je však teraz ešte štýlovejší, vo verzii Sportback totiž prichádza ako športové SUV kupé. Testovanú bielu gletscher metalízu polepenú výraznými tyrkysovo zelenými prvkami s neprehliadnuteľnými nápisom e-tron Sportback bolo ťažké prehliadnuť. Treba uznať, že polep svoj účel plnil – pútal pozornosť. A tú si e-tron Sportback zaslúži.
Vyzerá dobre, najmä zozadu je to poriadna štýlovka. Zadné LED svetlomety s dynamickými smerovkami sú prepojené cez celú šírku elektromobilu, nechýbajú ani efektné animácie pri odomknutí či uzamknutí auta. Malé nenápadné krídlo nesmie chýbať, tento elektromobil „zdobili“ už aj zelené značky. Mimochodom objem kufra je až 615 litrov a prístup doň je kráľovský.
Oranžové brzdové strmene pridali na športovom vzhľade, osobne sa mi páči aj nápis e-tron na dvierkach pre nabíjanie efektne vsadených do predných blatníkov. Tie boli v tomto prípade po oboch stranách, aby ste mohli e-tron doma nabíjať až 22 kW výkonom. Spredu dominuje veľká maska Audi a vďaka paketu S line pôsobí aj predok mimoriadne dynamicky.
Hneď ako som si e-tron prevzal, čakala ho zaťažkávajúca skúška. Mal som ísť na otočku do Martina. Vedel som, že to nedám bez nabíjania, i keď dojazd veľkou 95 kWh batériou by mal byť podľa WLTP 446 km. Sú to však optimálne podmienky, nie diaľničná jazda. Reálny dojazd je nižší, pri prebratí auta s nabitou batériou na 100%, som mal na displeji zobrazenú hodnotu 350 km.
Po prejdení 222 km mi zostala v batérii kapacita na ďalších 78 km. Priemerná spotreba pri dodržaní diaľničných limitov sa ustálila na 28,3 kWh/100 km. Dá sa povedať, že bez toho aby ste sa obmedzovali, reálne prejdete 300 kilometrov. Vďaka bohatej sieti nabíjacích staníc ZSE Drive som sa v Martine nabil opäť na 100%.
Trvalo to 1 hodinu a 18 minút, dodal som e-tronu 65 kWh. Pozitívne je, že s takýmto elektromobilom sa komfortne prepravíte kľudne cez pol Slovenska bez zastavenia. O tom sa môže menším elektromobilom s približne polovičným dojazdom len snívať. Cesta späť bola podobná, po prejdení 228 km mi prístrojový panel ukázal dojazd 51 km. Tešil som sa už na nabku v redakcii, tu bol výkon nabíjania slabší. Nabitie opäť na 100% mi trvalo 6 hodín aj 45 minút.
Ide to však aj rýchlejšie, e-tron totiž viete nabíjať výkonom až 150 kW, a tak som si išiel vyskúšať aj nabíjačku v bratislavskom Auparku. To je už úplne iná káva, za pár minút som sa dostal z 50% kapacity na 100%, najvyšší aktuálny výkon nabíjania som zaregistroval na úrovni 130 kW! Pri takto rýchlom nabíjaní môžete mať plnú batériu aj skôr ako stihnete zjesť obed.
Osobne ma teší, že postupne pribúdajú výkonné nabíjacie stanice aj to, že autá takéto nabíjanie podporujú. Zatiaľ je to však doménou prémiových modelov, ku ktorým rozhodne e-tron Sportback patrí. Samotné nabíjanie viete sledovať cez aplikáciu myAudi, ktorá vám zobrazí nielen odhadovaný čas nabíjania, ale aj výkon či aktuálny dojazd. V appke vidíte aj polohu auta, máte podrobný prehľad o jazdách a samozrejme viete diaľkovo ovládať vybrané funkcie vrátane nezávislej klimatizácie.
Páči sa mi, že na jednoduchom posuvníku si nastavíte aj cielený stav nabitia batérie, napríklad pri pravidelnom nabíjaní sa odporúča ísť do 80%. Pri každom nabíjaní som si užíval elektrické dvierka pre nabíjacie konektory. Toto nie je vôbec štandardom a nepamätám si, či som to vôbec okrem Audi niekde videl. Efektné a praktické.
Samotné nabíjanie môžete sledovať aj na veľkom displeji virtual cockpit plus, ktorý má až 12,3 palcov. Ten je predsadený pred výduchy klimatizácie, čo pôsobí efektne, je bližšie k vám.
Technologicky je e-tron Sportback na tom bravúrne. Keď otvoríte dvere ohuruje vás množstvom displejov a kvalitou spracovania. Športové sedadlá v interiéri S-line, reproduktory Bang & Olufsen Premium sound systému s 3D či efektný volič pre jazdu – shifter, všetko spolu hrá a srší prémiovým spracovaním.
Neprehliadnuteľná je aj dvojica displejov uprostred prístrojovej dosky. Ten horný slúži primárne na nastavenie auta a ten spodný zase na ovládanie klimatizácie či zadávanie znakov.
Práve zadávanie znakov ma zaujalo. Okrem klasickej QWERTY klávesnice systém dokáže rozpoznávať znaky. Jednoducho si na plochu píšete a tešíte sa z dokonalého rozpoznávania písma. Ak ste rýchly, systém tak trochu predbehnete, pozitívne je, že každý znak sa zaznamená.
Užíval som si aj haptickú odozvu, kiežby ju ponúklo viac automobiliek. Veľmi sa mi páčil aj 360° pohľad na okolie. Ak si necháte zobraziť na hlavnom displeji aj váš e-tron, budete si užívať dokonalosť modelu v reálnom priestore. Vaše virtuálne Audi dokona v grafike môže zobrazovať smerovky, toto si musíte vyskúšať!
Nechýba ani veľký farebný Head-up displej a množstvo asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu s inteligentným rozpoznávaním značiek a profilu cesty. Čo to znamená? Audi e-tron dokáže automaticky prispôsobiť rýchlosť práve načítanej rýchlostnej značke či obci, dáta totiž preberá aj z navigácie. Automaticky sa prispôsobuje aj rýchlosť pri prejazde zákrut či kruhových objazdov, je to návykové.
To, čím však e-tron Sportback ohuruje sú virtuálne vonkajšie spätné zrkadlá. Tie získate za príplatok 1 731 eur a ja vám ich môžem len odporučiť. Jednoducho e-tron s nimi vyzerá futuristicky, pomáhajú aj k vyššiemu dojazdu, no najmä kvalita obrazu z kamier ukrytých v zrkadlách je nielen v noci neoceniteľná.
Nič vás neoslňuje a obraz je na špičkových OLED displejoch až prekvapivo ostrý a detailný. V bežnej prevádzke si však musíte na zrkadlá zvyknúť, bude dosť dlhú dobu trvať, kým si uvedomíte, že ten obraz na displeji je skutočná situácia, nie videonahrávka. Kamery sa dokonca v zime dokážu odmraziť behom pár sekúnd. Nastavenie zrkadiel je dotykové, takže vo dverách štandardné ovládanie pre nastavenie nehľadajte.
Výkon Audi e-tron Sportback je niečo, čo si budete tiež užívať neustále. 408 koní verzie 55 quattro s pohonom všetkých 4 kolies budete cítiť zakaždým, je jedno či to odpálite z križovatky alebo stlačíte pedál v 100-ke. Nábeh je okamžitý a opretie do sedadiel štandardom!
Ak raz skúsite takto špičkovo spracovaný elektromobil a máte na to, nebudete ľutovať. Testovaný model síce vyšiel na 123 052 eur, ale vyskladajte si takto napríklad Audi Q8, zistíte že príplatok za elektromobilitu nie je žiadny!
A pritom šetríte každým kilometrom, veď ktoré neelektrické 400-koňové auto môže jazdiť za cca. 4 eurá/100 km? Moja dlhodobá spotreba, po prejdení takmer tisíc kilometrov, bola 28,9 kWh/100 km. Audi e-tron Sportback je natoľko zaujímavý elektromobil, že sme ho museli oceniť titulom TIP ŠÉFREDAKTORA. (Recenzia vyšla v magazíne TECHBOX zima 2020).