Výhody
- moderný vzhľad interiéru
- preľadné menu a skvelá odozva MMI multimediálneho systému
- famózny podvozok a jazdné vlastnosti
- zadné OLED svetlá
Nevýhody
- odtlačky prstov na predných displejoch
- vŕzgajúci výduch klimatizácie
- lacno pôsobiace penové podložky pod Audi tabletmi
- vyššia cena
V posledných rokoch som mal pocit, akoby Audi strácalo na nemeckú prémiovú konkurenciu dych. Novinka, Audi A8 L, ma však presvedčila, že som sa poriadne mýlil. Nepamätám si auto v našej redakčnej garáži, ktoré by ponúklo takúto bohatú technologickú výbavu. Audi A8 L je totiž vrchol toho, čo súčasnosť môže ponúknuť. Preto hneď v úvode prezradím, že si zaslúži naše ocenenie TIP INOVÁCIA.
Keď sa však na novinku pozriete, vidíte síce obrovskú limuzínu, ale nijak výrazne dizajnovo zaujímavú. Najviac tak zaujme predná maska chladiča, ktorá už asi ani väčšia nemohla byť. Neprekážalo mi to, len toho chrómu okolo celého auta je až príliš.
Predné Matrix LED svetlomety svietia famózne. No, to čo zažijete vzadu, je ešte o level vyššie. Samozrejme, ak si priplatíte za OLED zadné svetlomety. Komu som ukázal špeciálnu animáciu, kedy sa svetlá postupne zapínali/vypínali, nepovedal nič iné, ako: „Knight Rider“. Fakt, bolo to pritom viac ako 10 ľudí, z každého vyhŕklo to isté.
Byť majiteľom A8-čky, som nadšený. Nič v aute už nikoho viac nezaujalo ako zadné svetlá. Kufor je tiež obrovský, ale sadnúť si za volant nového Audi A8 L, to je zážitok, na ktorý nezabudnete. Ihneď ako otvoríte predné dvere vás uvíta ultra moderný interiér s minimálnym počtom tlačidiel a maximálnym počtom displejov. Je ich k dispozícii celkovo 6, teda v našej testovanej verzii Long. Tri vpredu a tri vzadu.
Hneď ako stlačíte tlačidlo Štart, ohúri vás efektné elektrické odkrytie výduchov klimatizácie. Budete to chcieť robiť zas a znova, teda ak nedostanete do rúk model s vŕzgajúcim krytom ľavého výduchu vedľa prístrojového panela. Nie, takýto zvuk sem nepatrí! Ako majiteľ by som ihneď u predajcu žiadal okamžitú nápravu.
To, čo vám zaiste nikto nevyreklamuje, sú odtlačky prstov na hlavnom dotykovom 10,1-palcovom displeji MMI multimediálneho systému. Handrička bude povinnou výbavou. Displej pritom nádherne zapadne do palubnej dosky, nie sú okolo neho totiž žiadne hardvérové tlačidlá. I keď displej typu OLED by bol ešte lepší.
Mimochodom, celý systém beží vďaka procesoru NVIDIA K1 a musím povedať, že svižne. Páči sa mi aj úplne nové rozmiestnenie menu, je logické a vždy viete, kde hľadať konkrétne nastavenia. Výborná je aj haptická odozva systému MMI touch response, vždy presne viete, čo ste stlačili.
Rozlíšenie a grafika sú tiež na vysokej úrovni. V súčasnosti asi to najlepšie, čo môžete v automobile mať. A to aj vrátane LTE pripojenia, telefonovania cez VoLTE či možnosti vytvorenia Wi-Fi hotspotu pre posádku.
Dostane vás však aj ďalší 8,6-palcový displej pod tým hlavným. Ten, podobne ako v Range Rover Velar, úplne nahradil panel klimatizácie a ďalšie nastavenia automobilu. Opäť skvelá grafika, výborná ovládateľnosť a logické rozmiestnenie prvkov. Priamo tu si viete nastaviť aj masážne funkcie sedadiel či cez dotykové tlačidlá stiahnuť napríklad roletku zadného okna. Pritom hlasitosť multimédií môžete stále ovládať kruhovým voličom pod displejom.
Absolútny minimalizmus, počet hardvérových tlačidiel napočítate na prstoch jednej ruky! Dokonca aj ovládanie výduchov klimatizácie je dotykové. K dispozícii je aj plne grafický Audi virtual cockpit, ktorý poznáme už z iných modelov značky.
Ovládate ho cez tlačidlá na multifunkčnom volante a umožní vám niekoľko náhľadov vrátane možnosti zmenšiť ukazovatele rýchlomera či otáčkomera za účelom prehľadnejšej grafiky asistenčných systémov či navigácie. Opäť len pochvala za grafiku a mimoriadne jemné rozlíšenie.
Máte síce pred sebou množstvo displejov, ale počas šoférovania sa budete venovať cestnej premávke a výborného parťáka vám bude robiť Head-Up Display. Ten dokáže zobraziť množstvo informácií zo všetkých dostupných asistenčných systémov a samozrejme i multimédií či navigácie. Uhlopriečka zobrazovaných údajov je snáď najväčšia, s akou som sa kedy stretol, wow.
Osobne ma potešilo aj ambientné osvetlenie interiéru. V tomto prípade svieti takmer všetko, na čo sa pozriete, vrátane stredového tunela. Pochvalu si zaslúži aj volant, ktorého tvar nemusí lahodiť každému oku, no keď ho uchopíte, budete často rozmýšľať, ako v Audi dokázali vytvoriť tak ergonomický tvar. Úžasné niečo.
Navyše je to akási ukážka toho, ako môže vyzerať volant v budúcnosti. Teda bude to len širokouhlý prvok, ktorého sa sem tam dotknete, keďže väčšinu času budeme jazdiť plne autonómne.
Mimochodom Audi má všetky možné asistenčné systémy, aké si viete predstaviť. Dokonca rozpoznáva križovatky a upozorní vás na automobily, ktoré by vám mohli skrížiť cestu. Mŕtvy uhol, adaptívny tempomat, aktívne držanie v jazdných pruhoch, to je všetko úplná samozrejmosť adaptívneho jazdného asistenta. Dokonca aj 48 V Mild-Hybrid technológia, a to vo všetkých modeloch bez príplatku.
V tomto roku pribudne Audi AI Garážový pilot pre automatické parkovanie v garáži, e-tron bezdrôtové nabíjanie pri elektrifikovanej verzii A8 L e-tron, ale aj Audi AI aktívny podvozok. To, na čo sa najviac teším, bude Audi AI Pilot v zápche, kedy Audi zvládne automatizovanú jazdu levelu 3, a to až do rýchlosti 65 km/h. Jednoducho si prestavte, že si v A8-čke za volantom roztvoríte noviny a čítate, auto pôjde absolútne autonómne.
A čo vzadu? Maximálny komfort opäť plný technologických chuťoviek. V stredovej opierke môžete mať dotykový ovládač vybraných funkcií automobilu s názvom Rear Seat Remote. Cez nádherný 5,7-palcový OLED displej si tak nastavíte sedadlá, spustíte masáž, ovládate osvetlenie, roletky či médiá a TV.
Dokonca môžete cez spárovaný smarfón cez Rear Seat Remote telefonovať, ako s bežným telefónom. Telo je kovové a spracovanie je na najvyššej možnej úrovni.
Priplatiť si môžete aj za Audi tablety umiestnené za hlavovými opierkami. Tie majú 10,1-palcový Full HD displej a bežia na OS Android 5.1 a procesore NVIDIA Tegra 4.
Okrem Audi menu sa bez problémov dostanete do známeho rozhrania systému Android. No nalepené penové podložky medzi držiakom a tabletom do tejto cenovej kategórie nepatria, au.
A ako Audi A8 L jazdí? Famózne, filtrovanie nerovností je geniálne, oceníte aj natáčanie zadných kolies a zo spotreby dieselového šesťvalca s výkonom 285 koní budete nadšení. Ja som jazdil aj za 6 litrov/100 km. Za testovaný model by ste zaplatili 154 997 €. Audi A8 L nie je pre každého, no zanechala veľké emócie.