Výhody
- Slušný dojazd na jedno nabitie
- Vylepšený palubný počítač
- Podarený dizajn prednej masky
Nevýhody
- Spomalený infotainment systém
- Cena môže stále odradiť
- Niektoré systémy nefungujú tak ako by mali
Napriek obmedzeniu pohybu sa nám podarilo otestovať nový Renault ZOE. Po týždni s ním uznáte, že si právom zaslúži titul napredávanejšieho elektromobilu v Európe za tento rok.
Auto sme v rámci možností prevetrali na diaľnici, vyskúšali maximálnu rýchlosť, pobehali s ním celé mesto a vyskúšali viacero typov nabíjania.
Miesto klasickej recenzie, sme si pre vás pripravili 4 dôvody, ktoré nás presvedčili o výnimočných kvalitách tohto štýlového Francúza. Za každý jeden plus nechýba jeden mínus, ktorý nás sklamal alebo nepríjemne prekvapil. Poďme na to.
Dojazd, dojazd a ešte raz dojazd
Nový Renault ZOE búra mýty, že s elektromobilom maximálne prejdete pár desiatok kilometrov a musíte dobíjať. Renault ZOE má oficiálny dojazd 395 kilometrov (verzia R110 s 80 kW motorom) a 386 kilometrov (testovaná verzia R135 so 100 kW motorom) na jedno nabitie.
Toto číslo však platí iba podľa certifikácie WLTP, čiže inými slovami, iba v laboratórnych podmienkach. Skutočný dojazd ale nie je ďaleko od testov, keďže bez problémov s ním najazdíte na jedno nabitie 300-350 kilometrov pri bežnej mestskej jazde s pustenou klimatizáciou a rádiom.
Cestu do stredu Slovenska z Bratislavy alebo Košíc by tak auto malo bez problémov zvládnuť, aj keď vyskúšať to kvôli zákazu vychádzania nebolo možné. Zato som však vyskúšal cestu v rámci Bratislavy a Záhoria s využitím dedinských ciest aj diaľnice, kde som skúsil maximálnu rýchlosť, ktorá je 140 kilometrov za hodinu. Na diaľnici ide zároveň dojazd prudko dole, no tu treba pripomenúť, že Reanult ZOE je skôr auto do mesta.
Čo sa týka nabíjania, to samozrejme závisí od nabíjačky. Pri klasickej domácej zásuvke (230V/16A) podľa oficiálnych čísel sa 52 kWh batéria nabíja až 37 hodín, no pri rýchlonabíjaní na 50 kW DC nabíjačke je doba nabíjania jeden a pol hodiny. Samozrejme, keď ste niekde na ceste, stačí vám približne 30 minút na získanie energie na dojazd 150 kilometrov.
Opäť tak platí, že elektromobil nepredstavuje zatiaľ vozidlo pre uponáhľaných ľudí. Ak vám ale nerobí problém počas dlhej cesty zastaviť, aby ste sa naobedovali, prípadne si dali kávu zatiaľ čo sa vám auto nabíja, potom je elektromobil vhodnou voľbou.
Pri nabíjaní som musel vyskúšať náš redakčný Wallbox, ktorý podporuje 22 kW nabíjanie cez striedavý prúd (AC), no doteraz sme nemali možnosť otestovať elektromobil, ktorý by takéto nabíjanie podporoval. Renault ZOE je prvým elektromobilom predávaným na Slovensku, ktoré podporuje 22 kW nabíjanie cez striedavý prúd. Má totiž 22 kW nabíjačku priamo v aute.
Pokiaľ teda máte doma nainštalovaný Wallbox ako my v redakcii, nabíjanie z 0 na 100 percent zvládnete pod tri hodiny. Dojazd spolu s všestrannosťou nabíjania a rýchlosťou toto auto zaraďuje k špičke na trhu.
Full LED svetlomety, za ktoré nám ostatní vodiči nadávali
Keď som prvýkrát videl nový Renault ZOE, zamiloval som sa do predných svetiel. Nielen kvôli vylepšenému dizajnu, ale aj kvôli vybaveniu Full LED Pure Vision, ktoré som si túžil vyskúšať. Vo večerných hodinách tak oceníte prenikavé jasné svetlo, ktoré vám môžu ostatné autá iba závidieť. Platí to však iba pokým nezapnete automatický režim.
Napriek inteligentným systémom, ktorými je vozidlo vybavené sú automatické svetlá nezvládnutým prvkom, kvôli ktorému som sa musel niekoľkokrát ospravedlňovať ostatným účastníkom cestnej premávky.
Senzory v testovanom modeli nedokázali vždy presne určiť, kedy prepnúť na diaľkové svetlá, čoho dôsledkom bolo preblikávanie, ktoré vyzeralo akoby som oproti idúce auto na niečo upozorňoval, prípadne prebliknutie na stretávacie svetlá, ktorých výška bola zle nastavená, čím som si vyslúžil trúbenie a blikanie oproti idúcich vozidiel.
Nakoniec som musel počas večernej jazdy zastaviť a ručne nastaviť výšku stretávacích svetiel, ktorá sa nastavuje trochu nezmyselne cez tlačidlo a nie cez páčku na volante. Po tom, čo automatický režim svetiel prepol na diaľkové osvetlenie v momente, keď pred nami išlo auto, ktorého zadné svetlá naše senzory asi nezaznamenali, čím sme vodiča oslepili zozadu, som to s automatickým režimom nadobro vzdal.
Dizajn, ktorý si zamilujete
Keď som pred dvomi rokmi testoval predchádzajúcu verziu Renaultu ZOE v našom veľkom súboji elektromobilov, išlo o klasické mestské autíčko, ktoré dizajnom neohúrilo, ale ani neurazilo. To sa však nedá povedať o facelifte, ktorým prešla nová generácia Renaultu ZOE.
Ako prvé si všimnete prednú masku, na ktorej vás zaujme diamantový predný gril, ktorý pripomína Mercedes CLA. Oproti predchádzajúcej generácii tiež zaujme už spomínaný prepracovaný tvar svetiel, ktoré ukrývajú Full LED svetlomety. Tie lepšie nadväzujú cez línie na predné logo, ktoré po odklopení slúži na nabíjanie vozidla, čo je oproti ostatným elektromobilom originálny prvok, ktorý už mala aj predchádzajúca generácia.
Zadná strana vozidla okrem jemnej úpravy svetiel neprešla takmer žiadnou zmenou, čo je určite škoda, keďže dizajnéri sa skutočne vyhrali s prednou maskou.
Masívnou zmenou však prešiel interiér, ktorý už nepôsobí tak „hračkársky“ ako pri predchádzajúcom modeli. Od elegantnej prevodovky e-shifter, ktorá vymenila nevkusnú páku cez prehľadné ovládanie klimatizácie až po prepracovaný palubný počítač a multimediálny systém, ktorý dostal ostrejšie hrany, ktoré mu dodávajú prémiový dojem.
Renault EASY LINK, ktorý však vôbec nie je easy
Od multimediálneho systému by som očakával, že bude fungovať rýchlo, intuitívne a bez sekania. Pri novom Renault ZOE to však žiaľ neplatí. Renault EASY LINK sa mi počas jazdy niekoľkokrát bezdôvodne reštartoval, dotyková obrazovka fungovala veľmi spomalene a systém často reagoval sekane alebo nereagoval vôbec.
Už len také obyčajné ovládanie hudby, ktoré pri väčšine vozidiel ovládate cez koliesko, tu musíte zvládnuť cez spomalenú dotykovú obrazovku alebo cez tlačidlá na konzole za volantom, ktorá je typická pre Renaulty. To isté platí aj o navigácii, na ktorej kým naťukáte a vyhľadáte adresu, tak stratíte niekoľko minút.
Jedinou útechou je podpora pre Android Auto a Apple CarPlay, ktorá ponúka oveľa prehľadnejšiu a rýchlejšiu alternatívu. Napriek vylepšenému dizajnu multimediálneho systému bol pre mňa Renault EASY LINK skôr sklamaním a jeho používaniu som sa ku koncu skôr vyhýbal.
Dôraz na ekológiu aj v interiéri
Za nový Renault ZOE by sa nemusela hanbiť ani Greta Thunberg. Okrem nulových emisií, je interiér vozidla pokrytý textíliou vyrobenou zo 100 % recyklovaných materiálov, ktoré tvoria staré bezpečnostné pásy, textilné zvyšky a recyklované plastové fľaše. Presne takéto drobnosti potešia ľudí, ktorým životné prostredie nie je ukradnuté.
O tom, že šoférujete elektromobil vás tiež bude informovať prehľadný palubný počítač formou stromového lístku, ktorý sa vám bude zmenšovať/zväčšovať podľa toho ako úsporne jazdíte. Na palubnom počítači si tiež môžete zvoliť ďalšie šikovné vylepšenia ako napríklad zobrazovanie navigácie, hudby či jednoduchého rozhrania s ikonou auta.
Interiér tiež dostal výborné vylepšenie v podobe indukčnej bezdrôtovej nabíjačky pre smartfóny. Aby ste míňali čo najmenej z nabitej energie, Renault vybavil nový Renault ZOE režimom B, ktorý nájdete na prevodovke.
Pomocou tohto režimu v meste aj zabudnete na brzdový pedál. Keď je tento režim aktivovaný a pustíte nohu z plynového pedálu, auto začne automaticky brzdiť a to oveľa rýchlejšie než pri bežnom režime rekuperovania. Renaultu sa podarilo nájsť zlatú strednú cestu medzi mechanickým a automatickým dobrzďovaním, na ktoré som si veľmi rýchlo zvykol. Takýto režim samozrejme oveľa lepšie dobíja energiu cez rekuperáciu.
Cena, ktorú stále veľa Slovákov nebude ochotná zaplatiť
Napriek tomu, že som veľkým fanúšikom a podporovateľom elektromobilov, je prvotným dôvodom, prečo množstvo ľudí odmieta elektromobily, ich cena. S narastajúcim trhom a s redukovaním výrobných nákladov sa ceny postupne znižujú, no stále ide o cenové relácie, kvôli ktorým si priemerný Slovák radšej kúpi vozidlo na klasický pohon.
Cena Renaultu ZOE začína na sume 31 900 €, čo je v porovnaní s konkurenciou s nižším dojazdom (BMW i3, Hyundai KONA Electric, NISSAN LEAF e+), skvelá ponuka, no na druhej strane, keď si uvedomíte, že za túto cenu môžete mať 2-3 podobné mestské vozidlá na benzínový či dieselový pohon, prípadne jedno v plnej výbave, tak drvivá väčšina ľudí sa dlho rozhodovať nebude.
Na druhej strane si treba uvedomiť ušetrené náklady za elektrický pohon a za prevádzku vozidla. Keď som auto nabíjal na ZSE rýchlonabíjačke, náklady za dobitie 39 kWh, čo predstavuje približne 75 % batérie (cca 250-275 kilometrov), boli 11,32 €, takže oproti benzínu/nafte pár desiatok eur mesačne určite ušetríte.
Ako sme však už viackrát písali, pri kúpe elektromobilu je potrebné zmeniť nastavenie mysle a byť stotožnený s tým, že chcete jazdiť ekologicky, za čo si zatiaľ musíte žiaľ stále priplatiť. Vďaka čiastočným dotáciám zo strany štátu sa tento rozdiel aspoň čiastočne znižuje.
O vašu bezpečnosť je postarané
Pri kúpe vozidla by mala byť priorita číslo jeden bezpečnosť a som veľmi rád, že na ňu nezabudli ani v Renaulte ZOE. V rámci povinnej výbavy tak okrem iného dostanete ABS, ESC s protipreklzovým systémom ASR a kontrolou nedotáčavosti CSV či tempomat s obmedzovačom rýchlosti.
Ako doplnkovú výbavu si môžete priplatiť za systém varovania pred opustením jazdného pruhu s aktívnou korekciou jazdnej dráhy, systém sledovania mŕtveho uhla, systém rozpoznávania dopravných značiek, systém parkovacích a predných zvukových senzorov a inteligentný systém parkovania.
Nechýba tiež elektrická ručná brzda, ktorá funguje aj v režime auto, to znamená, že pri zastavení na semafore, prípadne pri preradení na neutrál sa vám táto brzda automaticky zaradí.
Malé chybičky krásy
Posledným nedostatkom sú malé chybičky, pri ktorých som sa pozastavil a divil sa, prečo pri takomto aute šetrili na takýchto drobnostiach. Ako príklad uvediem mechanické ovládanie sedadiel, pri ktorých sa nedá nastaviť výška, čo bolo v aute, kde je všetko plne automatizované trochu nepríjemným prekvapením. Drobným nedostatkom je tiež absencia sekvenčného ovládania okien či chýbajúce madlo na strane vodiča.
Počas jazdy v prednej časti vozidla som si pohodlnosť nevedel vynachváliť. Starali sa o ňu aj športové sedadlá a priestrannosť. Keď som si však sadol dozadu, zistil som, že s takýmto autom by som na nejakú dlhšiu trasu asi radšej nechcel ísť. Pre malé deti, prípadne nižších ľudí je vozidlo ideálne, no štvorčlenná rodina s dospelými deťmi si pravdepodobne taký komfort neužije. Treba zopakovať, že ide o ideálne rodinné vozidlo hlavne do mesta.
Ako posledný nedostatok nového Renaultu ZOE musím uviesť zle zvládnutú izoláciu, ktorú pocítite najmä pri rýchlej jazde po diaľnici. Aj keď vonku nefúkalo, vo vnútri auta ste počuli silný protivietor, ktorý vôbec nebol príjemný a znižoval tak pôžitok z jazdy.
Napriek drobným nedostatkom musím povedať, že Renault ZOE ma definitívne presvedčil, že elektromobily majú zmysel a že ich vývoj ide míľovými krokmi dopredu. Kým niektorí milovníci šoférovania si priplácajú za to, aby ich auto malo čo najlepší zvuk motora, ja som si to ticho pri jazde po meste nevedel vynachváliť a za nič by som ho nevymenil. Pokiaľ sa zaujímate o životné prostredie a už dlhšie pokukujete po elektromobiloch, potom vám môžem nový Renault ZOE jednoznačne odporučiť. Renault ZOE dostal vylepšenia po všetkých stránkach vrátane dizajnu a technológií, ktoré nájdeme vo vnútri. Tento tichý Francúz si vás jednoducho získa.