Reklama

Prvý vodíkový ťahač zo Slovenska je postavený na platforme Ford F-Max

Zdroj | MIP
Juraj Procházka
Zdroj | MIP
Zdroj | MIP

Vodík v nákladnej doprave dáva oveľa väčší zmysel ako v osobných autách, ale aj v tomto segmente sa nájdu podnikatelia schopní zneužiť dôveru investorov. Známy je v tejto súvislosti príbeh americkej spoločnosti Nikola, ktorá vyvíjala batériové, aj vodíkové kamióny, ale bola silná hlavne v marketingovej komunikácii na lákanie investorov. Žiadne reálne produkty nedodala. Veľkú pozornosť vzbudila v roku 2018 videom kamiónu na vodík, ktorý spoločnosť údajne vyvinula. Až neskôr vyšlo najavo, že išlo o podvod. Ťahač bol len maketou bez motora, ktorú technici jednoducho pustili z kopca. Zakladateľ spoločnosti Trevor Milton klamal investorov a vlani bol odsúdený za podvody na štyri roky väzenia a pokutu milión USD.

Nikola však bola skôr „čiernou ovcou“ medzi firmami vyvíjajúcimi alternatívne pohony. Pozitívne príklady  máme aj na Slovensku. Slovenská technologická spoločnosť Mobility & Innovation Production s.r.o. (MIP) predstavila 14. novembra pod záštitou Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v Orechovej Potôni, kde sídli, prvý ťahač na vodíkový pohon s úspešnými homologozičnými skúškami podľa predpisov EÚ.

Zdroj | MIP
Obsah pokračuje pod reklamou

Vodíkový kamión s trochu komplikovaným označením M&I RH120R je postavený na platforme Ford F-Max s podporou výrobcu Ford Trucks, využíva prelomové technológie a spĺňa najprísnejšie európske štandardy.

Pozrite si

Vodíkový kamión Toyota Portal sa diaľok nezľakne

V porovnaní s elektrickými verziami na batérie poskytuje slovenský vodíkový ťahač výrazne dlhší dojazd na jedno tankovanie – od 600 do 750 km a dojazd na trakčné batérie od výrobcu Durapower je až 120 km. Na palube sú štyri vodíkové nádrže s kapacitou 12 kg od výrobcu Nproxx. Ťahač vyrába elektrinu v palivovom článku REFIRE s kapacitou 120 kW/h (k dispozícii je aj vo verziách 180 a 200 kW/h).

Zdroj | MIP

Kompatibilita ťahača je rovnaká ako u dieselovej verzie základného modelu Ford F-MAX, zároveň ide o prvý ťahač v Európe, ktorý má integrovaný motor DANA Sumo spolu so špeciálnou 4-stupňovou prevodovkou od firmy EATON vyvinutou pre elektrický pohon v ťažkej nákladnej doprave. Maximálna technická hmotnosť je homologovaná na 45 ton.

Zdroj | MIP

Elektromotor DANA TM4 Sumo HV 2500 6-P, ktorý poháňa vodíkový ťahač M&I RH120R, dodá výkon 540 kW s krútiacim momentom až 2500 Nm. Palivový článok Refire Prisma XII+ s výkonom 117 kW dobíja výkonné trakčné batérie Durapower s kapacitou 122 kWh, ktoré je možné nabíjať aj z externej nabíjačky cez konektor CCS2.

Zdroj | MIP

V rámci prezentácie vozidla bolo podpísané Memorandum o porozumení s firmami Metrans a Waberer´s, ako prvými záujemcami o predstavený ťahač. Obidve spoločnosti ho plánujú testovať v reálnej prevádzke a uvažujú o možnosti jeho zaradenia do svojej firemnej flotily.

Slovenská spoločnosť Mobility & Innovation Production, s.r.o. sa zameriava na výskum a vývoj bezemisných pohonných systémov pre rôzne vozidlá. Snaží sa neustále implementovať najnovšie a najpokročilejšie technológie v konceptoch, ktoré sú plne homologované na použitie v dopravných prostriedkoch. Už v roku 2022 uviedla na európsky trh prvý mestský vodíkový autobus s ultraľahkou kompozitnou karosériou s rekordne nízkou spotrebou vodíka.

Pozrite si

MAN vyrobí 200 vodíkových kamiónov, aby spochybnil zmysel vodíka

Firma zatiaľ neuviedla, aké počty ťahačov mieni vyrábať, ani počty prípadných predobjednávok. Určite však nepôjde o veľkosériovú výrobu, aj vzhľadom na status quo v oblasti vodíkového paliva. Na Slovensku, ale aj v iných krajinách je jedným z problémov nedostatočná tankovacia infraštruktúra, a ďalším je cena vodíka a diskutabilná dostupnosť takzvaného zeleného vodíka. Začiatky však boli ťažké aj v prípade batériových elektromobilov, takže ako sa bude vodíková doprava vyvíjať uvidíme až časom.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.