Vodík v nákladnej doprave dáva oveľa väčší zmysel ako v osobných autách, ale aj v tomto segmente sa nájdu podnikatelia schopní zneužiť dôveru investorov. Známy je v tejto súvislosti príbeh americkej spoločnosti Nikola, ktorá vyvíjala batériové, aj vodíkové kamióny, ale bola silná hlavne v marketingovej komunikácii na lákanie investorov. Žiadne reálne produkty nedodala. Veľkú pozornosť vzbudila v roku 2018 videom kamiónu na vodík, ktorý spoločnosť údajne vyvinula. Až neskôr vyšlo najavo, že išlo o podvod. Ťahač bol len maketou bez motora, ktorú technici jednoducho pustili z kopca. Zakladateľ spoločnosti Trevor Milton klamal investorov a vlani bol odsúdený za podvody na štyri roky väzenia a pokutu milión USD.
Nikola však bola skôr „čiernou ovcou“ medzi firmami vyvíjajúcimi alternatívne pohony. Pozitívne príklady máme aj na Slovensku. Slovenská technologická spoločnosť Mobility & Innovation Production s.r.o. (MIP) predstavila 14. novembra pod záštitou Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v Orechovej Potôni, kde sídli, prvý ťahač na vodíkový pohon s úspešnými homologozičnými skúškami podľa predpisov EÚ.
Vodíkový kamión s trochu komplikovaným označením M&I RH120R je postavený na platforme Ford F-Max s podporou výrobcu Ford Trucks, využíva prelomové technológie a spĺňa najprísnejšie európske štandardy.
V porovnaní s elektrickými verziami na batérie poskytuje slovenský vodíkový ťahač výrazne dlhší dojazd na jedno tankovanie – od 600 do 750 km a dojazd na trakčné batérie od výrobcu Durapower je až 120 km. Na palube sú štyri vodíkové nádrže s kapacitou 12 kg od výrobcu Nproxx. Ťahač vyrába elektrinu v palivovom článku REFIRE s kapacitou 120 kW/h (k dispozícii je aj vo verziách 180 a 200 kW/h).
Kompatibilita ťahača je rovnaká ako u dieselovej verzie základného modelu Ford F-MAX, zároveň ide o prvý ťahač v Európe, ktorý má integrovaný motor DANA Sumo spolu so špeciálnou 4-stupňovou prevodovkou od firmy EATON vyvinutou pre elektrický pohon v ťažkej nákladnej doprave. Maximálna technická hmotnosť je homologovaná na 45 ton.
Elektromotor DANA TM4 Sumo HV 2500 6-P, ktorý poháňa vodíkový ťahač M&I RH120R, dodá výkon 540 kW s krútiacim momentom až 2500 Nm. Palivový článok Refire Prisma XII+ s výkonom 117 kW dobíja výkonné trakčné batérie Durapower s kapacitou 122 kWh, ktoré je možné nabíjať aj z externej nabíjačky cez konektor CCS2.
V rámci prezentácie vozidla bolo podpísané Memorandum o porozumení s firmami Metrans a Waberer´s, ako prvými záujemcami o predstavený ťahač. Obidve spoločnosti ho plánujú testovať v reálnej prevádzke a uvažujú o možnosti jeho zaradenia do svojej firemnej flotily.
Slovenská spoločnosť Mobility & Innovation Production, s.r.o. sa zameriava na výskum a vývoj bezemisných pohonných systémov pre rôzne vozidlá. Snaží sa neustále implementovať najnovšie a najpokročilejšie technológie v konceptoch, ktoré sú plne homologované na použitie v dopravných prostriedkoch. Už v roku 2022 uviedla na európsky trh prvý mestský vodíkový autobus s ultraľahkou kompozitnou karosériou s rekordne nízkou spotrebou vodíka.
Firma zatiaľ neuviedla, aké počty ťahačov mieni vyrábať, ani počty prípadných predobjednávok. Určite však nepôjde o veľkosériovú výrobu, aj vzhľadom na status quo v oblasti vodíkového paliva. Na Slovensku, ale aj v iných krajinách je jedným z problémov nedostatočná tankovacia infraštruktúra, a ďalším je cena vodíka a diskutabilná dostupnosť takzvaného zeleného vodíka. Začiatky však boli ťažké aj v prípade batériových elektromobilov, takže ako sa bude vodíková doprava vyvíjať uvidíme až časom.