Neprešiel ani rok, odkedy vlani v decembri Elon Musk oznámil svoj zámer presťahovať veľkomestskú autodopravu pod zem a veci sa začínajú hýbať. To, čo spočiatku mnohí považovali za vtip amerického miliardára, sa v rekordne krátkom čase stáva skutočnosťou.
Budovanie tunelu je tradične náročný proces. Trvá dlho a skomplikovať ho môžu rôzne nepredvídané geologické prekážky. (Na Slovensku to platí trojnásobne, ako dobre vieme.) Muskova firma na razenie tunelov The Boring Company sa však domnieva, že to môže robiť oveľa rýchlejšie.
Musk pred časom povedal, že slimáky sa dokážu pohybovať 14 krát rýchlejšie ako bežné tunelové raziace mechanizmy. The Boring Company sa pousiluje tento rozdiel odstrániť.
Šéf SpaceX, Tesly a The Boring Company na Twitteri uviedol, že jeho prvý tunel pod Los Angeles (LA) je v súčasnosti dlhý 500 stôp (152,4 m), ale v priebehu troch až štyroch mesiacov by mal dosiahnuť dĺžku okolo 2 míľ (3,2 km).
O budovaní tunelov ako o spôsobe, ktorý môže pomôcť vyriešiť dopravné problémy v LA a ďalších veľkomestách, začal Elon Musk hovoriť vlani. Nikto si vtedy nebol úplne istý, nakoľko vážne to myslí. Tieto úvahy prišli potom, ako sa Musk dostal do dopravnej zápchy pri ceste z letiska do sídla SpaceX v LA.
To bolo v decembri. Neuplynul ani rok a The Boring Company ukazuje, že to myslel naozaj vážne. Už v lete tohto roku začala Boring Company raziť 49 metrový tunel pod sídlom Hawthorne, ale následne požiadala o povolenie na jeho predĺženie na uvedené dve míle. Mal by vyústiť pri miestnom letisku.
Fotografia úseku tunela zdieľaná Muskom počas víkendu na Twitteri a Instagrame je dosť presvedčivá, pretože ukazuje už hotový, vybetónovaný tunel, s kompletnými dráhami a káblami.
V júli Musk získať verbálne schválenie federálnej vlády USA na vybudovanie vysokorýchlostného tunela medzi New Yorkom a Washingtonom. Predchádzali mu rozhovory so starostom LA o mesiac skôr o budovaní tunelovej siete pod mestom na prepravu automobilov, bicyklov a chodcov.
Tunely Boring Company však budú iné, než bežné cestné tunely. Autá, aj cestujúci sa v nich majú prepravovať naložené na špeciálne skateboardy rýchlosťou cez 240 km/hod. Nakladanie má prebiehať na rampách vybudovaných na tento účel, ku ktorým bude prístup zo samostatných bočných tunelov, aby sa zabránilo dopravným zápcham.
V posledných mesiacoch navyše Musk naznačil svoj úmysel používať tunely aj pre systém potrubnej dopravy Hyperloop. Vlaky, vznášajúce sa na magnetickom vankúši, by v nich mohli cestovať v podtlakových trubiciach rýchlosťou viac ako 372 km/h.
V októbri vyjadril svoju podporu Hyperloopu, ktorý spája dve veľké mestá štátu, aj guvernér štátu Maryland. Keď bol požiadaný o názor na túto technológiu, povedal: „Myslím, že príde do Marylandu, a pôjde z Baltimore do Washingtonu, takže sa pripravte.“
Nuž uvidíme. Akcelerovať vo vývoji sa chystá aj Hyperloop One, po kapitálovom vstupe Richarda Bransona premenovaná na Virgin Hyperloop One, a konkurenčná HTT. Myšlienka vtiahnuť Hyperloop do podzemných tunelov je však nová.