Spoločnosť Boeing oznámila, že spustila do prevádzky prvý satelit poháňaný plne elektrickým pohonom. Družica ABS-3A s hmotnosťou 4300 libier (1950 kg) je telekomunikačný satelit poskytujúci služby v pásme C a Ku pre Južnú Ameriku, Stredný východ a Afriku, informoval portál Engadget.
Nuž, hovoriť o plne elektrickom pohone asi nebude celkom presné, keďže družica používa iónový motor XIPS (Xenon Ion Propulsion System). Ide zhruba o podobnú chybičku, ako keby sme auto spaľujúce vodík v palivových článkoch, ktorých elektrina poháňa jeho elektromotory, nazvali čistým elektromobilom.
Reaktívnym médiom sú v tomto prípade ióny xenónu, silne urýchľované v magnetickom poli. Keďže hybnosť je súčinom hmotnosti a rýchlosti, pri veľkej rýchlosti aj malé množstvo plazmy dokáže vytvoriť potrebný ťah. Motory na družiciach slúžia na korekcie obežnej dráhy.
Princíp činnosti iónového motora.
Boeing očakáva, že satelit spotrebuje len necelých 5kg xenónu ročne, resp. v priebehu plánovanej 15 ročnej prevádzkovej životnosti asi 75 kg, čo je desatina množstva hnacieho plynu, ktorý by vyžadovali konvenčné družice. Ak spočítame náklady potrebné na vynesenie 1 kg nákladu na obežnú dráhu, je úspora niekoľkých metrákov na hmotnosti paliva ekonomicky veľmi zaujímavá.
Boeing vypustil satelit ABS-3A na palube rakety Falcon 9 (konkurenčnej) spoločnosti SpaceX v marci a odovzdal ho do správy svojho nového majiteľa Asia Broadcast Satellite koncom augusta, teda o mesiac skôr oproti pôvodnému plánu.
Boeing plánuje začiatkom budúceho roka vypustiť aj ďalší satelit s názvom ABS-2A. Mimochodom vesmírny program Boeingu je ambiciózny a zahŕňa aj lety do vesmíru s ľudskou posádkou. Spolu so SpaceX dostal Boeing niekoľkomiliardovú zákazku od NASA na dopravu kozmonautov na nízku obežnú dráhu, v súčasnosti k stanici ISS.