Mercedes-Benz má prvé vozidlo, ktoré bude na globálnom trhu predávané bez klasických bočných spätných zrkadiel. Oznámený Lexus ES bez späťákov bude dostupný len v Japonsku. Žiaľ, netešte sa, že ide o niektoré z tried A, B, C, E, G či S. Daimler po prvýkrát v histórii vybaví kamerami namiesto zrkadiel ťahač Actros! Čítate správne. Ten bude mať navyše technológie, aké nemajú ani niektoré osobné vozidlá.
O tom, aké prinesie nový Actros motorizácie, koľko ušetrí paliva na milión kilometrov, aké bonusy prinesie pre majiteľov apod. vás nudiť nebudeme. Povieme vám o tom, čo všetko tento kamión dostane po technologickej stránke, aby keď najbližšie uvidíte nový Actros ste mohli ticho závidieť ich vodičovi.
Úplnou novinkou v ťahači je nový digitálny kokpit, ktorý čiastočne poznáte aj z osobných vozidiel značky. Pred vodičom je 10″ displej zobrazujúci najdôležitejšie údaje o vozidle, vedľa vodiča je ďalší, tentokrát už dotykový 10″ displej. Nadstavbou je 12″ displej pred vodičom s pokročilejšími funkciami. Funkcie digitálneho kokpitu sa ovládajú cez nový multifunkčný volant s dotykovými plochami.
V Actrose nechýbajú 2 USB porty, Dual-Bluetooth pre pripojenie dvoch zariadení naraz, ale ani integrácia Apple CarPlay alebo Android Auto. Navyše v systéme je prostredníctvom klasickej karty vodiča DTCO, alebo karty vodiča Fleetboard možno v multimediálnom kokpite uložiť až šesť profilov vodiča. Samozrejmosťou je aj možnosť prepojenia s appkou v smartfóne, no len pri vyššej úrovni digitálneho kokpitu.
Medzi bonusy Actrosu patrí aj nový Actrive Drive Assist, ktorý ponúka čiastočnú autonómnu jazdu. Nečakajte úplnú autonómnosť, ale skôr pomoc vodičovi napríklad na diaľniciach, kde nepotrebuje takmer vôbec držať volant (hoci by určite mal).
Na rozdiel od systémov, ktoré pracujú iba od určitej rýchlosti, Active Drive Assist ponúka vodičovi prvý raz v sériovom nákladnom vozidle čiastočne automatizované jazdenie vo všetkých rozsahoch rýchlosti. Novinkami sú aktívne priečne vedenie a spojenie pozdĺžneho a priečneho vedenia vo všetkých rozsahoch rýchlosti prostredníctvom fúzie informácii radaru a kamery.
V praxi to znamená, že Actros nastavíte na konkrétnu rýchlosť a on ide sám. V prípade, že už ďalej nebude schopný riadiť vozidlo, vyzve vodiča, aby riadil on. Odstup od vozidla idúceho vpredu a polohu vozidla v jazdnom pruhu si pritom možno nastaviť.
Čerešničkou pre zvýšenie bezpečnosti je, že Active Drive Assist (ADA) a jeho aktívne navádzanie v rámci jazdného pruhu ostáva v činnosti aj vtedy, keď vodič deaktivuje ADA.
V Actrose môžete mať aj Predictive Powertrain Control, teda prediktívny tempomat, ktorého úlohou je aj znižovanie spotreby. Tempomat okrem navigačného systému využíva aj presné digitálne cestné mapy, ktoré obsahujú údaje o topografii, priebehu zákrut, geometrických vlastnostiach križovatiek a kruhových objazdov ako aj o dopravných značkách. Systém tak optimalizuje spôsob jazdenia nielen v úsekoch klesania alebo stúpania, ale aj na cestách nižšej triedy plných zákrut.
Novinkou je aj vylepšený bezpečnostný systém Active Brake Assist 5. Novinkou v systéme je spolupráca radarového a kamerového systému. Okrem toho bolo vylepšené reagovanie na osoby do rýchlosti 50 km/h. Active Brake Assist 5 dokáže v rámci hraníc systému reagovať brzdením naplno na osoby križujúce, idúce proti nemu alebo v tom istom pruhu. Platí to aj pre chodcov, ktorí z nepozornosti vbehnú pred vozidlo a tam ostanú od šoku stáť.
Ak by vodič sám nebol v prípade blížiacej sa kolízie aktívny, aktivuje sa vizuálna a zvuková výstraha. Potom sa iniciuje zásah bŕzd so spomalením približne 3 m/s, čo zodpovedá cca 50% maximálneho brzdného výkonu. Ak vodič nereaguje ani vtedy, systém vykoná brzdenie naplno (v prípade potreby až do zastavenia) a pri rýchlosti pod 50 km/h aktivuje výstražné smerové svietidlá, s cieľom upozorniť premávku za vozidlom.
Nový Actros má aj asistenta sledovania dopravných značiek, novú elektronickú ručnú brzdu s HOLD funkciou, Sideguard Assist (asistent odbočovania),
Systém MirrorCam nastupuje
Azda najväčšou novinkou vo svete automobilov je absencia bočných spätných zrkadiel. Tie nahradí systém MirrorCam, teda kamery po stranách. Obraz z nich sa v reálnom čase premieta na dva veľké až 15″ displeje v „A“ stĺpikoch, takže vodič neprichádza o žiadny detail.
Počas jazdy smerom dopredu možno na displejoch zobraziť klasické a zvyčajné rozdelenie zorných polí podobne ako na klasických zrkadlách. V prípade ťahača návesov sa počas jazdy v zákrutách vychyľuje aj obraz displeja na vnútornej strane zákruty a poskytuje tak optimálny výhľad na celý ťahač.
K lepšiemu odhadu premávky vzadu okrem toho prispievajú línie vzdialenosti. Okrem toho ďalšia línia, ktorú možno individuálne nastaviť, môže zobrazovať napríklad koniec návesu. Manévrovanie s presnosťou na centimetre je tak jednoduchšie. Za súmraku sa zas systém MirrorCam prepne do režimu nočného videnia.
Systém MirrorCam je navyše vybavený špeciálnym pohľadom na zobrazenie počas cúvania. V hornej oblasti displeja sa pritom zobrazuje zóna v blízkosti vozidla a v spodnej oblasti, s istým prekrytím, zóna vzdialená od vozidla. V prípade zabudovaného asistenta odbočovania displej MirrorCam navyše v kritických jazdných situáciách zobrazuje výstražné upozornenia.
V prípade oddychu alebo počas noci je možné spínačom na dverách a pri posteli systém aktivovať vždy na dve minúty. To umožňuje vodičovi, prostredníctvom displejov kedykoľvek skontrolovať okolie vozidla. V prípade pokusu o krádež nákladu alebo paliva alebo vandalizmu na vozidle si tak rýchlo dokáže spraviť prehľad situácie a, ak je to potrebné, vyvolať poplach. Systém funguje aj pri zatiahnutom závese a úplne vypnutom vozidle.
Kamery ponúkajú obraz s rozlíšením 720 x 1 920 px. Výhodou má byť aj lepší výhľad vodiča krížom, cez „A“ stĺpiky. Absencia spätných zrkadiel tiež vylepšuje aerodynamiku a tým i znižuje spotrebu.
Zaujímavosťou je nové riadenie Servotwin s elektrohydraulickým posilňovačom pre ešte jednoduchšie manévrovanie.