Značka Porsche síce dosiaľ pristupovala k elektromobilite trochu opatrnejšie, ale popri plug-in hybridoch Panamera E-Hybrid a Cayenne E-Hybrid, už testuje aj čistý elektromobil. Model Taycan vychádza z konceptu Mission E a jeho sériová výroba sa rozbehne v roku 2019.
Porsche reaguje na Teslu
Má ísť o odpoveď na úspešnú Teslu Model S, ktorá v súčasnosti odoberá časť klientely prémiovej značky. V budúcom roku by sa mal na trhu objaviť aj elektrický crossover Mission E Cross Turismo, ktorý bol prezentovaný na tohtoročnom autosalóne v Ženeve.
Zaujímavé však je, že Porsche Taycan bude prvým elektromobilom sériovo vybaveným systémom 800V nabíjania.
Nabíjačku Porsche Turbo Charging predstavila automobilka ešte vlani, ale pred pár dňami pripojila do siete prvú fungujúcu nabíjaciu stanicu s touto technológiou. Stojí pri Porsche centre vo štvrti Berlin-Adlershof.
Ide o prevratnú technológiu, ktorá vďaka vysokonapäťovému nabíjaniu pri 800V dokáže nabíjať batérie výkonom až 350 kW. Vďaka tomu sa skráti potrebný čas nabíjania oproti iným nabíjačkám viac ako o polovicu. Tesla Supercharger zvládne dodávať maximálny výkon 145 kW (pri napätí 450 V a prúde 335 A).
V závislosti od nabíjacieho výkonu sa v súčasnosti pohybuje doba nabíjania pre dojazd 400 km medzi 40 a 80 minútami. Zvýšenie úrovne napätia na 800 voltov v systéme Porsche Turbo Charging výrazne znižuje dobu nabíjania na menej ako 20 minút pre rovnaký dojazd.
Výstavba 800-voltovej nabíjacej infraštruktúry v lokalite Berlin-Adlershof predstavuje pilotný projekt na testovanie inovatívnych technológií a získavanie skúseností s cieľom integrácie rýchleho nabíjacieho parku do iných Porsche centier, uvádza automobilka.
Od pilotného projektu k širokej spolupráci
Štyri zákaznícke parkovacie miesta v obchodnom centre sú vybavené infraštruktúrou nabíjania Porsche. Dva z nabíjacích portov majú novú nabíjaciu technológiu 800 voltov vyvinutú spoločnosťou Porsche Engineering Services GmbH.
„V rýchlo sa rozvíjajúcom svete mobility sa dôsledne pripravujeme na uvedenie prvého úplne elektrického modelu Porsche, „Taycanu“, hovorí Karsten Sohns, výkonný riaditeľ spoločnosti Porsche Deutschland GmbH. „Základnou súčasťou našej stratégie je mať vhodnú nabíjaciu infraštruktúru na predajných a ďalších miestach spoločnosti Porsche.“
Prvá nabíjacia stanica je k dispozícii na bezplatné nabíjanie všetkých elektrických vozidiel počas bežných otváracích hodín obchodného centra Berlin-Adlershof. Po rozvinutí trhu nebude nabíjanie, samozrejme, zadarmo.
Z hľadiska konkurencie treba poznamenať, že Porsche nie je jediná firma, ktorá prichádza s konceptom výkonných rýchlonabíjačiek.
Rovnakým rekordérom je aj nová nabíjacia stanica pre elektromobily Terra High Power DC od spoločnosti ABB. Disponuje rovnakým výkonom 350 kW ako Porsche Turbo Charging.
O zvýšení výkonu aspoň vybraných staníc Supercharger uvažuje aj Tesla, ktorá však svoje stanice prevádzkuje už dlhšie a vo veľkom. V júni ohlásila prekonanie hranice 10 000 stojanov Supercharger po celom svete.
Tesla navrhovala pred časom spoluprácu pri vývoji a budovaní nabíjačiek aj iným automobilkám, ktoré to viac-menej ignorovali. Časy sa však menia.
V súčasnosti nemecká automobilka uvažuje o spolupráci s Daimlerom a na jej rýchlonabíjačkách bude s adaptérom možné nabíjať aj Tesly. Tesla zas rokuje o spolupráci s BMW, takže sa snáď dočkáme v budúcnosti dobrej dostupnosti a kompatibility (rýchlo)nabíjacej infraštruktúry.