Reklama

Prvá jazda v Hyundai IONIQ 6 - návrat kórejskej efektivity

Tomáš Kuník

Slovenské zastúpenie Hyundai nás zobralo na krátky, ale o to intenzívnejší výlet od španielskeho Madridu. Dôvodom tejto cesty boli prvé jazdy s očakávanou novinkou Hyundai IONIQ 6, ktorá sa v týchto dňoch dostáva aj na slovenský trh. Streamliner sa snaží zaujať už dizajnom, pri ňom to ale našťastie iba začína.

Už na úvod môžem povedať, že zo španielska sme si odniesli naozaj pozitívne dojmy a už teraz sa nevieme dočkať štandardného týždňového testu. Hyundai IONIQ 6 je druhým autom značky postavenej na novej elektrickej platforme E-GMP po modely IONIQ 5.

Priestranné elektrické SUV teraz dopĺňa aerodynamicky tvarovaný sedan, ktorý sa taktiež môže pochváliť unikátne spracovaným interiérom aj exteriérom. Futuristický štýl s retro prvkami má IONIQ 5 a IONIQ 6 spoločný, no rozdiel v líniách dizajnu je napriek tomu evidentný.

Obsah pokračuje pod reklamou

Zmeny sú prispôsobené najmä pre čo najlepšiu aerodynamiku, vďaka ktorej má Hyundai IONIQ 6 koeficient odporu iba 0,21. Prednej strane dominujú nové špičkové LED svetlá s matrix technológiou a dizajnovými pixel LED denným svietením či aerodynamicky tvarovaný nárazník s automaticky regulovanými klapkami prieduchov.

Zaoblenie prednej kapoty je základom pre takmer dokonalú pol-kružnicu, ktorú ďalej dotvára čelné sklo so strechou až po kufor, ktorého súčasťou je dvojitý spoiler. Dominanciu v zadnej časti vytvára svetelný podpis pixel LED pásiku, ktorý sa tiahne po celej šírke. Efektívne obtekanie vzduchu sa končí vo výraznom difúzore spojenom do zadného nárazníka.

V interiéri má nový IONIQ 6 rovnako čo ponúknuť. Tu je príbuznosť k IONIQ 5 štýlom spracovania väčšia, teda nájdete tu podobné sedadlá, časti dverí či palubnej dosky. Na nej je osadená identická dvojica displejov, ktorá zastupuje infotainment a kokpit, avšak tentokrát nie sú vložená do bieleho, ale čierneho plastu so strieborným orámovaním.

Priestor v interiéri je kráľovský, podobne ako v IONIQ 5. Auto má rázvor takmer 3 metre, vďaka čomu máte na nohy naozaj veľa priestoru aj v prípade, ak pred vami sedí niekto vyšší. Vzdušnosť interiéru je skutočne až neuveriteľná. Sedadlá sú elektronicky nastaviteľné a dostať ich môžete takmer do úplne rovnej polohy. Dokonale rovná podlaha vzadu zase umožňuje komfortné sedenie aj pasažierovi na piatom sedadle uprostred.

Jediná nevýhoda, ktorá však prirodzene vychádza z karosérie, je menej priestoru na hlavu. Ak ste vyšší, môžete mať problém aj so sedením vpredu, avšak vzadu je to o to horšie. Určite ide o zásadné mínus, no zároveň ide o veľmi transparentnú vlastnosť. Každý si môže pred kúpou skúsiť, či mu auto vyhovuje alebo nie.

Odkladacieho priestoru je tu taktiež habadej – vo dverách, k dispozícii je aj praktická zásuvka namiesto priehradky a veľa voľného priestoru je aj na stredovej konzole, pod ňou či pod lakťovou opierkou. Daň za karosériu sa taktiež prejavuje v kufri, kde je ale stále k dispozícii rozumných 401 litrov. Zopár litrov sa však nachádza aj pod prednou kapotou. Verzia AWD ponúka dodatočných 14,5 litra, v prípade výhradne zadného náhonu je tu ale až 45 litrov.

Samotný infotainment či kokpit je softvérovo totožný s tým, čo možno poznáte v iných modeloch Hyundai. Oproti IONIQ 5 však prišlo k aktualizácii navigácie, ktorá po novom zvládne plánovať zastávky na nabíjanie. Priamo v Madride sme do navigácie skúsili zadať Bratislavu, pričom auto nám rozplánovalo prvé štyri nabíjania v rozostupe 200 až 300 kilometroch. Ďalšie zastávky už síce neboli naplánované hneď, avšak verím, že počas cesty by ich navigácia pridala.

Predohrev batérie pred nabíjaním tu samozrejme nechýba, avšak táto funkcia je už teraz dostupná pre IONIQ 5, aj keď formou platenej aktualizácie. Zmena nastala vo volante, ktorý má podsvietené LED diódy, ktoré v Braillovom písme znamenajú písmeno H. Zároveň prišlo k prehodeniu tlačidiel medzi ľavou a pravou stranou. Pozitívne je, že všetky tlačidlá sú stále fyzické, nie dotykové.

Hyundai sa naozaj nebojí odvážnych rozhodnutí, čo mi je blízke, rovnako ako aj dizajnové smerovanie nových modelov automobilky. Aj preto som z fotiek nepovažoval nový IONIQ 6 za nevkusný, práve naopak, no je pravdou, že naživo vyzerá ešte lepšie. Športový charakter pritom nie je len dojmom, najmä ak siahnete po verzii s pohonom všetkých štyroch kolies.

V Madride sme mali vďaka Hyundai zázemie priamo na štadióne Atlético Madrid, kde sa v podzemnej garáži nachádzalo viacero kusov v rôznych konfiguráciách. Práve na verzii s dvomi elektrickými motormi, výkonom 239 kW a krútiacim momentom 350 Nm sme v Madride mohli jazdiť. Táto verzia zrýchli z 0 na 100 km/h už za 5,1 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je obmedzená na 185 km/h.

Obsah pokračuje pod reklamou

Pri obutí 20 palcových pneumatík je papierový WLTP dojazd 519 kilometrov a presne v tejto konfigurácii sme sa vydali na cesty okolo Madridu. Pre porovnanie, verzia s pohonom iba zadných kolies obutá do 18 palcových diskov má WLTP dojazd až 614 kilometrov. Hyundai IONIQ 6 ma príjemne prekvapil už pri pohľade zvonku, pričom po usadení za volant som si novinku ešte viac obľúbil.

Hneď po pár sto metroch sa prejavila veľmi tuhá karoséria a precízne riadenie. V Španielsku síce nemali zlé cesty, no aj napriek tomu sme nemohli prehliadnuť skvelý podvozok pri prechádzaní cez menšie nerovnosti a prekážky. Žehlenie nerovností mu ide naozaj veľmi dobre. Odhlučnenie interiéru je na tom rovnako výborne a aj pri vyšších rýchlostiach sa do interiéru prenáša nízky hluk, za čo môžeme vďačiť aj výbornej aerodynamike.

Jazdili sme vo verzii s digitálnymi spätnými zrkadlami, na ktoré som si za celú jazdu nedokázal zvyknúť, chcelo by to viac času. S podobnými zrkadlami už mám skúsenosti a po pár dňoch som si na ne vždy zvykol bez problémov, teda je to najmä o čase. Pri IONIQ 6 mi mierne vadilo naklonenie ľavého spätného zrkadla, ktoré je pod väčším uhlom, ale kvalitu obrazu to nedegraduje.

Digitálne spätné zrkadlá oceníte najmä v daždi, kedy na štandardné spätné cez okno vidíte len ťažko. Osobne by som ale pri kúpe išiel do štandardných, nakoľko pozitívny efekt na aerodynamiku pravdepodobne nebude veľký a celkovo ide o praktickejšie riešenie aj s ohľadom na prípadný servis, ak by sa s nimi náhodou niečo stalo.

S autom sme mohli stráviť cca tri hodiny, pričom na výber sme mali z rôznych predvolených okruhov. Vybrali sme si dvojhodinový, ktorý bol dlhý približne 125 kilometrov a pozostával z diaľnic a okresných ciest. V Španielsku je maximálna diaľničná rýchlosť 120 km/h, takže sme sa museli držať týchto nižších limitov. Vonku bolo pekne, slnečno, s teplotami od 16 do 18 stupňov, avšak fúkal silný vietor.

Jazdu v IONIQ 6 som si skutočne užil a viem si ho predstaviť ako ideálne auto pre tých, ktorí majú radi komfortnú jazdu, nevadí im sedan a zároveň potrebujú jazdiť dlhé trasy. Batéria IONIQ 6 má využiteľnú kapacitu 77 kWh a vďaka 800 V systému sa dokáže nabiť z 10 na 80 percent už za 18 minút. Navyše, v prípade IONIQ 6 nejde len o rýchlosť nabíjania, ale aj efektivitu pohonu.

Pozrite si

Hyundai IONIQ 6 naživo! Prečo nemá konkurenciu?

To bola jedna z vecí, na ktorú som bol veľmi zvedavý. Fakt, že sme na test dostali verziu s pohonom všetkých štyroch kolies ma pred jazdou mierne sklamal, keďže som chcel dosiahnuť čo najlepšie čísla. Prvé kilometre sa spotreba držala cez 20 kWh / 100 km, no postupne klesala. Podmienky z pohľadu počasia síce boli ideálne, no diaľnice sa na priemere určite negatívne podpísali.

Čím viac sme sa blížili k štadiónu, tým nižšie sa spotreba dostávala. Po zaparkovaní na štadióne sa na displeji ukázalo parádnych 15,8 kWh / 100 km, a to je veľmi dobrá správa. Zdá sa, že dobre známa efektivita elektromobilov Hyundai je späť. Po prejdení 125 kilometrov nám z batérie ubudlo 25 percent, pričom pokles dojazdu takmer sedel s pôvodným odhadom pred cestou.

So spotrebou 15,8 kWh / 100 km je dojazd IONIQ 6 cez 480 kilometrov, čo je opäť viac než dobré a diaľničný dojazd by mohol atakovať 400 kilometrov. Vďaka tomuto výsledku som ešte viac zvedavý na spotrebu zadokolky po týždňovom teste, ktorý nám dá odpovede na mnoho ďalších otázok. Zdá sa, že Hyundai IONIQ 6 by mohol zvládnuť trasu z Bratislavy do Košíc aj bez nabíjania.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.