Pred pár dňami sme dostali možnosť po prvýkrát sadnúť za volant prvého plne elektrického SUV od Mercedes-Benz, ktoré je postavené na plne elektrickej platforme. Prvý kontakt s luxusným elektromobilom EQS SUV v nás zanechal presne tie dojmy, ktoré by ste od podobného vozidla očakávali.
Mercedes-Benz EQS SUV patrí k špičke toho, čo momentálne automobilka má v portfóliu elektromobilov. Slovné spojenie vlajková loď sa v tomto prípade nie príliš vzďaľuje od doslovného významu. Už klasická EQS dokázala zaujať, no nikoho neurazím, ak spomeniem, že oproti klasickej S-klase tu boli cítiť isté rezervy.
Pohľad na EQS SUV okamžite nasmeruje myšlienky na rozmery auta. Ide o skutočne veľké SUV s dĺžkou 5 125 mm, šírkou 2 157 mm a výškou 1 718 mm. Čo je špeciálne zaujímavé je rázvor kolies, ktorý je až 3210 mm. To zabezpečuje, okrem iného, aj skutočne luxusný priestor v interiéri. Celkový dizajn drží niť aktuálnych elektrických modelov radu EQ, predná maska je masívna, ale zaslepená.
Jej dizajn sa líši od konkrétnej výbavy a konfigurácie. Svetlomety v nami testovaných verziách samozrejme boli špičkové Digital Light s matrix funkciou. Kľučky dverí sú štandardné, masívne, a zasúvajú sa do dverí aj z dôvodu lepšej aerodynamiky. Spätné zrkadlá sú však stále klasické, nakoľko podľa Mercedesu nemá ich výmena za digitálne až taký efekt.
Napriek tomu je aerodynamický odpor na špičkovo nízkej hodnote iba 0,20. Novému elektrickému SUV nie je veľmi čo vytknúť. Či otvoríte predné, zadné alebo piate dvere, všade vás bezpochyby prekvapí. Interiér je ako celok veľmi vyšperkovaný, dôraz na detail a vysoký komfort je zjavný. Každá dotyková plocha znamená prítomnosť kvalitných materiálov ako drevo, textil, kovové prvky alebo kože.
Samozrejme, konkrétne prevedenie závisí od zvolenej výbavy, avšak počas prvých jázd sme mali šancu posadiť sa nielen do áut s najvyššou výbavou, nakoľko prítomný bol aj jeden kus v lacnejšom prevedení, kde však stále bola úroveň prémiového spracovania a komfortu na veľmi vysokej úrovni. Keď ale chcete, auto si môžete vyšperkovať do až neuveriteľnej výbavy.
Na koberčeky, komfortné vankúšiky za hlavou, prepracovanú masáž, parádny Hyperscreen, panoramatické okno či celý rad technických a technologických „vychytávok“ sa po pár hodinách strávených za volantom tohto auta veľmi rýchlo zvyká. Priestor pre všetkých pasažierov je naozaj bohatý a napriek tomu sa v kufri skrýva 645 litrov priestoru.
Ak zložíte druhý rad sedadiel, získate až 2 100 litrov. Prítomný je tu však aj tretí rad sedadiel, ktorý sme zatiaľ nemali čas vyskúšať. Okrem luxusu sú práve parametre a technológie to, čím je prvé elektrické EQS SUV zaujímavé. Napriek tomu, že ide o masívne elektrické SUV, jazdný komfort je vďaka špičkovému podvozku výnimočný.
Aj horšie cesty autu nevadia a posádka o prípadných nerovnostiach ani nevie. So zákrutami si podvozok rovnako dobre snaží poradiť vyvažovaním – sfukovaním a nafukovaním ľavej či pravej strany. Nemusíte sa báť ani manévrovania v menších priestoroch, a to vďaka natáčaniu zadných kolies. Sériovo je k dispozícii natáčanie o 4,5 stupňa, no za príplatok dostanete až 10 stupňov.
EQS SUV je štandardne s pohonom zadných kolies, pričom vo výkonnejších verziách sa pridáva aj pohon na prednú nápravu. Základná verzia 450+ ponúka najdlhší dojazd podľa WLTP od 536 do 660 kilometrov, ale aj najmenší výkon – 265 kW s krútiacim momentom 568 Nm. Áno, slabší výkon nie je vyslovene „slabý“, ale po presadnutí z najvýkonnejšej verzie je pokles cítiť. Stále ale ide o veľmi pružné SUV – na 100-vku zrýchli za 6,7 sekundy.
Najvýkonnejšia verzia 580 4MATIC ponúka dvojicu motorov s kombinovaným výkonom až 400 kW a krútiacim momentom 858 Nm, vďaka čomu zvládne zrýchliť na 100-vku za 4,6 sekundy. Tu automobilka deklaruje dojazd podľa WLTP od 507 do 613 kilometrov. Maximálna rýchlosť je pri všetkých verziách obmedzená na 210 km/h.
Mercedes-Benz ukazuje už dlhodobo, že elektrický pohon myslí vážne, čo potvrdzuje aj s EQS SUV. V podvozku auta je ukrytý akumulátor s celkovou kapacitou až 120 kWh, z ktorých je využiteľných 108,4 kWh. Ide o poriadnu porciu energie, ktorá vám postačí aj na dlhšie cesty. Spotreba počas našej zimnej prvej jazdy sa pohybovala od 26 do 32 kWh/100 km, čo aj za týchto okolností zaručuje dojazd minimálne 330 kilometrov.
Pochopiteľne, počas prvej jazdy sme auto nešetrili, jazdili sme nielen na okresných cestách, ale aj po diaľnici s plnohodnotným komfortom. EQS SUV ponúka špičkovú navigáciu, vďaka ktorej sa nemusíte báť žiadnych jázd. Dokáže totiž presne vypočítať či prídete do cieľa bez nabíjania, ak nie, naplánuje zastávku na nabíjacej stanici aj s konkrétnymi informáciami o dĺžke nabíjania.
Navigáciu sme si vyskúšali aj počas nášho testu Mercedes-Benz EQV cestou do Chorvátska. EQS SUV však bolo vybavené ešte novším softvérom, ktorý informuje aj o výkone nabíjania, ak by ste auto okamžite pripojili k nabíjacej stanici. Ide o skvelú informáciu najmä v zimnom období, keďže rýchle nabíjanie je závislé aj od teploty akumulátora. V prípad, že je podchladený, EQS SUV si ho pred príchodom k nabíjacej stanici zohreje.
Už prvá jazda s Mercedes-Benz EQS SUV v nás zanechala skvelé dojmy, ktoré nás navnadili na plnohodnotný test. Cena modelov EQS SUV prítomných na prvej jazde sa pohybovala v rozmedzí od 155-tisíc do 195-tisíc eur.