Spoločnosť, ktorá postavila elektrický autobus Catalyst E2 schopný jazdiť 560 km na jedno nabitie, chce dostať verejnú dopravu na ďalšiu úroveň – zaviesť autonómne riadenie.
V spolupráci s University of Nevada spustila Proterra výskumný program autonómne jazdiacich autobusov. Najskôr sa zameria na zavedenie autonómnych elektrobusov v Rene.
Myšlienka je jednoduchá, ale jej implementácia je komplikovaná. Je to preto, že nároky na autonómne jazdiace autobusy sú vyššie, ako u súkromných vozidiel. Generálny riaditeľ spoločnosti hovorí, že autonómne autobusové linky pravdepodobne nikdy nebudú fungovať úplne bez ľudskej asistencie.
Ktovie, čo si o tom myslí Tesla, alebo Uber, či množstvo ďalších hráčov, ktorí chcú rozvážať ľudí v mestách autonómnymi taxíkmi, mikrobusmi a podobne.
Problémom je menej dôvery, že sa autonómny autobus dokáže bezpečne postarať o svojich pasažierov v prípade, že sú napríklad telesne postihnutí, alebo ide o deti. Pribúda tu ďalší komplex otázok, ktoré priamo nesúvisia s riadením dopravy, teda s autopilotom.
Generálny riaditeľ spoločnosti Proterra Ryan Popple si myslí, že vždy bude potrebná ľudská bytosť, aby bolo dobre postarané o ľudí. Je na tom veľa pravdy, aj keď ani v tomto prípade radšej nevydávajme definitívne rozhodnutia. Na rôznych robotických sociálnych asistentoch sa pracuje už dávno a niektoré produkty sú na pokročilej úrovni. Prečo by nemohli robiť dozor trebárs aj v školskom autobuse?
Kým však Proterra začne riešiť ľudský faktor v autonómne jazdiacich autobusoch, musí zvládnuť prozaickú časť úlohy – skutočne autonómnu jazdu. Teda problém, ktorého riešením a najmä ladením výsledkov sa zaoberajú automobilky a firmy ako Google a Uber už niekoľko rokov.
Flotily testovacích vozidiel už najazdili milióny kilometrov a zdá sa, že to potrvá ešte asi tri roky, kým bude technológia úplne spoľahlivá.
Proterra hovorí, že tento proces bude v jej prípade zámerne pomalý. Začne vybavením elektrických autobusov snímačmi, ktoré dokážu skontrolovať ulicu počas bežných jázd a otestovať, ako môže autobus monitorovať premávku, chodcov a cestujúcich.
Program potom bude pomaly zvyšovať zložitosť, rozvíjať sa a testovať algoritmy autonómneho riadenia, kým vývojári nezískajú istotu, že je zrelý pre reálnu prevádzku.