Reklama

Proterra vyvíja autonómne autobusy pre verejnú dopravu. Nebude to ľahké

Zdroj | Proterra
Juraj Procházka
Zdroj | Proterra
Zdroj | Proterra

Spoločnosť, ktorá postavila elektrický autobus Catalyst E2 schopný jazdiť 560 km na jedno nabitie, chce dostať verejnú dopravu na ďalšiu úroveň – zaviesť autonómne riadenie.

V spolupráci s University of Nevada spustila Proterra výskumný program autonómne jazdiacich autobusov. Najskôr sa zameria na zavedenie autonómnych elektrobusov v Rene.

Pozrite si

Proterra má elektrobus, ktorý nechá za sebou aj Teslu

Myšlienka je jednoduchá, ale jej implementácia je komplikovaná. Je to preto, že nároky na autonómne jazdiace autobusy sú vyššie, ako u súkromných ​​vozidiel. Generálny riaditeľ spoločnosti hovorí, že autonómne autobusové linky pravdepodobne nikdy nebudú fungovať úplne bez ľudskej asistencie.

Zdroj | Proterra

Ktovie, čo si o tom myslí Tesla, alebo Uber, či množstvo ďalších hráčov, ktorí chcú rozvážať ľudí v mestách autonómnymi taxíkmi, mikrobusmi a podobne.

Pozrite si

Proterra sprístupní technológiu superrýchleho nabíjania

Problémom je menej dôvery, že sa autonómny autobus dokáže bezpečne postarať o svojich pasažierov v prípade, že sú napríklad telesne postihnutí, alebo ide o deti. Pribúda tu ďalší komplex otázok, ktoré priamo nesúvisia s riadením dopravy, teda s autopilotom.

Generálny riaditeľ spoločnosti Proterra Ryan Popple si myslí, že vždy bude potrebná ľudská bytosť, aby bolo dobre postarané o ľudí. Je na tom veľa pravdy, aj keď ani v tomto prípade radšej nevydávajme definitívne rozhodnutia. Na rôznych robotických sociálnych asistentoch sa pracuje už dávno a niektoré produkty sú na pokročilej úrovni. Prečo by nemohli robiť dozor trebárs aj v školskom autobuse?

Kým však Proterra začne riešiť ľudský faktor v autonómne jazdiacich autobusoch, musí zvládnuť prozaickú časť úlohy – skutočne autonómnu jazdu. Teda problém, ktorého riešením a najmä ladením výsledkov sa zaoberajú automobilky a firmy ako Google a Uber už niekoľko rokov.

Zdroj | Proterra

Flotily testovacích vozidiel už najazdili milióny kilometrov a zdá sa, že to potrvá ešte asi tri roky, kým bude technológia úplne spoľahlivá.

Pozrite si

Elektromobilita nie sú len luxusné limuzíny

Proterra hovorí, že tento proces bude v jej prípade zámerne pomalý. Začne vybavením elektrických autobusov snímačmi, ktoré dokážu skontrolovať ulicu počas bežných jázd a otestovať, ako môže autobus monitorovať premávku, chodcov a cestujúcich.

Program potom bude pomaly zvyšovať zložitosť, rozvíjať sa a testovať algoritmy autonómneho riadenia, kým vývojári nezískajú istotu, že je zrelý pre reálnu prevádzku.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.