Elektrické autobusy v MHD nemajú veľký problém s dojazdom. Po absolvovaní okruhu stihnú na konečnej dobiť batérie na niekoľkokilometrovú jazdu behom krátkeho času.
Taká je aj myšlienka americkej firmy Proterra, ktorá chce dokonca čerpať energiu aj na autobusových zastávkach a elektrobus MHD naplno nabije za 10-13 minút.
Do mesta, aj na zájazdy
Autobus s menšou batériou môže byť ľahší a lacnejší (a to aj z hľadiska amortizácie), pričom časť nákladov sa presunie do výstavby hustejšej nabíjacej infraštruktúry. Stále je to však len zlomok nákladov oproti cene za výstavbu električkových tratí.
Proterra však vyrába širšiu škálu elektrických busov. Najsilnejší model Catalyst E2 Series, predstavený 12. septembra na výročnom stretnutí American Public Transit Association (APTA), prekvapí naozaj dlhým dojazdom.
Na jedno nabitie batérií totiž dokáže prejsť až 563 km (350 míľ), teda viac ako Tesla Model S s 90 kWh batériou. S takouto rezervou energie sa už môže smelo pustiť aj na diaľkové trasy.
https://www.youtube.com/watch?v=fpWL12ReSBc
Systém batérií Efficient Energy (E2) môže mať kapacitu 440 – 660 kWh, čomu zodpovedá nominálny dojazd 312 až 563 km (194-350 míľ). Počas skúšania na okruhu Michelin Laurens Proving Grounds dosiahol tento elektrobus dokonca míľnik 600 míľ na jedno nabitie, ale bolo to v testovacích podmienkach, nie v reálnej doprave.
Pochopiteľne, vysokovýkonné batérie sa nenabijú tak rýchlo, ako malá batéria v autobusoch určených pre mestské trasy. Kým Catalyst FC s dojazdom 79-100 km nabije zodpovedajúcu batériu 79-105 kW za 10 až 13 minút (čo je mimochodom stále poriadna sila), Catalyst E2 to má na dlhšie.
Pestré prínosy
Podľa výrobcu trvá nabíjanie 440 kWh batérie menej ako 3,5 hodiny a 660 kWh batéria sa nabije do 5 hodín. Diaľkovú trasu teda elektrobus stihne absolvovať naplno najviac 2x za 24 hodín.
Úspora prevádzkových nákladov pri 40-stopovom elektrobuse Proterra so 40 sedadlami (Catalyst E2 Series, aj slabšie verzie FC a XR vyrába Proterra aj v 35-stopovom prevedení s 28 sedadlami) v porovnaní s autobusmi s tradičnými pohonmi: skvapalnený zemný plyn (CNG), diesel a diesel-hybrid. Údaje vľavo sú náklady v tisícoch USD, vpravo štruktúra – cena vozidla, palivo a údržba.
Proterra na svojich stránkach poukazuje nielen na ekologický aspekt elektrobusov, ale aj na ich ekonomickú výhodnosť. Počas plánovanej 12 ročnej životnosti elektrické busy Proterra ušetria prevádzkovateľom nemalé náklady a to napriek tomu, že cena vozidla je oproti „fosíliám“ podstatne vyššia.
Úsporu prináša elektrobus hlavne kvôli zlomkovým nákladom na energiu v porovnaní s naftou, alebo CNG, ale tiež vďaka podstatne nižším nákladom na údržbu.
To je dané aj jednoduchosťou elektrických pohonných systémov oproti spaľovacím motorom. Otázkou je, či batérie zvládnu 12 rokov prevádzky. Výrobca na ne poskytuje šesťročnú záruku.