Toyota participuje na mnohých spoločenských a enviromentálnych projektoch a s inými spoločnosťami, neziskovými organizáciami a ďalšími subjektmi sa snaží vytvárať podmienky alebo prostriedky pre pozitívny dopad na ľudí, spoločnosť, či životné prostredie. Toyota túto svoju činnosť nazýva The Toyota Effect. Jedným z projektov v rámci týchto aktivít je projekt BLAID.
Blind je v angličtine slepý, nevidiaci. A od tohto slova je projekt BLAID odvodený. Ľudia v Toyote totiž veria, že každý by mal mať možnosť slobodne a bezpečne sa pohybovať. Preto inžinieri z Toyoty a Toyota Partner Robot Group už 4 roky spolupracujú s poprednými organizáciami a členmi komunity nevidiacich a slabozrakých, aby lepšie pochopili ich potreby mobility.
Výsledkom je projekt BLAID. Je to tzv. „wearable“, čiže nositeľné zariadenie pre nevidiacich a slabozrakých, ktorého účelom je pomôcť vyplniť prázdne miesta, ktoré neobsiahne biela palica, vodiaci pes a ani existujúce GPS zariadenia.
BLAID má totiž slúžiť na orientáciu, alebo ak chcete, na navigovanie vo vnútri letísk, kancelárskych budov alebo nákupných centier. Neskôr aj pri návštevách múzeí, historických pamiatok a podobne.
BLAID sa nosí na ramenách okolo krku a pomáha identifikovať každodenné zariadenia, ako napríklad eskalátory, schodiská, toalety alebo dvere východu z budovy.
BLAID je vybavený kamerami, detekujúcimi okolie používateľa. Informácie mu oznamuje prostredníctvom reproduktorov a vibračnými motorčekmi. Naopak, zrakovo postihnutý používateľ môže s prístrojom komunikovať pomocou rozpoznávania hlasu a integrovaných tlačidiel. Toyota plánuje tiež integrovanie mapovania, identifikácie objektov a technológie rozpoznávania tváre.
Podľa vyjadrenia Simona Nagatu, výkonného viceprezidenta a riaditeľa pre správu, Toyota Motor Severná Amerika, je projekt BLAID jedným z príkladov toho, že Toyota je lídrom na ceste do budúcnosti mobility, kedy cestovanie nebude len o autách. Ich víziou je rozšírenie slobody pohybu pre všetkých, bez ohľadu na ich okolnosti, miesto pobytu alebo schopnosti.
Toyota v rámci projektu BLAID začala s angažovaním svojich zamestnancov do kampane, pozývajúcej členov tímu spoločnosti k predkladaniu videí s interiérmi kultúrnych a iných pamiatok. Tieto videá majú ďalej poslúžiť v projekte BLAID na „učenie“ prístroja lepšie rozpoznávať pamiatky.
Projekt BLAID sa zo stolov inžinierov dostáva do štádia beta testovania. Verme, že testy budú úspešné a s týmto zariadením sa vo veľmi blízkej budúcnosti stretneme v reálnom živote. Zrakovo postihnutí to určite ocenia.
https://www.youtube.com/watch?v=sNoPV0epfHA