- #E-mobilita
- 5 min.
- 1.3.2020
Pripraví nás AI o prácu? Švédsky Einride tvrdí opak, podporuje ho výskum
Hybridno autonómne riešenie nákladnej dopravy zo Švédska je pokrokové a vysvetľuje, že o prácu sa pre vyspelú AI nemusíme báť.
Švédska spoločnosť Einride od svojho vzniku v roku 2016 investovala viac ako 30 miliónov amerických dolárov do vývoja elektrického kamiónu T-Pod. Ten má na dĺžku približne 7 metrov, vojde sa naň 15 plne naložených paliet a na jedno nabitie prejde približne 200 kilometrov. Poznávacím znamením T-Podu je, že výrobca nepočíta s prítomnosťou vodiča.
Nejde však o úplne autonómne vozidlá. Einride hovorí o svojom projekte ako o hybridnej autonómnej jazde. Znamená to, že kamióny na diaľnici budú jazdiť samé, no po tom, čo z diaľnice zídu, budú ovládané na diaľku operátorom. Tí majú T-Pody riadiť aj na diaľnici, ak to bude potrebné.
O švédskych elektrických kamiónoch sme prvýkrát písali v roku 2017 v článku, Einride – švédska firma chce priniesť autonómnu revolúciu s nulovými emisiami. O pár mesiacov neskôr sme projekt pripomenuli článkom Elektrický kamión Einride T-Pod bez vodiča odvezie 20 ton nákladu. Naposledy sme sa k Einride vrátili v roku 2018 článkom Plne autonómne a elektrické budú už aj kamióny na zvážanie dreva.
Projekt je aktuálne vo fáze, kedy post operátorov zastávajú IT inžinieri špecializovaní na umelú inteligenciu a doškolení na vedenie kamiónov. Po ostrom spustení projektu však na pozíciu operátorov budú rekrutovaní skúsení vodiči kamiónov, ktorí budú doškolení na ovládanie strojov na diaľku. Einride sa pre tento postup rozhodol práve pre skúsenosti vodičov, ktorí dokážu riešiť a predchádzať problémom vznikajúcim z bežných situácií.
Riešenie, na ktorom pracuje švédska spoločnosť, by mohlo mať zásadný vplyv na globálny trh nákladnej dopravy. Ostré spustenie T-Pod by mohlo znamenať 70% zníženie nákladov na palivo a energiu, 60% zníženie prevádzkových nákladov, 90% zníženie produkcie CO2 a 200% nárast produktivity. V 1,5 miliardovom globálnom biznise sa za takýmito percentami skrývajú naozaj veľké peniaze. Na podobných riešeniach pracujú aj iné projekty, ako napríklad Ottopia alebo Scotty Labs.
Prirodzene sa tu otvára otázka, či umelá inteligencia pripraví nás ľudí o prácu. Predstavitelia spoločnosti Einride pripomínajú potrebu ľudského dohľadu nad umelou inteligenciou. Ľudia budú musieť ešte veľmi dlhú dobu riešiť zložité situácie, ktoré AI nebude zvládať. Tiež počítajú s tým, že bude treba vytvoriť akési záchranné tímy, pre havarijne prípady. A v neposlednom rade švédska spoločnosť počíta s tým, že po nasadení inteligentnej dopravy vznikne potreba nových pracovných miest, ktoré dnes ešte nepoznáme, no istotne ich nebude môcť zastávať stroj.
Tiež by sme nemali zabúdať na to, že množstvo informácií, ktoré ľudia získavajú dlhoročnou praxou sa nepredáva písaným textom, ale ústne. K takýmto informáciám sa umelá inteligencia nevie dostať. No a tiež nemáme zabúdať na etické problémy, ktoré stále bude musieť riešiť človek.
K takejto prezentácii o budúcnosti od súkromnej spoločnosti, v ktorej človek bude bojovať o prácu so strojom, sa prirodzene staviame skepticky. Einride však zrejme neprezentujú to čo nás čaká úplne skreslene. Prieskum spoločnosti PA Consulting ukázal, že je pravdou, že umelá inteligencia nám ľudom berie veľa práce a mnoho pozícií kvôli stojom zaniká, na druhej strane zároveň vzniká množstvo nových pracovných pozícií spojených s umelou inteligenciou.
Výsledky prieskumu vychádzajú z informácií od 750 medziodvetvových spoločností zo Spojeného kráľovstva. Z nich 32% investovalo do umelej inteligencie a automatizácie za ostatných 5 rokov. Z týchto spoločností 43% uviedlo, že im pracovné miesta narástli, v 40% pracovné miesta poklesli. V správe sa uvádza, že počet pracovných miesta by mal rásť. Nástupom automatizácie a umelej inteligencie by mal na každé zaniknuté pracovné miesto vzniknúť nové, dokonca viacero, pre zložitosť strojov. Aj OECD sa vyjadrilo, že zmeny v pracovných miestach nastanú, no rozhodne by nemalo prísť na scenár, že by ľudia pre nasadenie autonómnych a inteligentných strojov prišli o prácu.