Po testovaní spotreby plynu na Dacii Jogger sme sa presunuli z talianskych a rakúskych diaľnic na naše, ale viac než dobre to vykompenzoval nový model od Nissanu. Bol to veľký šok presadnúť si – a tým nemyslím len (ne)kvalitu našich ciest.
Nissan X-Trail je na výber až v piatich stupňoch výbavy – Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna a Tekna+. Dostal na testovanie najvyššiu verziu, ktorá ponúka e-POWER e-4ORCE. Tá je vybavená jedným elektromotorom vpredu a druhým vzadu, takže ponúka paralelný pohon všetkých kolies. X-Trail disponuje výkonom 157 kW s točivým momentom 250 Nm.
Výhody
- Hybridný pohon e-POWER e-4ORCE
- Mimoriadne pohodlie
- Veľmi slušná spotreba
- Výborný výstup z kamier
- Nevídaný priestor na zadných sedačkách
Nevýhody
- Viditeľné drôtiky vyhrievania predného skla
- Vyšší hluk motora pri dynamickej jazde
Automobil na parkovisku pôsobí robustným dojmom, avšak až po nasadnutí dovnútra si skutočne uvedomíte aké je veľké. Dovolím si povedať, že interiér urobí dojem na každého. Je naozaj priestranný, na prvý pohľad prémiový s tým, že o maximálne pohodlie skutočne nie je núdza.
Prakticky celý interiér je čalúnený. Hnedo-karamelová koža (Nappa) pôsobí spočiatku príliš výrazne, ale po pár hodinách sa mi zapáčila až tak, že by som si X-Trail v inej farbe nevybral. Ovládať a nastaviť si môžete prakticky všetko. Za zmienku stojí elektrické nastavenie predných sedadiel s pamäťou pre dve osoby (aj pre spolujazdca). Lakťová opierka ukrýva pomerne veľký priestor na rôzne drobnosti, ale zmestil sa mi tam aj väčší iPad.
Volant má ideálnu veľkosť, to znamená, že nie je veľký, ale ani príliš malý. Potešia logicky i ergonomicky usporiadané tlačidlá, to ani v dnešnej dobe nie je samozrejmosťou. Ovládanie je na dverách, na volante, v stredovej konzole, ale i na streche. Tam si ovládate elektrické okno. Na prvý pocit sa to dnes zdá archaizmus, ale poviem vám, že počas horúcich dní, keď si môžete pootvoriť okno, kým si vybavíte niečo na úrade alebo kúpite tresku a dva rožky, je to paráda. Otváranie je plne elektrické, Nissan sa okrem toho postaral aj o prekrytie skla, takže máte k dispozícii presklenú strechu, ktorú si môžete podľa ľubovôle zatiahnuť.
Veľkému interiéru kráľuje v strede veľký displej infotainmentu. K systému sa pripojíte bezdrôtovo cez Bluetooth a Apple CarPlay, alebo káblovo cez Android Auto. Keďže Nissan X-Trail je (aj) rodinné vozidlo, mnohí z vás ocenia Wi-Fi hotspot. Umožní pripojiť sa k jednému internetovému bodu až siedmimi zariadeniami naraz.
Mne osobne sa páčila prítomnosť mechanických tlačidiel slúžiacich na ovládanie vybraných funkcií. Manuálne, teda bez triafania sa na displej, si zapnete kamery, alebo prepnete denný / nočný režim displeja. Mimochodom, kamery. Ponúkajú výborný 360⁰ panoramatický pohľad, najlepší, aký som doteraz videl. Pripomínam, že X-Trail je kus auta, takže pri cúvaní, alebo tesnom kľučkovaní v náročných podmienkach sú predné i zadné kamery skvelou pomôckou.
Virtuálny kokpit má tiež 12,3″ uhlopriečku, ponúka možnosť preniesť si zobrazenie z infotainmentu, ale oveľa praktickejšie je nechať si zobraziť činnosť elektromotorov, tok energie, dobíjanie, a tak ďalej. „Môj“ X-Trail bol vybavený aj tretím displejom, ktorý sa premieta na predné sklo. Heads-Up displej má 10,8″, je to perfektná pomôcka pri navigovaní, nemusíte pohnúť ani hlavou a stále ste v obraze čo sa týka diania na ceste, ale i o tom, kde sa nachádzate a kam idete.
Rovnako exkluzívny je aj exteriér. X-Trail sa dodáva v dvojfarebnom prevedení, na obrázkoch vidíte strieborný lak Champagne, čiernu strechu. Ako sa na SUV patrí, nechýbajú tu efektné prelisy, či už na kapote, na bokoch, alebo vzadu.
Samostatnou kapitolou je pohonná jednotka. Aj keď sa dá X-Trail kúpiť vo verzii na benzínový pohon, zvážte svoje finančné možnosti a priplaťte si za verziu e-POWER (2WD), alebo ešte lepšie e-POWER e-4ORCE (4WD). Treba podotknúť, že rozdiel medzi najvyššou výbavou a tou najlacnejšou je markantný, ak by ste si presadli z jednej verzie do druhej, mali by ste pocit, že nasadáte do iného automobilu.
Motor | Visia | Acenta | N-Connecta | Tekna | Tekna+ |
1.5 VC-T Mild Hybrid Xtronic CVT 2WD – 163 k | 32 990 € | 35 090 € | 37 590 € | 40 390 € | 42 240 € |
e-POWER 2WD – 204 l | 37 990 € | 40 090 € | 42 590 € | 45 390 € | 47 240 € |
e-POWER e-4ORCE (4WD) – 213 k | – | 42 490 € | 44 990 € | 47 790 € | 49 640 € |
Nissan X-Trail nie je bežný hybrid, kde spaľovací motor priamo poháňa vozidlo a malá batéria, ktorá sa nabíja rekuperáciou, slúži na niekoľkokilometrovú jazdu, resp. dodáva ďalší výkon, ak je to nutné. Nissan zvolil odlišný postup. Spaľovací motor dodáva energiu a automobil poháňa len (podľa verzie) elektromotor, alebo dva elektromotory. Vďaka tomuto riešeniu je X-Trail neskutočne pohotový a jeho akcelerácia vás zatlačí do sedadiel. Počas jazdy máte pocit, že idete na elektromobile. Samozrejme, výkon dodáva spaľovák, takže si tichú jazdu typickú pre elektromobilu neužijete.
Napriek tomu ide o ojedinelé riešenie, ktoré dáva X-Trailu veľkú pridanú hodnotu. Jazdenie s takýmto kolosom je takto jemné, presné a po dupnutí na pedál neskutočne výkonné. Keďže ide o hybrid a nie o plug-in hybrid, o nabíjanie batérie sa nemusíte starať. Priemernú spotrebu som mal 7,1 l/100 km, čo je úžasné číslo.
Čo sa mi páčilo
Určite ste zaregistrovali zvýšenie cien automobilov. Napriek tomu môžete mať tento kúsok od 32 990 €. Vtedy získate 1.5 VC-T Mild Hybrid Xtronic CVT 2WD s výkonom 163 koní. Cena testovaného modelu e-POWER e-4ORCE je 49 640 €, za doplatok 800 € môžete mať tretí rad sedadiel, za ďalších 950 € 20″ disky z ľahkých zliatin. Všetko ostatné je už zahrnuté v cene.
Infotainment mi sadol vo všetkých smeroch. Zoberte si taký displej, je oveľa praktickejšie mať širokouhlú obrazovku, ako tie, čo sa bežne inštalujú a majú pomer strán skôr 5:3. Širší displej znamená viac informácií pre vás. Vo výbave nechýba ani Apple CarPlay a Android Auto, ale systém ProPILOT je dostatočne výkonný aj bez podpory smartfónov.
Jednotku s hviezdičkou si zaslúžia bezpečnostní asistenti. Udržia vozidlo v strede jazdného pruhu, predvídajú zákruty, križovatky či výjazdy. Samozrejmosťou je veľmi dobre funkčný parkovací asistent, je vybavený technológiou, ktorá zabrzdí, pokiaľ identifikuje predmety (osoby) za vozidlom.
Milo ma prekvapil 360⁰ pohľad na okolie z vtáčej perspektívy. Ide o naozaj kvalitnú vizualizáciu, podľa ktorej sa dá oveľa ľahšie orientovať pri cúvaní, či prejazde neprehľadným terénom.
O pohodlí som sa zmieňoval. Zopakujem to ešte raz, jazdu si užijú v maximálnom pohodlí nielen pasažieri vpredu, ale aj traja dospelí vzadu. Počas dlhších jázd ocenia zadné vyhrievané sedadlá, vlastnú zónu nastavenia klimatizácie a USB port. Pohodlie však znamená aj jazdu bez otrasov. Toto SUV vynikajúco odladí nerovnosti na ceste, veľký vplyv na to má zavesenie kolies McPherson v prednej časti a viacprvková zadná náprava.
Čo by mohlo byť lepšie
Prekážali mi viditeľné drôtiky na vyhrievanie predného skla. Nepamätám sa, či som na nejakom inom automobile videl výraznejšiu mriežku. Je ale pravda, že človek si na to zvykne a po čase to prestane vnímať.
X-Trail ponúka aj bezdrôtové nabíjanie. Má však pomerne veľkú plochu na uloženie mobilu, čo v prípade väčšieho iPhonu, či Samsungu S23 Ultra nie je problém. Keď som ale dal nabíjať iPohne mini, niekedy som netrafil na cievku slúžiacu na prenos energie, prípadne sa počas jazdy mobil posunul a nenabíjal.
Napriek logickému usporiadaniu a ovládaniu vozidla som mal spočiatku problém s aktiváciou tempomatu. Chyba však mohla byť na mojej strane.
Ak túžite po štýlovom vozidle, komforte a skvelých jazdných vlastnostiach, tak Nissan X-Trail bude jedným zo správnych volieb a ešte ako bonus vám pridá luxus s pocitom výnimočnosti. Úprimne povedané, nový X-Trail som doplnil k mojim pár modelom, ktoré by som bez váhania kúpil.