- #Počítače
- 4 min.
- 12.10.2023
Predaje počítačov naďalej klesajú, vzkriesiť ich má až táto vianočná sezóna
Predaje klasických počítačov podľa najnovšej analýzy trhu klesajú nepretržite už osem kvartálov po sebe, čo značí výrazný prepad záujmu o PC po skončení pandémie. Klesajúci trend sa má však údajne v poslednom kvartáli konečne otočiť.
Na čele trhu figuruje aj naďalej Lenovo, zatiaľ čo najväčší prepad zaznamenala spoločnosť Apple.
V treťom kvartáli tohto roku bolo podľa analytickej spoločnosti Gartner celosvetovo distribuovaných 64,3 milióna počítačov, čo predstavuje 9 % pokles oproti rovnakému kvartálu roku 2022. Nebyť augustových a septembrových nákupov nových počítačov pre študentov, prepad by bol ešte výraznejší.
Na čele rebríčka predajov sa podarilo udržať spoločnosti Lenovo, ktorá rozdistribuovala celkovo 16,1 milióna počítačov a zabezpečila si tak trhový podiel na úrovni 25,1 %, medziročne jej predaje klesli iba o 4,4 %. Jedinou spoločnosťou, ktorá zaznamenala v predajoch nárast, je HP s 13,5 miliónmi predaných kusov (+6,4 %) a 21 % podielom na trhu.
Spoločnosť Dell už šiesty kvartál po sebe pocítila pokles záujmu o pracovné počítače zo strany stredných a veľkých podnikov, tentokrát medziročne o 14,2 %. Najväčší prepad však zaznamenal Apple a to až o 24,2 %. Podľa analýzy však ide iba o dôsledok predchádzajúceho nadštandardného záujmu o počítače Mac po uvoľnení proticovidových opatrení v Q3 2022.
Spoločnosť | 3Q23 Predaje | 3Q23 Trhový podiel (%) | 3Q22 Predaje | 3Q22 Trhový podiel (%) | 3Q23-3Q22 Rast (%) |
Lenovo | 16,146 | 25,1 | 16,887 | 23,9 | -4,4 |
HP Inc. | 13,531 | 21,0 | 12,713 | 18,0 | 6,4 |
Dell | 10,320 | 16,1 | 12,022 | 17,0 | -14,2 |
Apple | 6,266 | 9,7 | 8,267 | 11,7 | -24,2 |
ASUS | 4,876 | 7,6 | 5,512 | 7,8 | -11,5 |
Acer | 4,388 | 6,8 | 4,494 | 6,4 | -2,4 |
Ostatné | 8,753 | 13,6 | 10,709 | 15,2 | -18,3 |
Celkovo | 64,279 | 100,0 | 70,604 | 100,0 | -9,0 |
„Dobrou správou pre predajcov PC je, že to najhoršie môžu mať na konci roka 2023 už za sebou“, uviedol Mikako Kitagawa, vedúci štúdie. „Trh podnikových počítačov je pripravený na ďalší cyklus výmeny poháňaný inováciami systému Windows 11. Dopyt po spotrebných osobných počítačov by sa mal tiež začať zotavovať, pretože počítače zakúpené počas pandémie vstupujú do počiatočných štádií obnovovacieho cyklu.“
Gartner tak očakáva návrat rastu a to ako vo sfére spotrebiteľských, tak aj podnikových počítačov, ktoré majú spoločne potiahnuť predaje nahor o zhruba 4,9 %.
Zaujímavé je, že aj napriek vysokej miere inflácie, zvyšujúcim sa úrokovým sadzbám a politickým zmenám vo viacerých krajinách trhu Európy, Stredného východu a Afriky (EMEA), predaje v tomto regióne medziročne poklesli iba o 3,6 %. Firmy podľa Kitagawu na našom trhu škrtia svoje rozpočty kvôli nevyspytateľnému vývoju ekonomiky a bežní spotrebitelia vo všetkých príjmových kategóriách bojujú s dopadmi inflácie.
Nebyť týchto faktorov, predaje počítačov by možno v našom regióne aj medziročne stúpli, nakoľko po pandémii a čipovej kríze sa nové modely s najnovším hardvérom konečne dostávajú do rozumných cenových hladín, spoločne s individuálnymi komponentmi, ktoré sa však do týchto štatistík nerátajú. Na druhej strane, posun vo výkone počítačov za posledné roky nebol až natoľko výrazný, aby boli ľudia v tomto náročnom období motivovaní investovať práve do nových zariadení, podobne ako je to pri smartfónoch.