Každá diskusia o elektromobilite sa v istom bode dostáva k téme ich bezpečnosti, riziku požiaru a k prípadnému haseniu, ktoré je oproti spaľovacím vozidlám odlišné a technicky o niečo zložitejšie.
Z tohto dôvodu a tiež z dôvodu, že elektromobily sú na cestách stále novinkou, sa v prípade požiaru o takýchto udalostiach píše pomerne intenzívne a o danej téme sa vedú búrlivé diskusie. Sú ale elektromobily skutočne náchylnejšie na požiar, než autá so spaľovacími motormi?
Na Slovensku máme v tomto smere ešte stále v čerstvej pamäti marcový požiar elektromobilu v Miloslavove, ktorý mal podľa prvotných informácií spôsobiť elektrický skrat. Podrobnejšie vyšetrovanie však napokon odhalilo činnosť podpaľača, ktorého pri tom zachytili aj kamery.
Nedávne cvičenie hasenia požiaru elektromobilov vo výcvikovom centre Lešť nám napokon prinieslo niekoľko zaujímavých informácií, ktorým sa podrobne venoval portál Živé.sk. Tou prvou je, že práve tento požiar bol tento rok zatiaľ jediným evidovaným požiarom elektromobilu na Slovensku. V minulom roku eviduje štát tri požiare elektromobilov. Nie je už ale jasné, či vznikli dôsledkom nehody, technickej závady alebo cudzím pričinením.
Rezort vnútra pri príležitosti tohto cvičenia taktiež uviedol, že ku koncu marca 2024 bolo v evidencii vozidiel Policajného zboru na Slovensku vedených 10 479 elektromobilov. Hoci teda Slovensko v prechode na elektromobilitu oproti iným štátom výrazne zaostáva, aj v pomere k celkovým predajom elektromobilov je počet ich požiarov stále nízky.
Uvedené štatistiky sa stále týkajú iba čistých elektromobilov a nie vozidiel s hybridným pohonom, ktoré sú taktiež vybavené rôznymi typmi batérií. Ďalší náhľad do reálnej situácie s požiarmi elektrifikovaných vozidiel na Slovensku v tomto smere priniesol vedúci oddelenia operatívneho riadenia, odboru hasičských jednotiek, plukovník Juraj Klátik. „V roku 2023 evidujeme 6 požiarov elektromobilov a 45 dopravných nehôd elektromobilov“, uviedol Klátik pre portál Živé.sk.
Pod elektromobilmi v tomto prípade štatistika hovorí o všetkých elektrifikovaných vozidlách, teda aj mild-hybridoch, klasických hybridoch či plug-in hybridoch s možnosťou nabíjania batérie zo zástrčky či stojanu.
Evidovanie dvojnásobku počtu požiarov oproti čistej štatistike o požiaroch elektromobilov v tomto smere dáva zmysel. Predaje hybridných vozidiel by sa totiž na Slovensku mali zhruba rovnať predajom elektromobilov. V počte požiarov si to teda tieto typy vozidiel delia presne na polovicu.
Na základe nedávneho cvičenia hasenia elektromobilov v Lešti by mali vzniknúť interné predpisy, technické normy, všeobecné záväzné predpisy a učebný materiál pre hasičov, aby sa na potenciálny nárast výskytu požiarov elektromobilov vedeli pripraviť. Celkový počet požiarov elektromobilov bude v najbližších rokoch pravdepodobne stúpať a to už len výhradne z dôvodu zvýšenia ich celkového počtu na cestách.