Nemusíte byť fanúšik motoriek, aby ste si obľúbili jeden z najnovších setov LEGO Technic BMW M 1000 RR #42130. V redakcii sa nám podarilo poskladať motorku v mierke 1:5, ktorá ukazuje, kam sa LEGO neustále posúva.
Séria Technic patrí k najprepracovanejším, pričom väčšina modelov, ktoré si postavíte sú plné funkcionalít. Medzi nimi sú však aj modely, ktoré sú skôr určené do vitríny, ako na „hranie sa“. Sem by som zaradil aj BMW M 1000 RR. Po tom, čo LEGO Technic začalo v roku 2006 mimoriadne obľúbenú sériu superšportov v mierke 1:8 (posledným modelom je Lamborghini Sián FKP 37), máme tu pravdepodobne ďalšiu zberateľskú sériu, tentokrát motoriek v mierke 1:5.
Model motorky BMW M 1000 RR patrí do série dospeláckych stavebníc, o čom svedčí aj označenie 18+ na krabici. Dizajn balenia zaujme už na prvý pohľad, páči sa mi grafika 18+ setov, ktorá nechá modelom vyniknúť. Nerušia vás žiadne prvky, zbytočné texty, pozeráte sa na model, ktorý si poskladáte. Tento má 1 920 dielikov a kúpite ho za 199,90 € pokojne aj na web stránke Lego.com.
Zadná strana balenia sa vás snaží zaujať skutočnými fotografiami motorky, ale prezrádza aj rozmery modelu, ktorý si poskladáte. Po zložení dostanete 45 cm model, ktorý skutočne ohuruje svojou veľkosťou. Len pre porovnanie, pozrite si veľkosť hotovej motorky s posledným setom Ducati (doterajšia veľkosť LEGO Technic motoriek). Je to brutálny rozdiel a všetko sa ukáže aj v detailnejšom spracovaní.
Rozbalenie každého LEGO setu si naplno užívam a nebolo tomu inak ani tentoraz. Vysypal som množstvo sáčkov s dielikmi a so zatajeným dychom otváral návod. Očakával som, že tu budú informácie nielen o skutočnej motorke BMW, podľa ktorej je model vyrobený a tešil som sa aj na informácie zo zákulisia tvorby tohto setu. Nezostal som sklamaný, kým začnete skladať, dozviete sa množstvo zaujímavých informácií o tom, prečo a ako tento model vznikol. Dizajnérom je Samuel Tacchi.
Prekvapí vás aj množstvo nálepiek. Sú tu doslova preplnené dva hárčeky. Už samotné pneumatiky vám prezradia, že model bude obrovský, ale pred začatím skladania si skutočnú veľkosť predstavíte len ťažko.
Začína sa zhurta. Hneď v prvých minútach sa vám bude doslova pariť z hlavy, aby ste neurobili žiadnu chybu pri spájaní všetkých prevodov pre funkčnú prevodovku s troma rýchlosťami a neutrálom. Toto je pravý Technic, aj keď reálne využitie je podobne ako pri prevodovkách modelov superšportov v mierke 1:8 otázne. Zvládnete to však rýchlo, mne to trvalo 24 minút.
Prvýkrát vidím aj známe dieliky pre piesty motora v priehľadnom prevedení. Hovorím si, super, to preto, aby som mal po poskladaní modelu zážitok a videl reálne fungujúce piesty pri „hraní sa“ s motorkou. Opak je pravdou, v skutočnosti ich prekryjete a už ich nikdy neuvidíte.
Celkovo budete mať zo skladania zvláštny pocit. Nadšení budete z logiky prevedenia prevodov či samotných piestov motora, no akonáhla ich prekrývate bude vám ľúto, že ste sa „natrápili“ len preto, aby ste vedeli, že toto máte vo vnútri. Reálne sa už pohľadom na funkčné bloky nepokocháte, ani ich v praxi nevyužijete – toto je jednoducho výstavný model.
Skladanie mi ide od ruky a srdce motorky pribúda. Po 2 hodinách a 24 minútach končím s dielikmi zo sáčkov s označením „2“ a prezradím vám, že zažívam nadšenie. Totiž blok motora som položil na poskladaný stojan, kde samotné skladanie dostáva úplne iný rozmer. Mám pocit, akoby som skladal reálnu motorku, tento zážitok vám dizajnér dopraje práve tým, že si na stojane otáčate časť poskladanej motorky, ako potrebujete – je to pocit, aký som doteraz ešte nezažil a náramne ma to baví.
Dokonca si viem predstaviť niekoho, kto by skladanie ukončil už v tomto momente. Pohľad na skelet motorovej časti je fascinujúci. Začínam si uvedomovať, aký to bude obrovský model. Aby ste si z kociek LEGO mohli postaviť takto veľkú motorku, prichádza aj viacero nových dielikov. Pneumatiky som už spomínal, pozrite sa nižšie aké sú obrovské v porovnaní s minifigúrkou LEGO. Tým to však nekončí, máme tu úplne nové piesty, ktoré slúžia pre odpruženie prednej nápravy. Rovnako nechýba nové odpruženie, ktoré je v tomto prípade použité pre zadnú nápravu, úplne novým dielikom sú aj kotúče bŕzd či obrovské čelné sklo!
Po troch hodinách skladania ukotvujem reťaz. Skladám so zatajeným dychom, každým novým dielikom je motorka reálnejšia a fascinuje ma vernosť detailov so skutočnou predlohou. Ide sa až do takých drobností, ako sú hadičky pre brzdy a podobne. Reťazový prevod samozrejme prepájam s motorom, prevodmi vo vnútri motorky – keď sa s motorkou budete hýbať, hýbe sa aj reťaz aj piesty motora… samozrejme fungujú aj prevody.
Po osadení zadného kolesa sa vám priblíži skutočná veľkosť modelu, na výšku má motorka takmer 30 centimentrov, hrubá je až 17 cm. Fakt ste také niečo ešte v rukách z dielne Technic nedržali.
Už nezastavujem, je noc nevadí. Chcem poskladať aj prednú vidlicu. Wow, kotúčové brzdy s M-kovými platničkami vyzerajú brutálne. Stále všetko skladám na stojane, je to mimoriadne praktické. Skúšam však na stole aj odpruženie predného a zadného kolesa.
Počas skladania si určite pozriete aj detaily skutočnej motorky, napríklad, že váži 192 kg. Páči sa mi, že tu máte celkom podrobné parametre aj o výkone motora, zrýchlení či maximálnej rýchlosti (306 km/h). Škoda, že takéto niečo nie je pri modeloch áut 1:8, stojanček k Siánu vyzerá pri tomto popise ako vtip.
Finále sa blíži, kapotujem. Najskôr však skladám palivovú nádrž, kde poteší efektný realistický detail uzáveru.
Už skladám takmer 5 hodín. Som však už veľmi blízko záveru. Teším sa najmä na umiestnenie predného skla. Dočkal som sa. Potešilo ma, že si môžete vybrať jeden z 3 prístrojových panelov.
Ako sa vám páči BMW M 1000 RR po finálizácii sáčkov s označením číslo 4?
Tipli ste si, koľko mi bude skladanie trvať? Pred finále osádzam aj obrovský výfuk z takmer 30 dielikov!
A je vymaľované. 6 hodín a 10 minút mi trvalo 1 920 dielikov setu LEGO Technic 42130 BMW M 1000 RR. Úprimne? Nie som fanúšik motoriek, ale LEGO ma opäť presvedčilo, že stačí byť fanúšik LEGO a bude sa vám páčiť aj model, ktorý by vás predtým možno na prvý krát nezaujal. Z môjho pohľadu by to bola obrovská škoda, aby som v mojej zbierke takýto model vynechal. Vyzerá úžasne!
LEGO Technic motorku v mierke 1:5 si radšej nekupujte, ak nechcete podľahnúť zbieraniu ďalšej série modelov. Lebo ak sa do skladania pustíte, uvidíte výsledok, závislosť je istá. Ja by som už teraz chcel vidieť ďalší model z tejto série a verím, že naň nabudem musieť čakať 2 roky, ako pri superšportoch LEGO Technic 1:8. Či?
K motorke si poskladáte aj tzv. pretekársky podstavec. Na ňom má motorka kúsok horšiu stabilitu, ale keď ju dobre osadíte, bude na poličke pevne držať aj veky. Minimálne pokiaľ sa niekto nepokúsi utrieť prach v jej okolí, vtedy hrozí zhodenie zo stojana. A keď už sme pri manipulácii s motorkou. Celkovo je priam dokonale pevná, ale časť chladiča v spodnej časti (za predným kolesom) je veľkým sklamaním – odpadáva aj pri menšej manipulácii s motorkou.
Tu sú oba stojany vedľa seba, za mňa rozhodne umiestnim motorku na ten s popiskami. Nielen kvoli stabilite, ale celkovo nechá vyniknúť výnimočnosti setu na akejkoľvek poličke.
No nehovoril som?
Pochváliť musím detailnosť setu, svetlá, palivovú nádrž, prístrojový panel, brzdy, brzdové hadičky, reťazový prevod… kam sa pozriete, budete sa dlho kochať. A to opäť pripomínam, nie som žiadny fanúšik motororiek, viem si predstaviť, že ak by som mal jednu skutočnú v garáži, tak by som sa na model pozeral úplne inak a fascinovalo by ma možno ešte viac, s akou precíznosťou sa dá z LEGO Technic dielikov vyskladať motorka, so všetkým čo k nej patrí.
Keď sa na model pozerám z odstupom času, rozhodne mi nepríde 199,90 eur veľa. Dostanete hneď viacero zážitkov, ten prvý bude pri rozbaľovaní, ten ďalší pri skladaní a ten dlhodobý pri pohľade na set vo vašom dome či kancelárii, alebo kľudne aj v garáži vedľa vašej motorky.
Pozrite si porovnanie LEGO Technic BMW M 1000 RR (42130) a LEGO Technic Lamborghini Sián FKP 37 (42115).