LEGO ešte v roku 2016 odštartovalo unikátnu sériu Technic superšportov v mierke 1:8. Úplne prvým modelom bolo legendárne Porsche 911 GT3 RS, z ktorého je dnes vyhľadávaný zberateľský kúsok.
Každé 2 roky v sérii pribudne nový set, najnovším prírastkom je McLaren P1. Poskladali sme ho a vy sa s nami pozrite, čo ponúkne a koľko nám to trvalo.
LEGO Technic 42172 McLaren P1 je poriadny kus stavebnice. Ak si ho kúpite, pripravte sa na poriadne veľkú krabicu vážiacu niekoľko kilogramov. Zaujímavé je, že rozmery balenia sú opäť výnimočné, takmer s každým novým modelom série sa snaží LEGO priniesť unikátny zážitok z rozbaľovania. Nie je tomu inak ani v tomto prípade. Aj keď, ako zberateľ by ste sa pravdepodobne potešili, keby jednotlivé balenia sadli jedno vedľa druhého.
Ešte skôr ako LEGO rozbalíte, viete sa pokochať detailami modelu vyobrazenom v parciálnom laku na zadnej strane. Spredu však balenie stavebnice pôsobí mimoriadne exkluzívne a ukazuje P1-ku zozadu v tmavej grafike. Ak si set objednáte online, príde vám precízne zabalený v samostatnom kartóne, tak aby sa balenie nepoškodilo. Zberatelia vedia, že 100% stav krabice je mimoriadne dôležitý.
Doslova s otvorenými ústami som otváral vnútorné časti balenia. LEGO opäť posunulo latku vyššie. Jednotlivé dieliky sú umiestnené v 3 kartónových boxoch, ktoré odkrývajú McLaren P1 na skutočnej fotografii a následne vyobrazený z kociek LEGO. Je to mimoriadne efektné, doslova si rozložíte a pozeráte sa na mega model McLarenu, pričom ak si dáte 3 boxy vedľa seba a pozriete sa na ne zboku, vidíte siluetu zadnej časti superšportu.
Návody sú opäť poriadnymi brožúrami so stovkami strán. A ako býva dobrým zvykom, skôr ako začnete skladať, môžete sa s modelom zoznámiť, rovnako tak s jeho LEGO dizajnérom Kasperom Reném Hansenom. Nechýbajú rozhovory s dôležitými zástupcami spoločnosti McLaren, kde sa dozviete podrobnosti o reálnej P1-ke a čaká na vás aj séria audio podcastov so 7 významnými osobnosťami z McLarenu a LEGO, ktoré si môžete počas skladania vypočuť. Toto je zažitok, na ktorom si dáva LEGO extrémne záležať a zatiaľ sa im darí vzbudiť vo vás pocit, že do rúk sa vám dostalo doslova umelecké dielo!
Ale poďme na samotné skladanie. Novinkou sú papierové sáčky pre jednotlivé dieliky, v ktorých je zabalených viac ako 90% dielikov. Osobne sa mi balenie dielikov do papiera páči, musíte si však dávať pozor, aby ste zo sáčku vysypali všetky dieliky pre skladanie – často sa vám môže stať, že na najaký kúsok zabudnete.
Začínam skladaním zadnej nápravy. Tá je plne odpružená a mám ju poskladanú za 37 minút. Dôležité je povedať, že tu si vyskladáte osvedčený a fungujúci nápravový diferenciál, ktorý funguje ukážkovo.
Ako to už býva zvykom, úvodné skladanie je najnáročnejšie, totiž skladáte tu okrem nápravy a podvozka aj motorovú či prevodovkovú časť. A práve prevodovka, ktorú začínate skladať po rozbalení sáčkov s číslom 4 je svojím spôsobom unikátna. Prináša nové dieliky a má 7-stupňov, funkčných! Jednoducho vďaka množstvu ozubených koliesok s možnosťou prepracovaného a premysleného prepínania medzi nimi si poskladáte prevodovku tak, aby ste ju vedeli ovládať z interiéru modelu a reálne vám pri „hraní“ sa s modelom nechá pocítiť rozdiel v jednotlivých prevodových stupňoch. Tu ak sa pomýlite, môžete ju celú rozobrať a začať nanovo.
Následne nad prevodovku (ktorá je v realite menšia ako V8-čka) prekryjete 8-valcovým motorom so štandardnými LEGO funkčnými piestami. Aby ste si vychutnali ich chod v komorách, tak dieliky motora V8 sú priehľadné. Vo finále ich aj tak takmer neuvidíte, keďže ich prekrytujete karosériou, takže si funkčnosť vyskúšajte a naplno užite počas skladania. Dá sa povedať, že najnáročnejšiu a najzložitejšiu mechanickú časť máte za sebou. Mne skladanie trvalo zatiaľ 3 hodiny. Schválne, ako rýchlo to dokážete vy?
Pokračujeme podvozkom, mimochodom povedali by ste, že máte niečo viac ako tretinu dĺžky finálneho modelu? Športové sedadlá sa teraz skladajú na etapy, základ pripevníte k podvozku pri jeho predĺžení. Mimochodom, prevody budete radiť pod volantom, takže nechýba mechanizmus, ktorým sa pripojíte na prevodovku. Ja v tomto momente končím prvý z dvojice hrubých návodov. Mám za ebou 417 strán a 544 krokov. Doteraz som skladal presne 5 hodín, alebo v reči skladacích večerov – dva.
Nasleduje predná náprava, ktorá je rovnako odpružená a samozrejme s možnosťou natáčania kolies, takže nechýba prepojenie tyčou na volant v interiéri. Teraz už cítite pomerne rýchle pribúdanie vyskladaných častí a vidíte aj konečnú dĺžku modelu. Ten má celkovo na dĺžku až 59 centimetrov. Je to jednoducho poriadny kus auta a tak potrebujete aj veľkú vitrínu či policu.
Tu si neodpustím dodať, že skladanie LEGO kociek je prechádzkou ružovou záhradou v porovnaní so stavebnicami, ktoré dieliky Technic napodobňujú resp. sa nimi inšpirujú. Skúsil som si to a môžem potvrdiť, že nech s LEGO Technic spojíte stovky pinov po sebe, nebudú vás bolieť prsty a všetko sadne až s neuveriteľnou presnosťou a precíznosťou. LEGO má stále obrovský náskok!
V týchto momentoch už začína model naberať na svojich siluetách a už ho len dolaďujete. Ako prvú časť poskladáte strechu a pokračujete predkom. Tu sú zaujímavo riešené predné svetlá, ktorým žiaľ chýba LED podsvietenie. Neviem kedy sa tohto prvku vo vlajkových setoch LEGO dočkáme, ale chýba mi to už teraz. Pokračujem kapotou, ktorá má funkčnú podperu a priestor na „tašku“, ktorá je ikonickým prvkom modelov 1:8 už od prvého LEGO Technic 42056 Porsche 911 GT3 RS. Mimochodom McLaren P1 je piaty model série v poradí! Pozrite si aj moje skladanie LEGO Technic 42083 Bugatti Chiron, LEGO Technic 42115 Lamborghini Sián FKP 37 či zaujímavé TECH STORIES s LEGO Technic 42143 Ferrari Daytona SP3.
Hotovo! Mám za sebou aj všetky dieliky z 2 krabice setu, celkovo zatiaľ skladám 7 hodín a 30 minút. Teraz prídu na rad krídlové dvere, ktoré sa skladajú z množstva dielikov. Každé dvere mi trvá poskladať 20 minút a som nadšený ako sa dizajnérovi setu podarilo zachovať línie. Celkovo máte z modelu mimoriadne dobrý pocit, je extrémne plastický. Potešilo ma, že osadenie každých z dverí je jednoduché (čo nebýva zvykom) a dobrou správou je i to, že keď ich vyklopíte dobre a pevne držia v otvorenom stave.
A ide sa do finále, čo v mojom prípade znamená štvrtý večer pri skladaní setu. Neviem si predstaviť, že by som McLaren P1 skladal naraz od rána do večera, no po práci ide o skvelý relax. Zadná kapota, zadné svetlá (opäť bez LED svietenia), výsuvné krídlo, ikonické strmene bŕzd a špeciálne disky s pneumatikami. A som vo finále, bez 6 minút mi poskladanie modelu LEGO Technic McLaren P1 trvalo 10 hodín. Bola to skvelá jazda, teraz sa môžem začať kochať detailmi stavebnice a nájsť jej výstavné miesto.
Pokochajte sa výsledkom stavebnice LEGO Technic 42172 McLaren P1 aj vy v rozsiahlej galérii, ktorú som pre vás pripravil. Ak si aj vy chcete takýto McLaren P1 vystaviť resp. rozšíriť vašu zbierku, vedzte, že zaň zaplatíte 461,24 €. Aj vám sa zdá cena zvláštna, no treba povedať pravdu, že za ňu môže nová 23 % DPH, predtým by ste za set zaplatili 449,90 €.
Ak mám novinku v sérii modelov superšportov 1:8 zhodnotiť, tak rozhodne pozítívnou správou je zvolená farba setu. Medzi modelmi vynikne a efektne ich dopĺňa. Rozhodne si pochvalu zaslúžia krivky, kde Kasper René Hansen odviedol skvelú prácu a priblížil sa reálnej predlohe skutočne maximálne. Ide však „len“ o výstavný kúsok, na hranie tu toho veľa nie je. Síce 7-stupňová funkčná prevodovka je svojím spôsobom majstrovským dielom, ale v praxi jej význam veľmi nepocítite. Keby bol model aj diaľkovo ovládaný, rozhodne by to bola iná pesnička.
Pri cene setu by som rozhodne uvítal aj LED podsvitené predné a zadné svetlá, našťastie si takéto niečo môžete dopriať od spoločností, ktoré sa práve osvetlením LEGO setov zaoberajú. Lenže to sú dodatočné investície a hľadanie správneho výrobcu. Osobne sa mi páči riešenie krídlových dverí, sú mohutné a pevné. Tiež sa dobre ovláda zadné krídlo, ktoré má pomerne veľkú výšku výsuvu. Ak sa na model pozriete ako na „showcar“, tak splnil svoj cieľ. Takéto niečo sa musí páčiť nielen milovníkom konkrétnej P1-ky, ale všetkým, ktorí žijú modelmi. Mierka je ohromujúca a detaily fascinujúce. A ako čerešnička na torte je k modelu aj plaketa s parametrami skutočného modelu, kde sa dozviete, že dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy či hybridný motor V8 Twin Turbocharger s elektromotorom ponúkne výkon 916 koní.