Nemecká automobilka Porsche dnes oficiálne predstavila očakávaný model Macan v čisto elektrickej verzii. Macan ako ho poznáme už nebude, už bude len elektrický.
Porsche Macan sa tak stáva prvým plne elektrickým SUV z portfólia a iba druhým plne elektrickým vozidlom. Prvým bol Taycan. V predaji budú rôzne stupne výbavy a výkonu, top model ponúkne až 470 kW.
Po 10 rokoch od predstavenia prvého Macanu Porsche zvolilo netradičný prístup a namiesto novej generácie s rôznymi druhmi pohonu je Macan už len na elektrinu. V predaji bude ako Macan 4 a Macan Turbo. Oba výlučne s pohonom oboch náprav.
Porsche Macan v sebe Porsche nezaprie. Dizajnové línie a ikonické prvky ostali aj v tomto modeli zachované. Inžinierom sa podarilo dosiahnuť odpor vzduchu len 0,25 cd. Zaujímavé je, že to dosiahol aj napriek nezapusteným kľučkám dverí či pomerne veľkým spätným zrkadlám. Tie sú klasické, stále nie digitálne.
Nechýba aktívny spojler, zaujímavý je celkom rovný podvozok, pod ktorý ale z prednej masky prúdi cielene vzduch. Nový Macan má rozmery 4 784 x 1 938 x 1 622 mm. Rázvor kolies je o takmer 9 cm väčší, dosahuje 2 893 mm.
V základe je Macan obutý na 22″ diskoch, aj preto pôsobí na obrázkoch menším dojmom. Samozrejmosťou sú LED svetlá vpredu i vzadu, vpredu využíva Matrix LED technológiu (za príplatok).
Už základný model Macan 4 bude ponúkať špičkový výkon 300 kW so spotrebou 17,9-21,1 kWh/100 km, vďaka čomu s 100 kWh (95 kWh dostupných) batériou dosiahne dojazd od 516 do 613 km podľa WLTP, v meste dokonca až 784 km. Krútiaci moment 650 Nm pošle Macan 4 na stovku za 5,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 220 km/h.
Porsche Macan Turbo ponúkne už spomínaný výkon 470 kW čo je zhruba 640 koní. Prekvapivo má mať spotrebu ešte nižšiu, a to 18,8-20,7 kWh/100 km a dosiahne dojazd do 591 km v kombinovanom, resp. 765 km v mestskom režime. Model Turbo ponúkne až 1 130 Nm krútiaceho momentu, ktorý ho vystrelí na stovku za 3,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 260 km/h.
V oboch modeloch nechýba Porsche Traction Management (ePTM), Macan Turbo má navyše aj Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) či Porsche Active Suspension Management (PASM). Za príplatok môžete mať v oboch modeloch aktívnu zadnú nápravu a tak sa otočiť v kruhu s priemerom 11,1 m.
Batéria bude v oboch modeloch rovanká, a to spomínaných 100 kWh, resp. 95 kWh dostupných. Je celkom nová, v celkom novej platforme PPE (Premium Platform Electric), pričom využíva 800 V architektúru. Aj vďaka nej je možné nabíjať výkonom až 270 kW a tak z 10 na 80 % kapacity batérie sa viete dostať za 21 minút.
Bonusom je, že v prípade 400 V DC nabíjania je batéria priamo v Macane rozdelená na akoby dve batérie a tie sa nabíjajú plným výkonom 135 kW. AC nabíjanie je však pomerne pomalé, a to len 11 kW. 22 kW by bolo podstatne lepšie, existuje obrovské množstvo 22 kW AC nabíjačiek.
Iným bonusom je schopnosť rekuperácie až do 240 kW.
Výhodou plne elektrického Macanu sú aj dva batožinové priestory. Ten zadný má 540 litrov a po sklopení sedadiel dosiahnete takmer rovinu a úctyhodných 1 348 litrov. Kufor vpredu má 84 litrov a poslúži na odkladanie drobných predmetov, nabíjacích káblov a pod. Plusom je aj možnosť ťahania 2-tonového prívesu.
Porsche Macan novej generácie je jasne rozpoznateľný aj vo vnútri. Má tri displeje, jeden je výlučne pre spolucestujúceho na prednom sedadle. Pred vodičom je 12,6″ zakrivený displej, v strede je 10,9″ dotykový displej a za príplatok môžete mať aj spomínaný tretí displej, rovnako s 10,9″ uhlopriečkou.
Macan bude v novej verzii možné vybaviť aj head-up displejom s rozšírenou realitou, ktorý na čelné sklo premieta obraz korešpondujúci s 87″ uhlopriečkou 10 m pred vozidlom. Operačný systém je založený na Androide, nechýba ale ani hlasový asistent od Porsche. Samozrejmosťou je plná kontrola pomocou mobilnej appky Porsche.
Nové Porsche Macan 4 a Macan Turbo sa do predaja dostane v druhej polovici tohto roka. Cena zatiaľ nie je známa. Vyrábať sa bude vo fabrike v nemeckom Leipzigu.