Nemecká automobilka Porsche vzbudzuje aktuálne pozornosť najmä svojím elektrickým superšportiakom Taycan, ale elektrické pohony chce rozvíjať v omnoho väčšom rozsahu, než doteraz.
Porsche spolupracuje s Boeingom na výstavbe elektrického lietajúceho prostriedku s vertikálnym vzletom aj pristávaním (eVTOL) s cieľom vytvoriť prémiovú službu mestskej leteckej mobility.
Spoluprácu odštartovala dohoda, v rámci ktorej bude Porsche na vývoji eVTOL lietajúceho stroja spolupracovať s dcérskou spoločnosťou Boeingu Aurora Flight Sciences.
Aurora Flight Sciences na vývoji eVTOL už pracuje dlhšie a má za sebou aj prvý let so svojím Passenger Air Vehicle (viď video vyššie). Zo spolupráce Boeingu s Porsche Engineering Services a Studio F. A. Porsche by však mal vzniknúť nový projekt s radikálne odlišným dizajnom. Naznačujú to doposiaľ zverejnené fotografie konceptu. Firmy zatiaľ nezverejnili žiadne podrobnosti o plánovanom lietadle.
Steve Nordlund, viceprezident a generálny riaditeľ organizácie Boeing NeXt uviedol, že spolupráca s Porsche pomôže v úsilí o vývoj bezpečného a efektívneho nového prémiového vozidla mestskej leteckej mobility.
V podobnom zmysle sa vyjadril aj Detlev von Platen, člen Výkonnej rady pre predaj a marketing Porsche AG: „Porsche sa snaží rozšíriť svoje pôsobenie výrobcu športových automobilov tým, že sa stane vedúcou značkou prémiovej mobility. Z dlhodobého hľadiska by to mohlo znamenať vstup do tretej dimenzie cestovania. Kombinujeme silné stránky dvoch popredných svetových spoločností s cieľom osloviť potenciálny kľúčový segment trhu budúcnosti.“
Pokrok v oblasti vývoja elektrických pohonov a batérií robí elektrické lietajúce vozidlá s kolmým štartom a pristávaním stále reálnejšími, preto sa ich príprave venuje čoraz viac veľkých aj menších spoločností. Popri takých hráčoch v oblasti leteckej techniky ako Boeing a Airbus treba spomenúť napríklad aj Daimler, ktorý investoval do vývoja stroja Volocopter, Kitty Hawk, Uber a ďalšie.
Ďalšie spoločnosti okrem toho investujú do vývoja VTOL lietajúcich strojov poháňaných elektrinou z vodíkových palivových článkov, ktoré by mohli disponovať podstatne väčším akčným rádiusom.
Či s batériami, alebo s vodíkom, zrejme sa elektrických osobných dronov dočkáme vo veľkomestskej doprave už do polovice tridsiatych rokov. Doprava v mestách tak dostane doslova tretí rozmer a pri rozumnej koncepcii a prepracovaných systémoch autopilotov môže zaznamenať ďalšiu dopravnú revolúciu.