Reklama

Porovnali sme tri generácie hybridných pohonov od Toyoty. Kam sa rokmi posunul?

Tomáš Šmidák

Ak si dnes chcete kúpit nové auto, ktoré vás svojimi prevádzkovými nákladmi „nezrujnuje“ pozeráte sa pravdepodobne po hybridoch alebo elektromobiloch. Práve druhé menované naberajú stále na väčšej popularite no nie všetci vodiči sú, z viacerých dôvodov, pripravení prejsť na čisto elektrický pohon.

Druhou alternatívou sú teda hybridy, ktoré hrdo a početne zastupuje Toyota Corolla. Elektromobilita sa však za posledné roky posunula dopredu míľovými krokmi a na prvý pohľad sa môže zdať, že hybridy stagnujú. Toyota nás preto pozvala na okruh Tor Modlin, aby sme si mohli jednotlivé generácie pohonu vyskúšať.

Obsah pokračuje pod reklamou

Pri prvom oznámení, že budeme na okruhu skúšať nové Corolly som mal zmiešané pocity, nakoľko mi neprišiel rodinný hatchback ako vhodné vozidlo na okruh. Ukázalo sa však, že s vozidlami ideme simulovať mestské prostredie. Vďaka tomu sme si teda mohli porovnať efektivitu jednotlivých generácií pohonov mimo cestnej premávky.

S najnovšou verziou by sme navyše ani na cestnú komunikáciu vyjsť nemohli, nakoľko to bola predprodukčná verzia prinesená z Nemecka, ktorá nebola prihlásená. Okrem hatchbacku nám bol predstavený aj faceliftovaný sedan a kombi. Tie sme si našťastie mohli skúsiť aj v bežnej premávke.

Ešte predtým ako začneme s porovnávaním, toto je súhrn najväčších zmien, ktoré so sebou Corolla 2023 prinesie: nové mriežky chladiča, nové rámčeky hmlových svetiel, nové farby (čučoriedkovo-modrá pre kombi, modro-zelená pre sedan a popolavo-sivá pre všetky tri verzie), nové disky kolies, vylepšený digitálny prístrojový panel aj hlavný displej, iné farebné kombinácie a obloženia v interiéri, nové pohony, pokročilejší asistenti Toyota T-Mate, funkcia upozornenia na prichádzajúce vozidlo/cyklistu, funkcia upozornenia na zabudnuté predmety/osoby na zadných sedadlách a nové bi-led svetlomety.

Pri jazde sme všetci svorne ocenili nové displeje, ktoré vyzerajú moderne a ponúkajú veľmi ostré a kvalitné zobrazenie, skvelý podvozok a tiež vylepšený pohon, ktorý je po novom tichší a dynamickejší. K dispozícii sme mali verzie s 1,8l motorom, ktorý má po novom výkon 140 koní no dostupná bude aj verzia s 2,0l motorom, ktorá bude disponovať výkonom 197 koní.

Každopádne dynamika 1,8l motora nám plne dostačovala a vo veľkej miere sme ju ani nepoužívali, nakoľko sme chceli dosiahnuť čo najlepšiu spotrebu. Tá sa po našej jazde zastavila na 4,0 l/100km čo je hodnota, o ktorej často nesnívajú ani plug-in hybridy.

Dostali sme dokonca aj podrobnú prezentáciu noviniek, ktoré so sebou nový pohon priniesol. Okrem zvýšenia výkonu spaľovacieho motora sa zvýšil aj výkon elektrického motora z 53 kW na 70 kW. Vďaka tomu bude vedieť nová Corolla zvládať náročnejšiu akceleráciu a vyššiu rýchlosť aj na elektrický pohon, čím ušetrí väčšiu časť paliva.

Pohonné ústrojenstvo je navyše ľahšie, má výkonnejšiu batériu a tiež lineárnejší záťah celým spektrom otáčok. Povestný výkonový „kick“ a následný úpadok sa teda oproti minulej generácii úplne vytratil. Na papieri je teda jasné, že nová generácia má lepšie parametre ako tá predošlá. Ako sa to ale premietlo do praxe?

Na okruhu sme testovali tri vozidlá: Toyota Auris (3. generácia hybridného pohonu), Toyota Corolla 2022 (4. generácia hybridného pohonu) a Toyota Corolla 2023 (5. generácia hybridného pohonu). S každým z nich sme si dali približne 4 km okruh. Jazdili sme vpravo, do 50 km/h a čo najplynulejšie, aby sa nám podarilo s vysokou presnosťou nasimulovať mestské prostredie.

Ja som mal to šťastie a moje prvé auto bol Auris. Po jazde som mal pocit, že Auris zostarol veľmi dobre a okrem vyššieho hluku od prevodovky je jeho pohon veľmi schopný. Po následnej jazde v Corolle 2022 som si však začal všímať vylepšenia. Auto bolo agilnejšie, tichšie a hlavným rozdielom bolo, že spaľovací motor sa prihlásil o slovo len zriedka.

Obsah pokračuje pod reklamou

V Corolle 2023 potom bola jazda veľmi podobná, no prebehla v podstate takmer celá na elektrický pohon, čo bol opäť posun oproti predošlej generácií. Nehovoriac o lepšom správaní v zákrutách a celkovo lepšom pocite z kabíny, ktorá je modernejšia a prémiovejšie spracovaná.

Tieto moje pocity potvrdili aj dáta z jazdy, ktoré boli odosielané na servery Toyoty a vyhodnocované počítačom. Auris používal pri jazde elektrinu a batériu v priemere na 71 %, Corolla 2022 na 76 % a Corolla 2023 na 83 %. Mali sme tiež možnosť porovnať zrýchlenie z 0-80 km/h a zo 40-80 km/h pri všetkých generáciách.

Zdroj | Toyota

V priloženej tabuľke môžete vidieť, že všetko je tak, ako by to malo byť. Auris skončil s priemerným časom 8,43 sekúnd posledný, za ním bola Corolla 2022 s časom 8,05 sekundy a prvenstvo si uchmatla najnovšia verzia s časom 7,85 sekundy z 0-80 km/h. Záverom len poviem, že sme radi za možnosť vyskúšať si bezprostredne všetky tri generácie pohonov.

Je teda vidno, že Toyota neustále pracuje na ich zlepšení a aj keď to tak niekedy nevyzerá, medzigeneračne robí malými zmenami veľké rozdiely. A ja sa už teraz vďaka tomu teším na testovanie novej Corolly.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.