Reklama

Pomôžu rozbehnúť elektromobilitu EREV, „plug-in hybridy naruby“ ?

Juraj Procházka

Na rozdiel od hybridov nabíjateľných zo zásuvky (plug-in hybridov, PHEV) jazdia elektrické vozidlá s predĺženým dojazdom (EREV) čiste na pohon s elektromotorom. Skratka z anglického „Electrical Vehicle with Range Extender“ znamená doslova „elektrické vozidlo s predlžovačom dojazdu“. Automobily EREV tak síce obsahujú, podobne ako hybridy a plug-in hybridy, aj spaľovací motor, ale ten slúži len na pohon generátora elektrickej energie, z ktorého dokážu dobíjať batériu, nie na pohon kolies.

Pozrite si

Aký je rozdiel medzi plug-in hybridom a hybridom a ktorý si kedy vybrať?

V súvislosti s batériovými elektromobilmi (BEV) stále existuje fenomén „úzkosti z nedostupného nabíjania“, čiže obava, že auto „zhasne“ niekde na trase s prázdnou batériou. Aj keď sa verejná nabíjacia sieť stále zlepšuje a zahusťuje, mimo miest nie je dostatočná.

Obsah pokračuje pod reklamou

Iste ste videli zábery radov elektromobilov, ktoré čakali na voľnú nabíjačku. Na Slovensku nie, vzhľadom na minimálnu penetráciu EV, ale v zahraničí sa také situácie stávajú. Tým skôr v zime, keď užitočná kapacita batérií a tým aj dojazd klesá.

Riešením by mohli byť elektromobily s predĺženým dojazdom – EREV. Predstavte si ich ako elektromobily s palubnou elektrocentrálou na benzín. Tieto malé benzínové motory nepoháňajú kolesá, ale iba generátory, ktoré dobíjajú batérie. Medzi prvými boli Chevy Volt a BMW i3 s predĺženým dojazdom. Ale táto myšlienka teraz zažíva znovuzrodenie, pretože automobilky sa snažia riešiť váhavosť voči čisto batériovým elektromobilom, najmä zo strany záujemcov o väčšie SUV a dodávky.

Nie je to zlý nápad, ako dosiahnuť perfektný dojazd a zároveň udržať na vysokej úrovni ekologický status vozidiel. V podstate podobným smerom sa uberá alternatíva PHEV, ktoré majú väčšiu, než iba symbolickú batériu. V mestskej a prímestskej premávke by boli schopné jazdiť v elektrickom režime a rekuperáciou stále dobíjať batériu, ale výkonný spaľovací motor s plnohodnotnou palivovou nádržou v zálohe zažehná „úzkosť z nedostupného nabíjania“.

Svetová jednotka vo výrobe batérií, CATL, prišla koncom minulého roku s pozoruhodnou novinkou. Freevoy Super Hybrid Battery je podľa CATL prvou batériou plug-in hybridného vozidla na svete, ktorá dosiahla čisto elektrický dojazd viac ako 400 kilometrov a superrýchle nabíjanie 4C. A stále je v zálohe pohon so spaľovacím motorom. Takýto plug-in hybrid by ste asi brali, či nie?

Samozrejme, tak plug-in hybridy, ako aj EREV nie sú také „čisté“ z hľadiska emisií ako BEV, alebo vodíkové autá s palivovými článkami. Ale v prechodnom období, kým nebudú k dispozícii batérie s podstatne vyššou energetickou hustotou a teda aj kapacitou (pri porovnateľných rozmeroch, respektíve hmotnosti) a dostatočná sieť ultrarýchlych nabíjačiek, je to dobrá cesta. Vodík, to je iný príbeh.

Pozrite si

BÚRAME MÝTY: Je plug-in hybrid nezmysel?

Stellantis, materská spoločnosť značky RAM, odložila svoj prvý plne elektrický pickup RAM 1500 REV na rok 2026, aby uprednostnil uvedenie svojho Ramchargera ako prvého amerického pickupu EREV koncom tohto roka. Podobne Scout, nová značka elektromobilov Volkswagenu, hlásila v prvých objednávkach veľký dopyt po možnosti predĺženia dojazdu „Harvester“.

Zdroj | Scout Motors

Scout Traveller

Čisto elektrické SUV Scout Traveller ponúka dojazd až 560 km, ale s predlžovačom dojazdu sa akčný rádius predĺži na slušných viac ako 800 km. EREV sú populárne aj v Číne, čo neprekvapuje, ak vezmeme do úvahy tamojší záujem o elektromobilitu.

Ako sa koncept EREV vozidiel osvedčí, uvidíme v najbližších rokoch. V minulosti napríklad BMW i3 s voliteľným extenderom dojazdu veľkú slávu nezožal, ale všetko závisí od veľkosti batérie a výkonu motor-generátora. Zabijakom konceptu EREV by sa mohli stať PHEV s veľkými batériami a silným klasickým spaľovacím motorom, najmä v segmente SUV.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.