- #E-mobilita
- 4 min.
- 13.11.2023
Polestar 5 bude mať „5-minútovú“ extrémne rýchlonabíjaciu batériu StoreDot
Prototyp elektromobilu Polestar 5 s článkami od izraelskej spoločnosti StoreDot sa začne testovať na budúci rok. Zaujme extrémne rýchlym nabíjaním.
Elektrické autá prekonávajú „spaľováky“ v mnohých ohľadoch – ponúkajú okamžitý krútiaci moment s plným výkonom, sú tiché a spoľahlivé, ale k ich slabším stránkam patrí dojazd a dlhé nabíjanie, v porovnaní s tankovaním paliva. Rýchlonabíjačky a nové technológie batérií síce túto nevýhodu postupne zmenšujú, ale stále je čo doháňať.
StoreDot je priekopníkom a lídrom v oblasti extrémne rýchleho nabíjania (XFC) batérií pre elektrické vozidlá a už dnes disponuje technológiami, ktoré umožňujú nabiť elektromobil za menej ako 10 minút. Samozrejme, nie je to nabíjanie z 0 na 100%. Väčšinou sa v podobných marketingových tvrdeniach uvažuje o nabíjaní z 20% na 80% kapacity batérie, ale zámery StoreDot sú naozaj impozantné.
Prostredníctvom svojho produktového plánu „100inX“ poskytne technológia batérií StoreDot „Range on DemandTM“ (dojazd na požiadanie) 100 míľ (160 km) nabitých za 5 minút v roku 2024, 100 míľ nabitých za 3 minúty do roku 2028 a riešenie extrémnej hustoty energie umožňujúce nabitie 100 míľ za 2 minúty do 2032.
Prvá verzia XFC batérií StoreDot „100in5“, schopná nabiť sa na dojazd 160 km (100 míľ) za päť minút, bude testovaná v elektromobile Polestar 5.
Polestar sa v roku 2022 stal investorom v StoreDot a teraz ich spolupráca vyústila do projektu, pri ktorom budú budúci rok testovať batériu StoreDot v prototype sedanu Polestar 5.
V súčasnosti väčšina automobiliek eliminuje „strach z dojazdu“ elektromobilov veľkokapacitnou batériou tak, aby aj neaerodynamický pickup, alebo SUV dokázali prejsť na jedno nabitie aj viac ako 500 kilometrov. Tento prístup však prináša známe problémy.
Vysoká cena veľkej batérie zvyšuje aj cenu elektromobilu a množstvo článkov prispieva k vysokej hmotnosti auta. To, okrem iného, prispieva aj k vyššiemu opotrebovaniu pneumatík. A v neposlednom rade trvá nabíjanie veľkokapacitnej batérie dlhšie, ako batérie s nižšou kapacitou, čo je nepraktické. Nie je to len výsledok jednoduchej aritmetiky, pretože väčšina nabíjacích technológií v záverečnej fáze znižuje nabíjací výkon.
Prístup StoreDot umožní extrémne rýchle nabíjanie XFC aj riadením teploty batérie počas nabíjania. Spoločnosť používa silikónové anódy a vyrába komponenty vo svojich puzdrách tenšie ako bežné články, čo tiež pomáha pri odvode tepla počas nabíjania. Články XFC StoreDot sú navrhnuté tak, aby pracovali s rýchlonabíjaním s výkonom 350 kW pre úplnú optimalizáciu.
Doron Myersdorf, generálny riaditeľ StoreDot, uviedol, že ich technológia rýchleho nabíjania je pripravená na masovú výrobu a cieľom Polestaru je byť prvou automobilkou, ktorá predvedie XFC batériové články v plnohodnotnom jazdnom prototype.
Vyzerá to zaujímavo. Práve takéto extrémne rýchle nabíjanie by mohlo podporiť rozhodujúci prielom v záujme o elektromobily. EV by si vystačili s menšími batériami, čo by prispelo aj k ich nižšej cene. Nepotrebujete batériu na dojazd 600 km, keď viete, že na trase máte napríklad každých 50 km rýchlonabíjaciu stanicu, kde môžete batériu dobiť na ďalších 160 km jazdy za 5 minút, alebo na 320 km za 10 minút.
Do StoreDot, zdá sa, vkladajú nádeje viaceré renomované spoločnosti. Medzi strategických investorov a partnerov StoreDot patria okrem Polestar aj BP, Daimler, VinFast, Volvo Cars, Ola Electric, Samsung, TDK a výrobný partner EVE Energy. StoreDot má byť pripravená na masovú výrobu technológie 100in5 do roku 2025, takže do konca dekády sa môže elektromobilita výrazne zmeniť k lepšiemu. Konkurencia tento trend totiž určite nenechá bez povšimnutia.