Spoločnosti Harbor Air a MagniX prerobili bežne používaný hydroplán na elektrické lietadlo. Je jedno z prvých, ktoré naozaj lieta.
Letecká doprava produkuje najviac skleníkových plynov zo všetkých dnes bežne používaných spôsobov na zdolanie určitej vzdialenosti. Riešenie? Batérie! Jednoduché, geniálne, dnes stále populárnejšie, bohužiaľ, stále ťažko realizovateľné. Nie však nereálne.
Spoločností zaoberajúcich riešením elektrického lietadla sú na desiatky. Niektoré sú v štádiu nápadu, iné sa chvália dokonca prototypom, tie s hybridným pohonom sú dokonca o krok napred. Spoločne tvrdia, že lietať bez emisií budeme čoskoro. Kedy presne však nevedia. Vraj vo výhľade desiatok rokov. Čo zasa nie je až tak veľa.
V čom je vlastne problém? Lietanie, na rozdiel od jazdy po zemi, si vyžaduje nepomerne väčšie množstvo energie. Zároveň sú batérie stále veľmi ťažké a pomer cena životnosť je tiež skôr zlá. Niektorí odborníci dokonca tvrdia, že stále nemáme tak výkonné batérie, aby sa bežné komerčné lietadlo, vôbec odlepilo od zeme. Pre porovnanie, prúdové lietadlo na letecký benzín vyprodukuje 43-krát viac energie, než je batéria.
Dobrou správou je, že popri kritike a dôvodoch prečo sa stále lietať na batériu nedá, sa ozývajú aj zmysluplné riešenia. Jedným z nich je vyššia hustota batérií, teda schopnosť uložiť o rovnako veľkej batérie viac energie.
Letecká doprava na batérie, aspoň v malom, však nie je až taká utópia. Spoločnosti Harbor Air a MagniX predstavili elektrický hydroplán, ktorý má za sebou prvé úspešné lety. Ich šesťmiestne lietadlo má výkon 750 koní, teda približne 560 kW.
Na riešení z Britskej Kolumbie je rozhodne veľkým plusom to, že sa autori nesnažia ponúknuť futuristický lietajúci stroj. Zobrali štandardnú, bežne používanú konštrukciu, a prerobilo ju na elektrický pohon. Počas testovacieho letu 10. decembra, tak náhodní svedkovia zrejme ani netušili, že vidia jedno z prvých a funkčných elektrických lietadiel.
Elektrické lietadlo je postavené na základe hydroplánu Havilland DHC-2 Beaver. Skúšobný let sa konal na rieke Fraser neďaleko Vancuveru. Bol síce pomerne krátky, no autori ho nazvali prvým komerčným letom elektrického lietadla na svete. Nešetrili sebaistými vyhláseniami a o tom, že vstupujem do tretej éry letectva, teda elektrického veku.
Lietadlo v podobe, ako ho prezentovali jeho tvorcovia momentálne dokáže vďaka lítiovým batériám preletieť vzdialenosť do 160 kilometrov. Spoločnosti Harbor Air a MagniX kriticky priznali, že to nie je ani z ďaleka dolet, ktorý by chceli, resp ktorý by mal reálny zmysel, no pripomenuli, že na začiatok je to dobré číslo.