- #Herné konzoly
- 5 min.
- 19.9.2020
PlayStation 5 Digital Edition vs. Xbox Series S, čo ponúkajú lacnejšie konzoly?
Už o dva mesiace dorazí na trh nová generácia herných konzol od spoločností Microsoft a Sony. Okrem plnohodnotných konzol PlayStation 5 a Xbox Series X sa dočkáme aj ich lacnejších verzií. Čo ponúkne PlayStation 5 Digital Edition a Xbox Series S, čím sa líšia, čo majú spoločné a na čo si pri nich dávať pozor?
Skúsenejší hráči v tom majú pri vstupe do novej generácie herných konzol zrejme jasno. Pre nich sú tu totiž podobné, aktuálne najvýkonnejšie a cenovo do centu vyrovnané herné konzoly PlayStation 5 a Xbox Series X. Ak však do novej konzoly nechcete investovať päťsto eur, Sony aj Microsoft pre vás majú lacnejšie alternatívy.
Spoločnou vlastnosťou oboch lacnejších herných konzol PlayStation 5 Digital Edition a Xbox Series S je absencia optickej mechaniky. Lacnejšie verzie sa teda orientujú výhradne na digitálne kópie hier, ktoré si bude potrebné kupovať z digitálnych obchodov a sťahovať na ich interné úložisko.
Tu sa však ich spoločné vlastnosti líšia, kým Sony v snahe o zníženie nákladov na výrobu z konzoly PlayStation 5 z čisto digitálnej verzie odstránilo iba optickú mechaniku, Microsoft svoju novú konzolu orezalo aj v oblasti hardvéru. Xbox Series S tak bude oproti modelu Series X menší, ľahší a menej výkonný.
PlayStation 5 Digital Edition | Xbox Series S | |
Hlavný procesor | 8-jadrový AMD Ryzen „Zen 2“, max. 3,5 GHz | 8-jadrový AMD Ryzen „Zen 2“, max 3,6 GHz |
Grafický procesor | AMD Radeon RDNA (2,23 GHz) | AMD Radeon RDNA 2 (1,565 GHz) |
Grafický výkon | 10,3 TFLOPS | 4 TFLOPS |
Ray tracing | áno | áno |
Spätná kompatibilita hier | „99 % hier“ z konzoly PlayStation 4 | „Tisícky hier“ z Xbox One, Xbox 360 a origiálneho Xboxu |
Spätná kompatibilita ovládačov | nie, iba nové ovládače DualSense | áno, ovládače z Xbox One budú kompatibilné |
Systémová pamäť | 16 GB (448 GB/s) | 10 GB (8 GB – 224 GB/s, 2 GB – 56 GB/s) |
Úložisko | 825 GB (5,5 GB/s) | 512 GB (4,8 GB/s) |
Optická mechanika | nie, iba digitálne hry | nie, iba digitálne hry |
Video výstup | HDMI 2.1, 4K/120 Hz, 8K | HDMI 2.1, 1440p/60-120 Hz |
Zvuk | „Tempest“ 3D AudioTech | Dolby Atmos |
Vstupy/Výstupy | 2x USB-A (1x do 10 Gb/s), 2x USB-C (do 10 Gb/s) | 3x USB-A, proprietárny port pre rozširujúce SSD karty |
Sieťové pripojenie | Ethernet, Wi-Fi 6, Bluetooth 5.1 | Ethernet, Wi-Fi 5 |
Rozmery | 390 x 92 x 260 mm | 275 x 151 x 65 mm |
Hmotnosť | 3,9 kg | 1,93 kg |
Cena | 399,99 € | 299,99 € |
Čo to znamená v praxi? Kým pri konzole PlayStation 5 Digital Edition je jediným kompromisom nutnosť kúpy digitálnych kópií hier, pri konzole Xbox Series S sa treba zmieriť s nižším rozlíšením, nižším snímkovaním a v budúcnosti pravdepodobne aj s nižšou kvalitou grafiky v hrách. Kým PlayStation 5 mieri v oboch verziách na 4K UHD rozlíšenie, Series S je stavaný primárne na rozlíšenie 1440p.
Od tohto faktu sa odvíja aj otázka spätnej kompatibility hier. Detaily fungovania spätnej kompatibility pri novej generácii sme si popísali v článku o ich plnohodnotných verziách a pri ich lacnejších súrodencoch v podstate platí to isté. Pri konzole Xbox Series S však treba počítať s menej výraznými vylepšeniami v oblasti grafiky a snímkovania, ktorými sa naopak Xbox Series X pochváliť môže.
Tak, ako v prípade plnohodnotných verzií PlayStation 5 a Xbox Series X, aj v tomto prípade platí, že Sony a Microsoft sa v prípade otázky o virtuálnej realite vyberajú úplne opačným smerom. Kým Sony podľa všetkého plánuje svoj headset PSVR pri PlayStation 5 podporovať a ďalej vylepšovať cestou novej generácie, Microsoft zatiaľ virtuálnu realitu podporovať neplánuje. Ak by sa to aj v priebehu životného cyklu nových konzol zmenilo, v prípade lacnejších verzií hrozí, že Xbox Series S z tejto dvojice skrátka na virtuálnu realitu nebude mať dostatočne výkonný hardvér.
Kým PlayStation 5 Digital Edition je teda v podstate next-gen konzola bez kompromisov určená pre hráčov, ktorí sú pripravení kupovať si nové hry iba digitálne, Xbox Series S mieri skôr na menej náročných hráčov, ktorým kompromisy až tak neprekážajú a ktorí chcú pri prechode na novú generáciu konzol skôr výraznejšie ušetriť.
Bude zaujímavé sledovať, aký podiel na trhu si všetky štyri nové konzoly v priebehu najbližších mesiacoch napokon ukroja. Plusy a mínusy jednotlivých verzií sa navyše môžu v priebehu ich životného cyklu s pribúdajúcimi hrami, meniacimi sa cenami a stúpajúcimi nárokmi na hardvér postupne meniť.