Montované cesty nie sú zas takou novinkou, ako by sme si na prvý pohľad azda mysleli. Čo iného sú provizórne panelové vozovky, alebo napríklad pontónové mosty? Holandská firma VolkerWessels však predsa len prichádza s novým a odlišným riešením. Chce totiž vyrábať duté plastové panely, z ktorých by sa pospájaním vytvorili ekologické a navyše odolné cesty.
Čo je ekologického na plastoch? Podobnú otázku si asi kladie nejeden z vás. V tomto prípade však autori projektu prišli s ušľachtilým zámerom. Panely by sa mali vyrábať recykláciou plastov získaných z oceánov. Tých sa vo svetových moriach nachádza neúrekom, keďže ich tam prinášajú najmä rieky.
POZRITE SI: Boyan, ktorý bojuje za čisté oceány
Technici testujú plastové cesty, ktoré je možné nainštalovať a odstrániť neuveriteľne rýchlo. VolkerWessels spolupracuje s mestom Rotterdam, ktoré poskytlo testovací priestor priamo na ulici, informoval portál GIZMODO. Montované plastové cesty by okrem zužitkovania plastového odpadu prispeli k zlepšeniu životného prostredia aj znížením emisií. Hoci to príliš nevnímame, aj asfaltový povrch prispieva k znečisťovaniu ovzdušia, vplyvom výparov, alebo mechanického trenia. Údajne 2% emisií z cestnej dopravy pochádza z asfaltu.
Plastové „lego-cesty“ by obsahovali rôzne duté kanály, kam by bolo možné jednoducho umiestňovať elektrické, aj oznamovacie káble a potrubia s menším profilom, bez nutnosti zemných prác. Ďalšou výhodou je ľahká demontáž a odstránenie takýchto ciest, v prípade potreby.
Samozrejme, bez dlhodobého testovania v rôznych klimatických a záťažových podmienkach je predčasné hodnotiť, či sa takéto panelové cesty presadia. Pokiaľ by však testy životnosti a mechanických vlastností plastových panelov dopadli priaznivo, koncepcia by mohla byť zaujímavým prínosom pre ekológiu.
POZRITE SI: Solárna cyklocesta produkuje neočakávane veľa elektriny
Holandská iniciatíva však nie je jediným pokusom o zužitkovanie starých plastov pri výstavbe ciest. Indická firma K.K. Plastic Waste Management už roky používa technológiu takzvaného polymerizovaného asfaltu, spočívajúcu v miešaní asfaltu s plastovým granulátom. Ten sa takisto vyrába z odpadu, ale výsledný materiál vyzerá a kladie sa ako klasický asfalt. Firma takto vybudovala v Indii už tisíce kilometrov ciest.
Na záver poznamenajme, že spracovanie plastového odpadu je len jedna stránka mince. Aby k nemu mohlo dôjsť, je potrebné ho najprv pozbierať, pričom nie všade funguje separátny zber dostatočne efektívne. Navyše pre rieky a moria sú plasty a plastové fľaše doslova tragédiou, proti ktorej je potrebné zabojovať na čo najširšom fronte – od zálohovania a výkupu plastových fliaš, cez separáciu, až po čistenie vodných hladín a prírody.
Zdroj: VolkerWessels