Nejdeme si nahovárať, Peugeot Rifter nie je trendovým SUV a ani športiakom s ladnými krivkami. Nestrháva pohľady, i keď prešiel generačnými zmenami svojho faceliftu, ktoré sa vydarili hlavne čo sa týka prednej masky. Na rovinu, pre väčšinu z nás sú tieto vozidlá krabice na kolesách.
Čisto hypoteticky, ak neohúriš vzhľadom, tak čím pritiahneš záujem? U ľudí charizmou, povahovými vlastnosťami,rozumom a pri autách by to mali byť jazdné vlastnosti, kvalita materiálu, komfort. Podľa mňa Peugeot e-Rifter hrá prim v segmente, kde sa ponuka zužuje, ide o rodinné autá, MPV.
Výhody
- neskutočný priestor v interiéri
- veľký kufor a množstvo odkladacích priečinkov
- kratší dojazd
Nevýhody
- menej atraktívny vzhľad
- nemá elektrické otváranie zadných dverí
- len káblové Apple CarPlay a Android Auto
Ste veľká rodina, máte obrovských štvornohých chlpáčov, chodíte na ryby, turistiku, prerábate chalupu, potrebujete veľký kufor a dostatok priestoru? Tak toto vozidlo je pre vás ako stvorené. V špeciálnej predĺženej verzii získate maximálny objem batožinového priestoru (pri sklopených sedačkách) až 4 000 litrov. V tejto verzii tiež dokážete previezť 7 osôb. Štandardná verzia vám po sklopení sedačiek ponúkne takmer 3 000 litrov.
E-Rifter má zvýšenú svetelnú výšku, prejde teda aj náročnejší terén. Bola som skepticky naladená, predsa žena za takýmto vozidlom, to sa veru často nevidí a predsudky tiež robili svoje, no mňa si auto získalo už prvý deň.
Počas testovania som si užívala plynulú dynamickú jazdu, jedinečné zrýchlenie vďaka krútiacemu momentu a tichý chod. Praktickosť vozidla od posuvného otvárania dverí až po veľkosť batožinového priestoru sa stali prudko návykové. Auto je vhodné hlavne do mesta a okolia. My sme ho využívali 3 dni v Bratislave a 4 dni v Žiline, jeho jazdné vlastnosti, pohodlie a veľký interiér nám poriadne vliezli pod kožu.
Okrem bežných i veľkých nákupov ho s radosťou využijete na presun do práce či krátke výlety. Veľkým bonusom je, že sa do kufra bez problémov zmestí kočík, niekoľko kolobežiek, alebo invalidný vozík. Sklopením zadných sedadiel dostanete obrovský priestor, v ktorom preveziete i chladničku, skriňu či bicykel.
Prednú neprávu poháňa známa elektrická platforma Stellantis s výkonom 100 kW/136 km. Na účely, pre ktoré je toto auto stavané postačí krútiaci moment 260 Nm. Zrýchlenie 100 km/h dosiahnete za 11,7 sekundy, vďaka elektromotoru sa však zdá, že ide oveľa svižnejšie. Horšie je to s batériou, 50 kWh akumulátor sa mi zdal príliš malý, e-Rifter by si určite zaslúžil aspoň 75 kWh, ktorý môžete nájsť v dodávke Peugeot e-Expert.
Určite vás zaujíma dojaz. Ten sa odvíja od rýchlosti. Pri nastavenom tempomate na 110 km/h bola spotreba okolo 20 kWh/100 km, mne prišla dosť vysoká. Na diaľnici pri jazde zhruba 125 km/h bola spotreba 22,5 kWh/100 km, čo v reáli znamená dojazd len zhruba 200 km. Nehovoriac o tom, že ak pridáte a pôjdete 130 km/h, tak prejdete len okolo 150 km pri spotrebe 26,7 kWh/100 km. Na môj vkus je to pomerne krátky dojazd. Podľa normy WLTP je stanovený na 280 km, no v skutočnosti môžete byť radi, ako z neho „vyžmýkate“ 260 km. Tento elektromobil proste nie je bežec na dlhé trate, to si treba uvedomiť ešte pred kúpou.
Jazdou po meste som sa bez problémov dostávala na 270 km. Na nabíjanie som využívala rýchlonabíjačku, nabíjala som maximálnym výkonom 100 kW a už za 30 minút som sa dostala na 80% kapacity batérie. Ideálne je 50 kW DC nabíjanie, kde sa z 0 na 100 % nabije zhruba za 1 hodinu a 45 minút. Nabíjanie z 230 V zásuvky by trvalo cca 30 hodín, ideálne je preto používať Wallbox, kedy viete dosiahnuť dĺžku nabíjania okolo 7,5 hodiny. Na batériu výrobca ponúka 8-ročnú záruku.
Čo sa týka interiéru je tam všade poznať dobre známy rukopis Peugeotu. Vo vozidle nájdete množstvo odkladacích priestorov, to veru nemá hociktoré vozidlo. Pozdĺž celého auta sa nachádza pod stropom ďalšia priehradka. Treba vyzdvihnúť komfort v interiéri pre pasažierov, mne maximálne sadol športový GT volant a digitálne budíky. Vyššie sedenie je skvelé, praktické a návykové. Jednoduchá stredová konzola s malým prepínačom jazdných režimov a jazdy vpred a vzad mi plne vyhovoval.
Zastavím sa i pri jazdných režimoch. Normal ponúkne výkon 80 kW s krútiacim momentom 210 Nm, Eco poskytuje výkon motora 60kW a krútiaci moment 180 Nm. Sport má výkon 100 kW a krútiaci moment 260 Nm a napokon Režim B poskytuje vyššiu účinnosť rekuperácie. Záleží len od vodiča, aký režim vzhľadom na terén zvolí.
Infotainment je síce staršej generácie, no ponúka už aj Apple CarPlay aj Android Auto. Bohužiaľ idú len na kábel. Priamo na displeji (vpravo dole) je vyvedený USB-A port. Praktické, i keď kábel má tendenciu zavadzať. Infotainment ponúka všetko, čo bežne potrebujete, vyhľadávanie je intuitívne, funguje bez problémov. Pozitívne vnímam 220 V zásuvku pod prístrojovou doskou na strane spolujazdca, poslúži hlavne ak si budete chcieť počas jazdy nabíjať notebook a inú techniku.
Záver
Testovali sme príplatkovú verziu GT pack Peugeot e-Rifter. Tá začínala na sume 32 290 eur, čo považujem vzhľadom na veľkosť vozidla za veľmi dobrú cenu. Ak by som hľadala vhodné rodinné vozidlo s kratším dojazdom, určite by patril medzi favoritov. Elektromobil ponúka nečakaný komfort a naozaj veľký interiér. Kto nechce kráčať s davom a hľadá niečo menej „okukané“, môže ho práve tento model veľmi príjemne prekvapiť.